Sv: Pfiff
Har provat min Pfiff-sele för första gången i dag. Har köpt hobby-modellen. Är jättenöjd! Kanske inte till maraton, men för körning med rockard tror jag den blir bra som förstasele.
Vill man mer sen får man kanske byta upp sig. Nu har jag bara testet i ridhus ett par varv, då det bara var andra gången min häst drog vagn. Vi fäste heller inte "på riktigt" med draglinor i svängeln utan med skakelremmar i bröstan så hon fick dra med den och den skulle vara lätt att få av om något hände.
Bakselen ser lite klen ur, men det kan man ju köpa en bättre om man behöver. Lädret är sådär, måste nog olja in det ordentligt en gång. Inga av hålen var igenom lädret så jag fick sitta med håltång ett bra tag och göra alla hål användbara.
Jag köpte strl full till min häst, 162 cm, ädel fullblodstyp. Bröstan var lagom, och då är hon smal över bringan. Däckelgjorden fick jag göra extra hål i, hon är i normalhull. Bakselen fick jag ha på mittimellen-hålen, alltså är den nog inte åt det stora hållet. Tömmarna var oanvändbara, väldigt breda, stela och alldeles för korta, iallafall om man vill kunna värma upp med tömkörning, var nog 8 m långa och 25 mm breda. För mina körändamål blir den nog bra till att börja med. . .