N

Nuchi

Om man har en häst som kan piaff hur ska man då göra för att få den att gå i det?

Lägg gärna in filmer!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Piaff

Börja med att checka gas o broms på hästen så att den är med och sätter igång och saktar av när du vill.
Sen är skänkeln frammåtdrivande men också sätet är frammåtdrivande.
Handen är lätt förhållande och lika så vikten och överlivet. När du lägger vikten bakåt ska hästen samla upp sig.
När man lär yngrehästar piaff använder man tygeln lite mer som samlande och skänkeln som frammåtdrivande.
Lite enkelt beskrivet sådär ;)
Men som tidigare sagt, ta gärna hjälp av tränare.
Lycka till

Varför kan folk inte bara svara på frågan? Hon vill ju veta, svara då.

>_<

Börja med att checka gas o broms på hästen så att den är med och sätter igång och saktar av när du vill.
Sen är skänkeln frammåtdrivande men också sätet är frammåtdrivande.
Handen är lätt förhållande och lika så vikten och överlivet. När du lägger vikten bakåt ska hästen samla upp sig.
När man lär yngrehästar piaff använder man tygeln lite mer som samlande och skänkeln som frammåtdrivande.
Lite enkelt beskrivet sådär ;)
Men som tidigare sagt, ta gärna hjälp av tränare.
Lycka till

Tack för svaret;)
När man sen är inna i piaffen ska man då fortsätta med samma hjälper eller ska den gå ttills man slutar?

Kan tillägga att det är en läromästare och självklart kmr jag inte göra det om ingen som kan hjälpa mig lite finns med, vill bara ha lite förkunskaper:banana:

Nä, testa kan man ju alltid :D
Jag tänker bara så att man inte ska lära in nåt sånt själv..
Lättre att lära in än att lära om..:p

Var det till mig eller? Jag svarade på hur jag tycker att man ska göra :idea:
För övrigt ser jag inte var du har svarat på ts fråga!?:cool:

Ett tips kan vara att gå in i en öppna på mindre volt, hitta takten, gas och broms måste fungera som beskrivits ovan och man måste ha bra koll på båda hästens sidor.
Takten är jätteviktig, gå in i öppna, samla med överlivet, lägg bak skänklarna något och lek fram ett steg i taget. Observera att det inte går att bromsa in i en piaff, bara samla. Gör man rätt i detta läge så kommer trampen och då är det jätteviktigt att känna in sig, förstå vad som inverkade på hästen och inte hålla på för många steg. Det bör absolut vara en lek för hästen även när man vet vad man gör.
Lite flummigt svar, men hoppas att det gav något tips.

//granger

Om man har en häst som kan piaff hur ska man då göra för att få den att gå i det?

Lägg gärna in filmer!

Jag tror (vet:crazy: ) att om du själv vore kunnig nog att rida en häst i piaff skulle du veta hur man gör. Först måste du klara att grundrida den rätt, och samla.

Fråga din tränare.

Jag tror (vet:crazy: ) att om du själv vore kunnig nog att rida en häst i piaff skulle du veta hur man gör. Först måste du klara att grundrida den rätt, och samla.

Fråga din tränare.

Det var inte det jag frågade

Det var inte det jag frågade

Men på det sätt du frågar så framgår det att du inte själv är klar före det du vill prova. Därav mina kanske korthuggna svar. Det krävs mer än trycka lite knappar för att få till så pass svåra rörelser.

Jag tror faktiskt att om du kunde rida hästen så att det vore läge att prova piaff så skulle du inte behöva ställa frågorna på det sätt du gör.

Men jag tror att tex Kyra har det i nån bok så jag rekommenderar dej då att läsa där för att få en bra helhet runt hur du ska rida.

När är man "klar" för att rida dessa rörelser egentligen?
Jag tycker faktiskt inte att man kan säga att man är klar när man kan det och det. Om man rider en läromästare och känner att öppnor, slutor, samling, ökning och kanske viktigast av allt att hästen lyssnar på små hjälper så ser jag inge problem med att testa att rida sådana rörelser om man känner för det. Självklart kmr det att gå sämre i början men jag rider iaf för att jag tycker det är kul och för att lära mig.

Håller med flashlight:bow:

Det är ju så att alla saker går in i varandra man måste kunna det ena för att sen kunna göra det andra - det är därför som man vet om nån är klar för att göra en viss rörelse. Man börjar tillexempel inte att rida slutor innan man kan skänkelvikning, lik väl som man inte rider galoppfattning från skritt förrens man kan det i från trav. Samma sak med piaff/passage när man är där så vet man nästan hur man ska göra och har förmodligen redan nosat på det flera gånger (kanske utan att veta om det)

Men rider man för en tränare ska man ju inte behöva fråga det här på internet:crazy:

Varför skulle man inte kunna starta en tråd här, det är väl inget konstigt med det, jag förstår verkligen inte problemet?

Tränaren kan man ju fråga ändå det är väl bara bra att höra fleras åsikter.

Dessutom kan jag tillägga att jag redan ridit piaff om det nu spelar ngn roll.

Problemet är TROR jag!, är att de flesta här inkl. jag läser in i din tråd att du inte verkar mogen för att rida piaff och passage på det sättet du ställer frågan! Men vilka är vi att avgöra det?

Skillnad hade varit om tråden du hade skapat hade lydigt något i stil med "Hur gör DU när du rider piaff resp. passage?"

Det finns ju inget problem om du nu redan ridit p/p och isåfall förstår jag inte dels varför du skapade tråden och heller inte varför du blir så upprörd! bara du vet ju sanningen om din egen ridning!!

Men rid lite piaff om du vill det och eftersom du redan har gjort det så vet du ju redan hur man gör;)

Jag har en häst som utan problem går i piaff (när han är stark nog), men jag skulle ändå inte för allt i världen kunna förklara hur jag gör för att få honom att göra det. Det är bara en känsla som kommer i samlingen, jag samlar, han frågar om han ska samla mer, jag uppmuntrar och han piafferar. Det är han som "ber" om det.

Jag tror inte det finns några universalknappar för att piaffera, jag tror det är individuellt från häst till häst och en känsla som man får in när man känner sin häst väl och är samspelt med den.

Sen kan man såklart få fulpiaffer (bara lyft fram) genom att "dra ihop och sparka på" för att uttrycka sig lite brutalt, det handlar ju helt om vad man är ute efter. Det kan också vara obekvämt för hästen att piaffera om ryttaren bara gör halvrätt, och det kan förstöra snygga piaffer och göra dem halvdana, nåt som är synd på en välutbildad häst!

Mitt tips för att "hitta" är att träna samling-ökning-samling-ökning, det var det jag gjorde när hästen valde att piaffera första gången. Även ökning ur öppna uppmuntrar till högre samling.

Det är upp till var och en vad man vill, men som någon sagt tidigare, det är lättare att lära in än att lära om, så jag börjar aldrig med saker jag är osäker på utan att min tränare är med.

Lycka till och ta vara på din välutbildade häst!

Liknande trådar

Dressyr Sandra Sysojeva har lagt ut denna film på insta, där hon rider med halsring och utan sporrar i piaff och passage. Hoppas fler...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Dressyr Eftersom det ändå diskuteras dressyren här. Läser endel på t.ex Eurodressage och där har det kommit upp ett nytt ämne för mig. Att många...
2
Svar
20
· Visningar
2 408
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varför ska du vara noga med att hästen aldrig trampar högre i bak än i fram? Varför är det bäst att börja jobba med en lite tråkigare...
Svar
0
· Visningar
213
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka