Pessoasele,Vad tycker ni?

Du får gärna förklara varför du tycker att pessoaselen är bra, genomtänkta argument är alltid intressanta.

Jag har själv en travare (kallblodig) och vet hur svårt det kan vara med balansen och då ffa galoppen.
Men jag rider inte en häst i galopp om den inte är mogen för det och kan balansera upp sig utan stöd av hjälptyglar eller liknande.
Mitt sto "travartravade" bara i början, t.o.m i hagen. Hon galopperade aldrig ens i hagen. Jag började att arbeta från marken i kapson och lina och har på så vis stärkt henne att bära sig själv och hitta balansen. När hon började att ridas var det ENBART i skritt eftersom det var den gångart hon kunde bära sig själv i. Successivt har vi börjat med travarbetet. Och tro det eller ej, men nu kan hon galoppera balanserat i hagen! Man måste inte "slita på hästen" och träna massor i galopp för att stärka galoppen, men man behöver lära hästen att bära sig bättre och att hitta balansen. Det gör den bäst själv. Jag kommer att fortsätta att rida mitt sto i skritt och att arbeta henne utan hjälptyglar tills hon själv kan bära sig. Ingen galopp förrän styrkan finns där. Tid har jag gott om och det är glädje att se en häst utvecklas. :)

Men som sagt, var och en blir salig på sin tro. :smirk:

Precis som jag skriver menar jag också.

en hand är känsligare än ett snöre.

och får man effekten att man "tvingar" in rumpan mot volten så ger det fel effekt och man är för hård i sin hand.
det skall vaar ett jämnt stöd och har man en bra placering av sin kropp gentemot hästen så skall inte detta ske.

Och du skall nog inte skriva något ang tvinga hästen om du propagerar för pessoaselen, för vad är tvingar mest ?

en pessoasele är värre än den ( förhoppningsvis) känsliga hand som håller i tömmen.

så nja, jag håller ej med dig

metoden du beskriver är av samma modell som Linda TellingTon Jones använder.

tycker " sådär" om den modellen, hävdar betämt att människans kropp fortfarande är överlägsen lindor, rep och snören när det gäller känsel.

Kanke har jag fel, jag vet ju inte hur ni känner, men själv har jag hyfsad känsel i min kropp så jag känner i tömmen när det är bra.

mvh/

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
936
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 629
Senast: Murray
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 005
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka