PG-sko/Flapsko?

tott

Trådstartare
Min häst har konstaterad ledinflammation båda "framknän" och jag har nu (av amatörer) blivit tipsad att sko hästen med Hådens PGsko eller Hådens Flapsko. Vad säger ni om detta? Hur funkar dessa skor? Är de bra eller dåliga för strålarna? Min häst har också lite av en bockhov och strålen i den hoven har blivit liten.

Alla tips och funderingar tages med tacksamhet emot!:bow:
 
Sv: PG-sko/Flapsko?

tott skrev:
Min häst har konstaterad ledinflammation båda "framknän" och jag har nu (av amatörer) blivit tipsad att sko hästen med Hådens PGsko eller Hådens Flapsko. Vad säger ni om detta? Hur funkar dessa skor? Är de bra eller dåliga för strålarna? Min häst har också lite av en bockhov och strålen i den hoven har blivit liten.

Alla tips och funderingar tages med tacksamhet emot!:bow:


Jag har inga synpunkter på huruvida det är bra eller dåligt med flappskor för din diagnos, däremot kan jag berätta hur de funkar.

Jag hade flappskor fram på mitt fullblod och de funkade klockrent. Hon har haft en tendens till bockhov, men med flapskorna blev det faktiskt bättre.
 
Sv: PG-sko/Flapsko?

Vad bra! Varför valde du att sko med flapskor? Blir de liksom som en hel sula eller hur? Kan man kratsa hoven:o
 
Sv: PG-sko/Flapsko?

min kompis har flapskor på sin häst för att h*n har sköra hovar. det går jättebra att kratsa ur hoven, då det är en halv sko framtill på hoven som "fäster" sulan. på vintern sitter det "dubb" i sulan. ger jätte bra fäste i marken.
 
Sv: PG-sko/Flapsko?

hillevie skrev:
min kompis har flapskor på sin häst för att h*n har sköra hovar. det går jättebra att kratsa ur hoven, då det är en halv sko framtill på hoven som "fäster" sulan. på vintern sitter det "dubb" i sulan. ger jätte bra fäste i marken.


:confused: Men alltså jag fattar inte riktigt hur en flapsko ser ut då den är på (inte PG heller för den delen). Jag har sett bild, men då var det bara på sulan och därför trodde jag att det inte går att kratsa hovarna :o

Förklara gärna mera :bow:
 
Sv: PG-sko/Flapsko?

Den ser ut såhär med sko till


flapsko01.gif


en Flapsko är ju egentligen bara en tåsko med sula.
 
Senast ändrad:
Sv: PG-sko/Flapsko?

:bow: :bow: Oj tack!!
Varför har hästen på bilden flapsko (antar att det är en häst i din närhet)? Funkar det bra?
 
Sv: PG-sko/Flapsko?

Ok, thanks! :bow: :o
Tyckte bilden såg så "hemgjord" ut - "oj nu frågar någon efter flapsko...jag går fort ner till stallet och tar kort på Bruntes sko" -typ :o
 
Sv: PG-sko/Flapsko?

PG-beslag (vintermodell med brodd) hittar du här, du får scrolla ner dock: http://hem.passagen.se/xyplex/visionkonvalescent.htm

Min valack fick PG pga dubbelsidig carpit ('knäledsinflammation' fram). Min hovis trodde INTE på det, men klinikens vet + hovis ville prova. Efter en skoperiod ringde jag hovis och sa 'ta bort eländet'. Det fungerade tyvärr INTE ALLS på min herre, han blev stum och kort fram, som en symaskin, och de gav för hårt 'stopp' på asfalt etc. Så vi tåriktade fram istället, och skodde med vanlig järnsko.

Knälederna sprutades med kortison, i samband med en atroskopi av hasleden (där det egentliga problemet är), och sen stod han 8 v på boxvila och sattes sedan igång. Blev T-märkt för hasen på ÅB, men har trotsat oddsen och håller för mkt mer än vi trodde. Knäledsinflammationerna var utläkta på ÅB och har aldrig kommit tillbaka trots att han efter T-märkningen fick börja hoppträna (vilket han inte gjort innan).

Så för min herre fungerade PG inte alls tyvärr, men det finns ju andra hästar där det är skillnaden mellan fungerande häst och utdömning, så det är väl värt at prova, men man får se hur individen svarar på PG.
 
Sv: PG-sko/Flapsko?

tott skrev:
Vad bra! Varför valde du att sko med flapskor? Blir de liksom som en hel sula eller hur? Kan man kratsa hoven:o

Sulan går att vika undan, du har en halv sko i tån och sen en sula, som kan röra sig (flappa/fladdra), så du kan kratsa under. Sulan är dock ganska 'styp', men som sagt inga problem att komma åt under.

Ingen erfarenhet av flappskor i övrigt dock.
 
Sv: PG-sko/Flapsko?

Jag tycker flapskor är bra. Iom att man bara spikar fast en halv sko fram i tån så får hoven ändå jobba. hov-väggarna kan vidgas och så iallafall.
Sedan finns det olika sorters flappar.
Det finns mjuka flappar som är hela i tån samt har som små "ploppar" baktill. :smirk: Svårt att förklara.
Sedan finns det hårda flappar med hål fram vid tån, samt att dom är "randiga" där bak. Tror det var en sån som fanns på bild här.
Iallafall så tycker jag personligen att dessa är svåra att kratsa under för dom är svåra att vika. då är dom andra mkt bättre.

Så flappar är iallafall bra för att hålla igång cirkulationen i hoven och benet om man inte har möjlighet att ha sin häst helt barfota.
 
Sv: PG-sko/Flapsko?

Tack!!:bow:

Nu är jag lite klokare. En fråga ännu; vad är det som avgör vilken typ av flapsula man väljer?

Ska konsultera hovis på onsdag och se vad han tycker.
 
Sv: PG-sko/Flapsko?

Alexandra_W skrev:
PG-beslag (vintermodell med brodd) hittar du här, du får scrolla ner dock: http://hem.passagen.se/xyplex/visionkonvalescent.htm

Min valack fick PG pga dubbelsidig carpit ('knäledsinflammation' fram). Min hovis trodde INTE på det, men klinikens vet + hovis ville prova. Efter en skoperiod ringde jag hovis och sa 'ta bort eländet'. Det fungerade tyvärr INTE ALLS på min herre, han blev stum och kort fram, som en symaskin, och de gav för hårt 'stopp' på asfalt etc. Så vi tåriktade fram istället, och skodde med vanlig järnsko.

.

Vissa kliniker är mycket för att använda PG som sjukbeslag till allt. Det ökade greppet i en PG sula gör ibland mer skada än nytta som tex. vid problem i karpallederna. Flappen tycker jag funkar mycket bättre i dessa fall.
 
Sv: PG-sko/Flapsko?

tott skrev:
Tack!!:bow:

Nu är jag lite klokare. En fråga ännu; vad är det som avgör vilken typ av flapsula man väljer?

Ska konsultera hovis på onsdag och se vad han tycker.

Ärligt talat så har jag inte den blekaste aning om vilken sula man bör välja i behandlingssynpunkt.. :/
Jag tycker att dom mjuka mer böjliga är bättre, men det är för bara för att jag har en kbl-travare som travar mkt bättre med sånna.. ;)
 
Sv: PG-sko/Flapsko?

Skulle du rekommendera en flapsko till karpalledsproblem, eller något annat? Korta tår han min häst redan.
 
Sv: PG-sko/Flapsko?

Puttar lite...:o

Önskar höra om flera erfarenheter.

...och HUR kan man med skoning hjälpa en häst med problem med framknäna?
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor...
Svar
9
· Visningar
1 563
Senast: Dessie2010
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp