Picknickmat?

MM

Trådstartare
Ska på utställning med hästen i helgen och behöver mattips.

Maten ska ätas kall och gå relativt snabbt att plocka fram och slänga i sig då pållen tycker det är dötrist att stå i släpet och kräver uppmärksamhet lite då och då. Så ingen långfika direkt även om hästen är parkerad.

Vad finns det för mer alternativ än tråkiga smörgåsar?
Maten måste mätta då vi är iväg ett ex antal timmar.

Maten ska ätas kall och gå relativt snabbt att plocka fram och slänga i sig då pållen tycker det är dötrist att stå i släpet och kräver uppmärksamhet lite då och då. Så ingen långfika direkt även om hästen är parkerad.

pastasallad med kyckling? Färdigt att plocka från tex ICA. Det är det jag alltid har med mig på tävling när man inte kan lämna hästen.

Pizzabullar! Skitenkelt, tar en kvart att fixa. Fyll med vad du tycker är gott! Ta med någon nyponsoppa, saftsoppa eller blåbärssoppa - de mättar och släcker törst i värme.

Till ca 17 st stora bullar
5 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 1/2 dl mjölk
1/2 dl olivolja ( jag använde raps)

Rör ihop de torra ingredienserna och blanda ner olja samt mjölk. Rör ihop till en deg och kavla ut den på mjölad bänk.
Toppa med dina pizzafavoriter. Exempelvis, chilisås, skinka, oregano, riven ost & riven mozzarella.
Rulla ihop på längden till en rulle och dela i ca 17 delar. Lägg i bullformar och toppa med lite ost.
Grädda i 225 grader tills de fått fin färg, ca 10 min.

Vi var iväg i helgen o då hade min sambo fixat en god o matig kycklingsallad med pasta, tomat, ost, sallad, rädisor o lite annat smått o gott. Helt perfekt att ha med!

Jag kör också gärna på pastasallad, med nån liten baguette till! Annars så är ju plättar jättelätt att ha med sig, och nästan lika goda kalla som varma. :)

Bra tips ni kommer med :bump:

Ska iväg 7 ggr i sommar så kom gärna med fler förslag så slipper vi äta samma varenda gång :p

Jag har liknande "problem" när jag är iväg med barnen på friidrottstävling. De har ofta korta pauser mellan sina grenar och måste då kunna kasta i sig något kvickt, som de inte blir blytunga i magen av.
Ibland väljer vi att hoppa in på någon större mataffär som har plocksallader, det kan man ju äta lite i taget av. Anda gånger steker jag ett lass pannkakor och tar med och äter kalla. Jättegott! :d
Någon gång har jag haft med mig soppa i mat-termos, det funkar också bra.

pitabröd fyllda med allt möjligt gott. Lättare att äta än en baguette. Och överfyller man inte bröden så går dom utmärkt att äta med en hand.
Senast vi var iväg fyllde vi pitabröd med sallad, hemmagjord falafel och någon dressing.

Blanda olika hackade grönsaker med creme fraiche och skinka funkar också som fyllning

eller rostbiff och potatissallad.

• Gilla
Reactions: WS6

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 292
Senast: Liten
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 334
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka