Sv: Piaff

Min formulering på tråden kanske var lite otydlig. Men asså jag ville bara höra andras åsikter och bara för att man ridt det behöver det ju inte betyda att man inte behöver lära sig mer kring det. Jag ser inga som helst problem med att läsa och ta till mig vad folk skriver över internet.

Men slutpratat om det nu.

Ni som vill får gärna svara på min fråga som ställdes i början;)

Jag har en häst som utan problem går i piaff (när han är stark nog), men jag skulle ändå inte för allt i världen kunna förklara hur jag gör för att få honom att göra det. Det är bara en känsla som kommer i samlingen, jag samlar, han frågar om han ska samla mer, jag uppmuntrar och han piafferar. Det är han som "ber" om det.

Jag tror inte det finns några universalknappar för att piaffera, jag tror det är individuellt från häst till häst och en känsla som man får in när man känner sin häst väl och är samspelt med den.

Sen kan man såklart få fulpiaffer (bara lyft fram) genom att "dra ihop och sparka på" för att uttrycka sig lite brutalt, det handlar ju helt om vad man är ute efter. Det kan också vara obekvämt för hästen att piaffera om ryttaren bara gör halvrätt, och det kan förstöra snygga piaffer och göra dem halvdana, nåt som är synd på en välutbildad häst!

Mitt tips för att "hitta" är att träna samling-ökning-samling-ökning, det var det jag gjorde när hästen valde att piaffera första gången. Även ökning ur öppna uppmuntrar till högre samling.

Det är upp till var och en vad man vill, men som någon sagt tidigare, det är lättare att lära in än att lära om, så jag börjar aldrig med saker jag är osäker på utan att min tränare är med.

Lycka till och ta vara på din välutbildade häst!

Tack för svaret:bow:

Om man har en häst som kan piaff hur ska man då göra för att få den att gå i det?

Lägg gärna in filmer!

Alla hästar kan i grunden både piaff, passage, piruetter, byte i varje, skolsprång och allt vad det nu är. Titta bara när hästarna leker och utmanar varann i hagen, för att exempelvis säkerställa rangordningen i "en flock".

Det är du och jag, som ryttare som måste lära oss att bli en "bekväm koffert", för hästen att bära i balans i alla rörelser, utan att störa hästen. Och det är DET man tar ridskola och instruktör till hjälp till.

Jag har tragglat i många år, för att bli en hyfsad ryggsäck för min häst att bära i trevlig, lösgjord form, i alla fall och sista två åren, har jag arbetat för attl bli en någorlunda pappkartong att bära i mer samlad form. Men kofferten, som min häst kan bära i piaff och passage, tar nog ett par år till att bli.

Mvh

IngelaH

Jag ska ge mig på ett försök att förklara hur jag tänker när jag lär in och rider piaff (obs, detta är mitt sätt och det finns säkert hundra varianter till som både kan vara bättre och sämre).

För att lära hästen piaff utnyttjar man framåtdrivande och uppfångande hjälper. Be hästen att gå framåt (alternativt fånga upp ur en bra trav), samtidigt som hästen svarar fångar man försiktigt upp med kramningar och omedelbar eftergift när hästen svarar på förhållningen. Eftergiften i detta läge är oerhört viktig då hästen måste ha mycket framåtbjudning och tycka det är kul för att utföra en bra piaff.

Om hästen svarar bra och omvandlar lite av energin framåt till uppåt rider jag omedelbart fram och berömmer. Detta upprepas ett antal ggr. Efter detta är satt lägger jag på sätet. När hästen tagit förhållningen vinklar jag om sätet och blir tyngre för att be hästen vinkla bakbenen. Om allt gjorts rätt brukar hästen svara med att trampa till ett par steg. Även här rider jag bara ett par steg och sedan fram och beröm.

När ovan sitter lägger jag på lite skänklar. Dessa skjuts bak något för att särskilja från passagen. Skänklarna läggs försiktigt på i takt. Takten är oerhört viktig för en bra piaff och skänklarna bör endast användas för detta.

Mellan alla dessa moment tränar jag också hästen för hand.

Ovan tar många år att sätta men jag ser inget fel att försöka på en häst som redan kan. Det är väl det mest ypperliga sättet att lära sig.

För att summera, fånga upp energin frammåt till uppåt. Var hela tiden noga med eftergift. Du får inte bli hängandes i tyglarna i piaffen. Krama släpp, krama släpp osv. Samtidigt vinklar du om ditt bäcken och skjuter bak skänklarna som du taktmässigt lägger till. Här får du känna om det räcker med sätet eller om hästen är lärd med skänklarna. Är olika vilken metod man föredrar. Tänk också på att det är bättre att hästen går lite frammåt hela tiden än att du försöker samla för mycket. Samlar du för mycket riskerar du att hämma hästen och den orkar inte och bakbenen blir markbundna.

Pröva gärna tillsammans med din tränare som då från marken kan se om det blir en bra piaff. Det kan vara väldigt svårt att känna om hästen gör det rätt. På min häst känner man inget, Känns som om man står still och inget händer fast hon trampar som attan med bakbenen. Därför tränar jag mest bara tramp när jag är själv.

Lycka till

Liknande trådar

Dressyr Sandra Sysojeva har lagt ut denna film på insta, där hon rider med halsring och utan sporrar i piaff och passage. Hoppas fler...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Dressyr Eftersom det ändå diskuteras dressyren här. Läser endel på t.ex Eurodressage och där har det kommit upp ett nytt ämne för mig. Att många...
2
Svar
20
· Visningar
2 408
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varför ska du vara noga med att hästen aldrig trampar högre i bak än i fram? Varför är det bäst att börja jobba med en lite tråkigare...
Svar
0
· Visningar
213
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka