Ballerina

Trådstartare
någon som kan berätta hur PG-skor verkar? Någon här som använder? Varför? Hur gör man när man sätter på dom, osv..

Sv: PG-skor

Vi har en som går med PG. Anledningen är att hon tjänar mer pengar så än med någon annan balans vi provat...

Man ber hovslagaren slå på dem :D

vi har på en valack i stallet. pg brukar väl jämföras lite med joggingskor (om jag nu inte helt e ute å cyklar...).
våran har varit lite ofräsch till och från, haft lite känningar i framknäna. nu m pg funkar han mkt bättre, håller sig fräschare, och går m d i loppen också.
endel hästar kan inte trava m dom på alls.

dom lär ska vara lite halvjobbiga att sko med...brukar komma en och annan svordom...
plattan slås fast i hoven,måste göra hål för söm, sen skruvas gummidelen fast i plattan när den e på plats. låter ju jätte enkelt va :angel:

Min ena häst går med PG fram. Det är en häst som är svår att hålla fräsch och som lätt blir öm, särskilt fram. Han är rullig och kräver mycket vikt fram i snabbare tempon.
På den här hästen har det varit stor skillnad med PG-dojorna. Han har fräschat upp sig och vunnit lopp(skryt skryt:p) och går med tunga PG även i lopp (+halvlätta boots), och det är väl den här effekten man eftersträvar. Många tränar väl med PG, som är skonsamt och stötdämpande och kör sen utan/med andra skor i loppen.

Det är ju lite mer jobb att få på dem ja... Vi brukar ha en vanlig grön plast/filt sula närmast hoven, sen plåtsulan. Man gör ju sömhål i den och sen är det inte så märkvärdigt. man sömmar fast den som en vanlig sko och skruvar sen fast gummisulan på plåten med särskilda PG-skruv. Ett plus är att man kan ju lätt skruva om och exempelvis variera med/utan brodd efter väder utan att sko om hästen.

Ett tips är att byta ut skruvarna innan sulorna har blivit så nötta att inget finns kvar av skruven att få fäste i...:D
Sen brukar plåtsulorna nöta mot sömmen (särskild PG-söm) så man får räkna med att behöva sömma om hästen efter 3-4 veckor, alltså en gång mellan skoningarna.

Jo, det är där vi har den gröna plast/filt-sulan (som jag skrev;) ) fast en del har inget emellan där.

Jo... Fast det blir det väl i och för sig vilka sulor du än använder?

Jag kör mina hästar med PG-skor för att skona lederna i frambenen. Har en toppenhovis som slår på dem och han säger att silicon är det som ska ligga mellan hov och plåtsulan. Det fördelar trycket och gör att stötdämpningen optimeras.

Liknande trådar

Gnägg Jag är inte en person som generellt konsumerar jättemycket; Köper kläder och skor till mig och mitt barn typ 2 gånger om året (inför ny...
Svar
15
· Visningar
1 126
Senast: Dyngpeter
·
Utrustning Vad har ni för varma och vattentåliga skor/stövlar på vintern? Brukar bara ha mina gummistövlar med dom blir så himla kalla trotts...
Svar
4
· Visningar
388
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två katter, honor, båda kastrerade. Efter sommaren slutade den ena att kissa på lådan. Jag har provat allt, fler lådor, annan...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: MajaKattis
·
Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar