Petar bort mineralerna

J

jump_

Min lilla pålle har kommit på ett knep som gör att han kan få bort mineralerna ur maten,allt ligger kvar på botten på morgonen.
Han började äta pelleterade mineraler tillsammans med kornkross men han petade bort allt då..Sedan blötlade jag mineralerna tillsammans med kornkross men även då lyckades han på något sett..Provade med betfor som han äter nu men han äter inte dom då heller. Har provat typ mineraler i "strösocker" form men det äter han inte heller...Har tröttnat på att sitta och peta in pelleterade mineraler i moröttern nu, nån som har nått tips?
 
Sv: Petar bort mineralerna

funkar det inte med "strösockermineraler" ordentligt hoprört med en smarrig betfor-sirapsblandning av något slag? såna mineraler är ju betydligt lättare att blanda ihop än vad pelleterade är...
 
Sv: Petar bort mineralerna

Equistros Mega Base är i pulverform, det är nästan omöjligt för dom att pilla bort om man ger det i betforn. Vanligtvis brukar de ju sjunka till botten för att de är för tunga. Man ger bara ett litet mått också och det sägs inte smaka allt för illa ;)
Min häst har också pillat bort alla mineraler innan men nu käkar hon!
 
Sv: Petar bort mineralerna

Om du inte behöver ge mineraler just för kalciumet och fosforns skull så kan du ge prova med Chevinal Plus. Det är flytande, ungefär som sirap i konsistens och många hästar tycker att det är godis. C+ innehåller alltså inte Ca och P, men en massa andra mineralämnen och vitaminer.

Beroende på värdena på ditt grovfoder och vad du ger för kraftfoder kan du, om du har tur, få till tillräckligt med Ca och P utan att behöva få det genom mineraler och då funkar alltså Chevinal toppen. Betfor t ex är Ca-rikt, vilket även lucernpellets är. Korn och havre innehåller förhållandevis mycket P och lite Ca.
 
Sv: Petar bort mineralerna

Hästen kanske pillar bort mineralerna för att den inte behöver dem?
Behovet kanske täcks i grundfoderstaten?
 
Sv: Petar bort mineralerna

SnigelEffekt skrev:
Du kan inte blöta upp pelletserna tillsammans med lite betfor? Kanske värt o prova?

Jag ger mina kr*fts mineraler i pelleterad form.

Jag har upp allting salt, mineraler, spannmålskross och ev tillskott, olja i en hink och så häller jag på vatten. Låter sen detta svälla lite och så rör jag om.
HELT OMÖJLIGT för en häst att peta bort något:D .
 
Sv: Petar bort mineralerna

hästar äter bara det dom behöver. pillar han bort mineralerna, behöver han dem inte. men fortsätt ge mineraler i nån form, han äter som sagt om hen behöver...;)
 
Sv: Petar bort mineralerna

välkommen till klubben:bow: min häst äter helt enkelt inte om jag har mineraler med, får hitta på mya sätt hela tiden med att lura i dem. Just nu funkar det att riva morötter och göra ihop med mineraler. Hon tycker alldeles för mycket om morötter för att strunta i dem, nu har detta funkat i flera dagar, hoppas det får vara så hela sommaren.
 
Sv: Petar bort mineralerna

nemesis skrev:
hästar äter bara det dom behöver. pillar han bort mineralerna, behöver han dem inte. men fortsätt ge mineraler i nån form, han äter som sagt om hen behöver...;)
Nej, tyvärr är det inte så. De pillar bort det de inte tycker om. Det de tycker om kan de äta hur mycket som helst av. Inte alltid så lyckat om det råkar vara t ex havre.
 
Sv: Petar bort mineralerna

Fast det där stämmer ju inte heller. En häst som går i gräshage 24 h/dygnet äter ju inte konstant även fast de älskar gräs. De äter när de behöver och är hungriga i teorin iallafall, sen har ju vi stört deras matvanor genom att fodra dem vi fasta tidpunkter.

Jag tycker verkligen folk ska kolla över sina foderstater och se om man verkligen BEHÖVER ge extra mineraler. De flesta färdigfoder som finns idag innehåller redan allt.
 
Sv: Petar bort mineralerna

nemesis skrev:
hästar äter bara det dom behöver. pillar han bort mineralerna, behöver han dem inte. men fortsätt ge mineraler i nån form, han äter som sagt om hen behöver...;)


Varför kan en av mina sätta i sig ca 1 kg saltsten/vecka när han står (får även extra i fodret).
När jag rider honom och inte ger extra salt i fodret så äter han BETYDLIGT mindre saltsten.
Kan du ge en bra förklaring på det???
 
Sv: Petar bort mineralerna

Keep on Dreaming skrev:
Varför kan en av mina sätta i sig ca 1 kg saltsten/vecka när han står (får även extra i fodret).
När jag rider honom och inte ger extra salt i fodret så äter han BETYDLIGT mindre saltsten.
Kan du ge en bra förklaring på det???
det kan jag inte svara på nej, prata med en vet isf...
(var där jag hörde det):angel:
 
Sv: Petar bort mineralerna

Keep on Dreaming skrev:
Varför kan en av mina sätta i sig ca 1 kg saltsten/vecka när han står (får även extra i fodret).
När jag rider honom och inte ger extra salt i fodret så äter han BETYDLIGT mindre saltsten.
Kan du ge en bra förklaring på det???
ett kilo salt i veckan lät för övrigt VÄLDIGT mycket för mycket...:crazy:
hade jag varit i din sits hade jag portionerat ut rätt mängd enligt foderstat och arbete...
 
Sv: Petar bort mineralerna

Hästar i frihet äter 16-18 h/dygn, uppgiften varierar mellan olika studier. Så OK de kan äta nästan hur mycket som helst.;)

Håller med dig om att man bör se över behovet av mineraler. Vad som är viktigt att tänka på när man ger färdigfoder är att det är gjort för att ge rätt mineralmängd i förhållande till ett idealhö och normalhäst som får fodergivor enligt tillverkarens anvisningar. Om man därför har hö, häst eller givor som skiljer markant från detta kan man inte lita på att hästen får det den behöver genom färdigfodret.
 
Sv: Petar bort mineralerna

Jag är helt med dig.

Det känns som om många inte tänker på att om de la lite extra pengar på ett superbra hö så skulle man slippa köpa en massa extra skit till och det kanske blir billigare i längden och dessutom kanske man får en mer välmående häst.
 
Sv: Petar bort mineralerna

vad jag inte fattar är varför du isf gav honom extra salt i fodret, då han åt ETT KILO för övrigt....?:crazy:
bara undra:angel:

Varför kan en av mina sätta i sig ca 1 kg saltsten/vecka när han står (får även extra i fodret).
 
Sv: Petar bort mineralerna

Min förra häst petade bort mineralerna fastän det var välblandat och i strösockerform underar hur han lyckades men dem gör ju så när dem känner att dem redan har fått sitt behov av mineraler så då behöver han antagligen inte extra mkt han var likadan med allt spelade ingen roll om han fick 5 kg hö fastän han bara skulle ha 3 kg han åt bara 3 kg iaf... vet att h an var lite skum så .. men det är rätt vanligt att dem petar bort mineralerna när dem fått i sig sin mängd..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 926
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Ace
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 784
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp