Peter Eriksson skadad i olycka

Sv: Peter Eriksson skadad i olycka

Men vad är det som händer i hästvärlden?? Jag är väldigt medveten att hästeriet inte är någon trygg sport och att olyckor händer, men 3 dödsfall och nu detta på en så kort period??

Låter högst oskönt.:crazy: Men han var iaf en god förebild och bar hjälm vid tillfället! Även om det nu inte hjälpte så mkt i detta fallet...

Men vad är det som händer i hästvärlden?? Jag är väldigt medveten att hästeriet inte är någon trygg sport och att olyckor händer, men 3 dödsfall och nu detta på en så kort period??

Vad jag tror är att man uppmärksammat hästrelaterade olyckor i media. Någon annan skillnad i själva olycksfrekvensen tror jag inte det är...

Aj!

Man inser hur lätt en olycka händer då dom man anser vara proffs skadar sig under något så vardagligt!

Vad jag tror är att man uppmärksammat hästrelaterade olyckor i media. Någon annan skillnad i själva olycksfrekvensen tror jag inte det är...

Jag tycker att ridsport alltid har uppmärksammat hästrelaterade olyckor :o

Fast tre dödsfall på en (två?) vecka (or) är knappast en normal olycksfrekvens. Det skulle innebära hundratals av dödsolyckor med häst i Sverige på ett år och så är det inte.

Tre dödsfall? Jag har hört om den lilla flickan och 17-åringen som hittades avliden i ridhuset.

Mycket bra att Peter hade hjälm på sig även om det i just detta fall inte spelade någon roll. :bow:

Ajo, någon skillnad i olycksfrekvensen måste det vara för dödsolyckor hade aldrig gått obemärkt förbi oavsett, och även som Peters olycka hade också varit en sådan att den uppmärksammats pga att han tillhör toppskicktet.

*kl*

Jag tycker det känns som det varit mycket olyckor och fram för allt i kategori som tidigare inte varit drabbade, tex ridskoleverksamheten.

/Camilla

Det är en period just nu då hästarna har svårt att leka av sig i hagen pga halkan, så de blir extra bralliga.

I detta fall var det ju dessutom en häst som stått boxvila. Extra skoj att få komma ut då.

Fast tre dödsfall på en (två?) vecka (or) är knappast en normal olycksfrekvens. Det skulle innebära hundratals av dödsolyckor med häst i Sverige på ett år och så är det inte.

Det tror jag är slumpen. Sedan som Sammet skriver så tror jag det är lite beroende på årstiden. Kanske.

Vad jag menar är att det händer incidenter dagligen. Hästeri är helt enkelt farligt. Sådant som hände Peter är inte speciellt ovanligt. Jag blev sparkad i magen på gymnasiet, trampad på armen då jag var 11 år osv. Det händer alla som håller på med hästar ofta. Sen är det ju inte alla som måste till sjukhus givetvis...

Mycket bra att Peter hade hjälm på sig även om det i just detta fall inte spelade någon roll. :bow:

Men PE sa ju själv i en intervju att hjälmen hade stor betydelse och att han hade tur att skadorna inte blev värre än vad det blev, även om dessa var allvarliga nog

Fy 17! :crazy: Tur det inte gick ännu värre!
Just det där med att hantera laddade hästar, i detta fall konvalescenter, det är ju riktigt farligt faktiskt!

Angående att "det händer mycket nu" så håller jag med den som skrev att det uppmärksammas mer nu tror jag. I och för sig är väl två dödsfall så tätt ihop ovanligt.

Peter Eriksson är ju en typiskt "hästkarl", han kan nog förutse det mesta som går att förutse, men ofta tycker jag många hanterar sina hästar både märkligt och nonchalant!
Tex Strömsholm som inte har riktiga hagar, tacka sjutton att deras ridskolehästar är laddade! En onödig laddning tycker jag, hästar som får rastas i hagar en rejäl stund varje dag känner ju inget omedelbart behov av att explodera. Det Strömsholm kallar hagar kallar jag sjukhagar...

Usch, med allt som hänt på sista tiden börjar jag känna mig lite nervös över att min dotter håller på med hästar. Även om jag själv gjort det i hela mitt liv och vi är försiktiga. Men saker kan ju hända så fort. Och oväntat. Hur man än försöker förbereda sig.

Själv sabbade jag ju ryggen redan som 10åring när en häst blev rädd och skenade iväg i ridhuset. Ilfart till sjukhus och som sagt, livslånga besvär.
Blev svårt biten i ansiktet som 13åring när jag skulle tränsa av en ridskolehäst. Som tydligen tyckte att mitt ansikte var ivägen. Jag såg HEMSK ut. Och jag har fortfarande ärr kvar, bla ett i läppen som gör att jag har ett vitt streck där.
Med mera som hänt genom åren som man inte tänker på i vanliga fall men nu när det är så mycket runt omkring så dyker alla grejer man själv råkat ut för upp.

Jag skulle inte bli ledsen om min dotter bestämde sig för att sluta med hästarna just nu. :crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Två personer har skadats i en olycka med häst och vagn på en camping i Uddevalla. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
464
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Flera barn har varit inblandade i en olycka med häst och vagn på en campingplats utanför Uddevalla under långfredagen. Två skadade...
Svar
9
· Visningar
1 605
Senast: ptr
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Bonde söker fru-Sigrids dotter Cecilia Bergåkra är en talang inom dressyr. I november blev hon som yngsta ryttare någonsin belönad som...
Svar
0
· Visningar
410
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Flickan som skadades i olyckan där hennes häst dog har fått lämna Karolinska sjukhuset. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
354
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama