Sv: Petnoga?

hej jag tycker man får göra som man vill om man är häst ägare
och vill ha läget under kontroll sedan spelar det ingen roll
om man är petig och noga vill man lägga alla energin på sin häst why not? jag ser inget fel med det så länge inget är till skada.
hellre det änn att missköta djur och vara ansvars lös.
sedan måste var och en avgöra vad just dom vill göra.
det är inte fel att vara seriös med sina hästar så länge ryttare
och skötare och djur mår bara bra av det så är det inte fel!
hålla på och tjafsa om små saker är det inte värt ett skit.
si eller så vem har rätt?svar :ingen.
så länge man gör goda saker är det okey ,men leder det till misskötsel
och plågor då är det fel!
själv tycker jag man ska sköta om sina djur så gott man kan,efter bästa förmåga,det är helt okey! :banana: :bump:

MizzBellie skrev:
Jag tar temp å puls varje dag. Visiterar, har skydd så hon inte ska skada sig i hagen eller vid ridning, jag skriver riddagbok, tränar för tränare 2 dagar/veckan, lindar benen för nattaen m.m

Tja, det där låter garanterat petnoga.
Sååå himla skör kan väl inte hästen vara?

Visst är det bra att veta grundtemp och puls på hästen, men sen räcker det att tempa vid misstanke på sjukdom.
Är hon verkligen så klantig i hagen att hon behöver skydd? För jämnan? Visst kan de åka på en del småsår, men å andra sidan gör ju vi det också, och inte springer vi runt med hockeymundering för det!
Behöver hon verkligen ha lindade ben på natten? Svullnar hon upp i benen, eller sparkar sönder sig i boxen? Varje natt?

Hästar tycker ärligt inte om att bli påklädda, de trivs bäst av allt i bara sin päls. Men ibland måste man kasta på dem ett täcke... men ETT täcke räcker!

Joo... lite hönsmamma är du nog allt! Tycker du ska investera den bortkastade tiden med att njuta ihop med pållan istället, det tjänar ni båda mer på ;)

Lånar knapp.

Kan berätta att jag blev "anklagad" för att vara en perfektionist för jag blev rent ut sagt förbannad när samma person "glömde" att ge min häst kvällshö 2 kvällar i rad.. :smirk:
Det är tydligen fel att vilja att hästen ska få sin mat. :crazy:

Serendipity skrev:
Kan berätta att jag blev "anklagad" för att vara en perfektionist för jag blev rent ut sagt förbannad när samma person "glömde" att ge min häst kvällshö 2 kvällar i rad.. :smirk:
Det är tydligen fel att vilja att hästen ska få sin mat. :crazy:

hon kanske tyckte att hästen kunde hitta sin mat själv, dvs äta upp inredningen eller nått..... :D

piamar skrev:
hej jag tycker man får göra som man vill om man är häst ägare
och vill ha läget under kontroll sedan spelar det ingen roll
om man är petig och noga vill man lägga alla energin på sin häst why not? jag ser inget fel med det så länge inget är till skada.
hellre det änn att missköta djur och vara ansvars lös.
sedan måste var och en avgöra vad just dom vill göra.
det är inte fel att vara seriös med sina hästar så länge ryttare
och skötare och djur mår bara bra av det så är det inte fel!
hålla på och tjafsa om små saker är det inte värt ett skit.
si eller så vem har rätt?svar :ingen.
så länge man gör goda saker är det okey ,men leder det till misskötsel
och plågor då är det fel!
själv tycker jag man ska sköta om sina djur så gott man kan,efter bästa förmåga,det är helt okey! :banana: :bump:

Det kan man väl vara överens om att så länge hästen inte tar skada.
Men det kan även bli för mycket, man tror att man gör hästen gott
men i själva verket så kan hästen plågas av tex för tjockt täcke eller lindor som gör att att benen inte bygger muskler osv.
Jag tycker inte att det är o tjafsa det är en helt vanlig diskution mellan häst ägare, jag tycker det är bra att man är noggran med sin häst.
I måttliga mängder det är inte alltid rätt att göra som man vill med sin häst det kan bli så fel fast man menar väl.
Hur många är det som tänker så?

Jag upprepar: Lindor gör inte att hästen inte bygger muskler. Hästben och människoben är INTE likadant skapta.

ako skrev:
Jag upprepar: Lindor gör inte att hästen inte bygger muskler. Hästben och människoben är INTE likadant skapta.
hej människo ben och djur ben är inte samma sak helt okey.
ska skiljas åt .thats rigth ..ben göras med försiktighet.oc av vägas. :banana:

Så länge du använder din häst så behandlar du den inte som en porslinshäst.

Själv så ställde jag av min gammla märr i god tro om att hon skulle må bättre av det, bullshit! Att damma av hästen nån gång då och då, det är att äga en porslinshäst.

Sen kan jag verkligen inte påstå att jag är hälften så ambitiös i mitt hästeri som du :angel: .

Å det här med att vara för petig.........jag drar en liknelse från mitt eget liv.

Jag fick skit för att jag var för snäll mot hästarna jag höll på med. Kan man va det??

* Lånar knapp *

Det låter som att du tar hand om din häst jättebra. Kanske att jag skulle vilja lufta och vara ifrån alla lindor och skydd lite mer om jag vore häst? För nu har han ju "kläder" på benen dygnet runt.

Att linda benen är väl en självklarhet och speciellt efter träning att kyla benen och sen linda för natten det är ju det som behåller benen fräscha!!Det heter att sköta om benen!!Alla som inte vet varför man ska linda benen efter träning,speciellt,bör nog inte ha häst eller ta o läs lite böcker i hästvård.Varför är det så många hästar som blir UTSLITNA??Vanligaste åkomman hos veterinärer är just ben.Kot,knä,has och hovledsinflammationer listan kan göras lång.Överansträngda senor m.m i all oändlighet.Antingen är hästägaren lat eller så förstår man inte betydelsen av att sköta om hästens ben.Hästen föddes inte för att ridas på!Vilken idrottsman/kvinna skulle inte ta hand om sin kropp före och efter träning?Det här är processer som tar ett tag och man resonerar kanske att,det är väl ingen fara min häst ser ju fräsch ut tills en dag man står där förvånad hur det kunde bli så här??Att ha skydd i hagen är inte alltid så lyckat med tanke på att grus o liknande gärna tränger in mellan skydden och kan ge irritation och lymfangit.Tänk på det.Skönt att höra att det finns folk som orkar ta hand om sin häst även före och efter ridning!Lycka till Petnoga!!

hej det viktigaste som finns är att sköta om sina hästar, inte
att slarva för att det är trist ,och någon annan ska göra skita jobbet? vilka signaler ger det?ett uruselt intryckt om misshandel
är man så jävla lat och bara ska rida ,ska man inte ens komma till
stallet,helt lägga av med djur! För halva jobbet är just att vara häst skötare, och dessutom väldigt roligt tycker jag. ,Att få pyssla helst på egen hand,och se att pållarna mår bra ,För det min förbannade skyldighet, att bry mig om djuren på alla vis! och jävlar den som missköter sina djur den anmäler jag till miljö och hälso skyddet kontoret och veterinären och polisen om jag upptäcker van vård
av lathet !och ointresse då ska man fan imej sälja hästarna!
och erkänna att man inte orkar eller vill och om det blir en status pryl för omgivningen ska beundra just dig ,för att du har råd att hålla häst.
bull shit vilket hände min kusin ,hon använder dom som status pryl.
hon tror at hon är eller var något att se upp till,nej inte hos mig!
hon är ytlig och stöddig med!fy fan vad arg jag blir.... :devil: :confused: :cry:

Så länge hästen mår bra och får vara häst är det väl bra bra att vara noga. Tänk på att skydd i hagen kan ge skav!

Ta temp o puls varje dag, samt daglig visitering ser jag bara som något positivt, och inte stör det hästen iaf! Om du inte står med tempen i häcken på den flera lååånga tider i sträck; men den lär ju säga ifrån om så är fallet :D

Det här med att ha skydd i hagen i förebyggande syfte finns det ju olika syn på; visst är det bra om man tänker på skadorna;
men sedan är nackdelen den att man "tar bort" hästens naturliga känsla för att ha kåll på sina fyra ben och inte slå i sig själv hela tiden, och det leder i sin tur till att så fort skydden åker av så skadar sig hästen pga den tror att den jämt kan gå och slå sina ben ihop i varje steg - för det gör ju inte ont annars.

Skydd är bra; men man får använda sunt förnuft och i lagom mängd.

Själv använder jag skydd när jag anser att det behövs, och just nu använder jag Back on tracks lindor på natten på min ponny som är skadad och behöver stödet.

Hej allihopa
tack för alla svar som har kommit hittills...
Det är lite blandade åsikter.
Men vill säga att jag har slutat ha skydd i hagen och
det funkar ju lika bra. Även om jag blir lite orolig ;)
Men hästen har inte skadat sig hitills iaf... :D

Ville bara säga att du verkar vara den sortens hästägare som jag ser upp till och hoppas bli själv när jag skaffar häst; den sorten som bryr sig om vad som är allra bäst för sin häst och är villig att fråga och lyssna på andra och ta till sig av andras åsikter för att hästen ska må så bra som möjligt! :bow:

Självklart ska man ta hand om sin häst! det är inget snack om saken
det är bra att man är noga, sen har man olika syner på saken, jag tror inte alls att benen håller längre om man lindar varje dag .

PIMAR: Det är ingen som har sagt att vi som inte "daltar" med våra hästar bara rider o inte sköter om dom.
Jag sköter om mina hästar minst lika bra som alla andra o är noga med vissa saker.

Jag tror inte på att det är bra att linda varje dag slänga på hästen täcken hela tiden, självklart ska hästen ha det om det 15 minus grader ute det är inte så jag menar.
Men jag har set hästar som står med tjocka täcken både ute o inne fast det inte speciellt kallt ute (jag tror inte det är bra).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Seaside
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama