Photoshop-problem

C

cissiny

Sitter och jobbar i Photoshop just nu och sliter mitt hår... Har den engelska versionen och har förstått att det jag vill göra har med "actions" att göra, jag trodde att jag "spelat in" korrekt men det har jag visst inte gjort... *suckar*

Det här vill jag göra:
1. Jag har en stor mapp med bilder som jag vill lägga in filinfo på.
2. Det mesta av filinformationen är densamma för varje bild (keywords, copyright, etc etc).
3. Jag har gjort en "mall" i "file info" som jag hämtar för det aktuella fotouppdraget.
4. Nu vill jag att denna mall ska användas för samtliga bilder i uppdraget, jag får ju naturligtvis gå in på varje bild och skriva in häst och ryttare, men måste jag ladda in mallen för alla? Det måste väl gå att göra automatiskt?

Har använt FotoStation och jag hade inte lärt mig att lägga in grundläggande info för en hel mapp där heller. Det skulle ju vara enormt tidsbesparande... Lär väl återgå till FotoStation som jag egentligen gillade, men tills vidare får jag hålla till godo med Photoshop 7.0...

Hjäääälp.... Jag är en smula trött på bilderna just nu och vill bara få det här gjort...

Stort tack på förhand! :)

Mvh Cissi
 
Sv: Photoshop-problem

Har inte använt Photoshop på de sättet :)

Kolla in IrfanView www.IrfanView.com där du kan lägga in text på bilder i en viss katalog/lista och det är väldigt enkel och trevlig.

IrfanView klarar mycket mer men just det du söker vet jag att det fungerar hur bra som helst
 
Sv: Photoshop-problem

Tack Laban! :)

Det är lite komplicerat, måste bli helt rätt, jag vet att det funkar med FotoStation och (stora) Photoshop. Photoshop Elements t ex har inte tillräckliga resurser. Vet inte om IrfanView är helt kompatibelt med databasen jag laddar upp i?

Behövs många, specifika, fält och texten måste hamna på "rätt" ställe...

Jag vet att det ska funka i Photoshop men jag måste göra fel nånstans... Har läst i hjälpkapitlet men inte lyckats lösa det... Det hade vart otroligt smidigt om man kunde automatisera det här, hade sparat massor med tid...

Mvh Cissi
 
Sv: Photoshop-problem

Nu har jag bara gjort sådant där en gång och det nåt år sedan men...

Efter du har spelat in vad du vill ha gjort och tryckt på stopp...så klickar du på File..Automate...Batch så får du upp en ruta med olika alternativ.
Kanske det är nåt sådant du tänker på....
 
Sv: Photoshop-problem

cissiny skrev:
Tack Laban! :)

Det är lite komplicerat, måste bli helt rätt, jag vet att det funkar med FotoStation och (stora) Photoshop. Photoshop Elements t ex har inte tillräckliga resurser. Vet inte om IrfanView är helt kompatibelt med databasen jag laddar upp i?

Behövs många, specifika, fält och texten måste hamna på "rätt" ställe...

Jag vet att det ska funka i Photoshop men jag måste göra fel nånstans... Har läst i hjälpkapitlet men inte lyckats lösa det... Det hade vart otroligt smidigt om man kunde automatisera det här, hade sparat massor med tid...

Mvh Cissi

Programmet fungerar vad jag vet endast med fasta värden typ Copyright, vem och datum och det.

Är det olika text till varje bild då går det nog inte med det program.

Alla bilder jag har på min media sida har kört via det programmet för att lägga in copytext, datum och länk.
Eftersom det är fasta s klarar programmet det galant.
 
Sv: Photoshop-problem

Med Exifer kan man ändra EXIF infon på flera bilder på en gång. Har massor av andra finesser också. Rekommenderas varmt.
 

Liknande trådar

Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 099
Senast: palle
·
C
IT & mobiler Ska ladda upp mina bilder på en annan sida, och har stött på problem. Just nu väntar jag på supporthjälp från dem som har sidan, men...
Svar
9
· Visningar
1 161
Senast: cissiny
·
S
IT & mobiler Jag har gjort samma sak med några bilder (för privat bruk) att jag trycker print screen kopierar in dem i paint. Klipper ut den delen...
Svar
6
· Visningar
776
Senast: Spider84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp