Sv: Pfiff

Tack :)

Tänkte bara om du ville se hur selen ligger på någon av ponnyerna eller bara hur den ser ut, ska ta lite bilder i morgon i dagsljus.

Här finns lite bilder: http://photobucket.com/albums/e99/hanna_shetland/?sc=1

Visst är han underbar :love:
050819_epus_huvud.jpg

Han är mycket fin! Nice skritt! Selen ser rejäl ut på en shettis.

Men du, det kan ju inte vara selens fel att skaklarna rör sig. De flesta selar ser ju ut så.

Jag vet 3 möjliga fel:

Fel vikt på skaklarna, eller fel skakelring, för trång.

eller: För breda skaklar så att det svajar lite.

och till sist, fel spända draglinor/baksele. Eller för hårt spänd bukgjord så att skakelhållaren blir låst och vill vika sig.
Finns det en möjlighet att det kan vara nåt av detta?
Sen är det kanske inte det bästa kvalitetslädret till det priset så fula märken och färgbortfall får man nog räkna med.

Tack iallafall för lite sommartankar och vackra bilder!

Mycket möjligt att det är fel vikt på skaklarna, det har jag ingen aning om.

Draglinorna och hela selen har jag fått hjälp av miamiamia att passa in och hon borde ju veta :)

Är i alla fall säker på att det inte är en för hårt spänd bukgjord - han är ganska känslig så det är jag mycket noga med. Jag gillar selen i övrigt, ska höra med en som syr i läder om han kan fixa till det på något sätt. Var på Clas Ohlson i går och köpte "snabbkopplingar".

Hanna, problemet med din sele är inte selen el skakelhållarna. Problemet är att skakeln är så skarpt vinklad i fram att du lär få samma effekt med alla typer av selar om inte däckeln är väldigt bred.
Skakeln bör vara rak åtminstone 10-15cm där skakelhållarna ligger. Som det är nu så kommer vagnen hela tiden att påverka skakelhållarna.
Tips! Räta ut skakeln eller byt ut den främmredelen om den är löstagbar.
/M

Du har nog en bra poäng där men vi är ju många som har Roslagsvagnar och det fungerar ju oftast bra, t ex Roslagen har en och den passar ypperligt med hennes sele.

Skaklarna är ju löstagbara så i så fall måste jag köpa helt nya skaklar. Dyrt antar jag :crazy:

Liknande trådar

Fritid Jag kom på för ett tag sedan att vi inte längre får några reklamblad i brevlådan. Det handlar alltså inte om postnord utan någon annan...
Svar
18
· Visningar
604
Senast: __sofia__
·
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
640
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 146
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar