Pessoasele - tortyrredskap

Sv: Re: Pessoasele - tortyrredskap

fio skrev:
Nej det är helt fel. Dadde har anmält jag vet inte hur många ryttare för felaktig användning av graman. INGEN har blivit fälld.
Det står att man inte får använda gramanen på ett felaktigt sätt, men eftersom den används på massa felaktiga sätt och ryttarna inte blir fällda så är det tillåtet att använda den på ett annorlunda sätt än en martingal.

Sedan fungerar inte en graman och en martingal på samma sätt, dom har inte ens samma användningsområde.

Du kan väl anmäla hela hoppeliten i världen för felaktig användning av graman så får vi se hur många som blir fällda, och då lär vi oxå få se att gramanen får användas i stort sett hur som helst utan att någon ens får en tillsägelse.
Länk till Daddes hemsida där man kan läsa om det.
dadde har visst flyttat sin hemsida till http://www.jakobslund.se/dadde/

Sv: Pessoasele - tortyrredskap

Det är den visst.
den packar ihop hästen i en tvångströja.
Har själv provat.
Hästen får ett ryck i munnen varje gång den skjuter på framåt.
Gramanen tvingar "bara" in huvdet, och ger inte ryck imunnen varje steg.

kan nån lägga in en bild på denna sele ?:angel:

vet inte vad det är för något :smirk:

Hur jag än tänker i olika banor, så kan jag inte alls se hur en Pessoasele skulle kunna vara djurplågeri? Likaså så kan jag inte se kopplingen att hästar skulle kunna bli som du beskriver om de longeras med en sådan?

Däremot så är ju longering (arbete på liten volt) inte ngt man ska göra under lång tid och varje dag. Det sliter på hästen.

Jag longerar mkt sällan, och har aldrig haft en Pessoasele på pållen. Men jag vet andra i stallet som använder den de ggr de longerar. Och de hästarna är inte alls som du beskriver, alltså rädda om munnen, bakskygga osv.
Dessutom så har flera av dem sålts, besiktigad inkl röntgen ua. Så några förslitningsskador har de inte fått heller.

Däremot så kan jag tänka mig att en häst som är stel som ett spett och skapligt fel utbildad, den kan säkerligen få panik i en Pessoasele. Men å andra sidan så går det ju att göra i stort sett all utrustning plågsam för hästen om den används fel.

Ridtravare_bäst skrev:
kan nån lägga in en bild på denna sele ?:angel:

vet inte vad det är för något :smirk:

finns i början av tråden.

tetley skrev:
finns inga rätt sätt.. bara fel sätt.

Fel och fel...

Ger man sig bara katten på det så går det att göra tortyrredskap utav en bomullstråd.

**BORTTAGEN** skrev:
Var inne på din hemsida - såg att du var hästmassör - kul! du länkade också till en av mina största förebilder, Dadde! Du om någon har ju möjligheten att forska vidare i hästens muskulatur - ta reda på mer om hur hjälptyglar och olika sorters ridning Stärker/själper hästen! Dags att någon tar tag i denna viktiga fråga! har haft kontakt med många hästmassörer som också gått axelssons och alla dom är eniga i att dagens sätt att utbilda hästar med alla dessa onaturliga metoder är det som förstör och bryter ner våra hästar - vad är din erfarenhet från "fältet" :) /Inie

Lägger mig i. Hade equiatrikern här förra veckan och vi kom av en slump att prata om graman. EQ är egentligen 'travmänniska' men har ungefär 50 - 50 idag av ridhästar och travhästar. Men något han länge gick och grubblade över var en specifik spänning vid manken som många ridhästar drogs med, aldrig travarna. Han funderade på VAD det var som gjorde det och funderade på om det kunde vara sadlarna, men nej, fel ställe. En dag ploppade poletten ner när han pratade med en ridhästägare om graman och han frågade 'och det är VAD för något?' och hon förklarade. Och han insåg var spänningen komf rån och såfort han träffade på en häst med sådan spänning frågade han om den reda på graman, och jajamen.

Inte helt otippat så är han INTE ALLS förtjust i ridning på graman sen dess ;)

KL
intressant tråd.

det finns en sele som används mycket på frieser hästar, som bidrar till att de lyfter benen högre. har ni sett den? vad tycker ni isåfall om den och hur är den annorlunda ur forcerande synpunkt gentemot pessoa selen?

:bow:

Pessoa selen är det bästa longer redskapet nån någonsin har uppfunnit...den funkar bra på de flesta hästar och jag har en och har jobbat med den i flera å på olika hästar och ingen av dom blev hysteriska eller knäckta över den dom nervösa hästarna blev till och med lugnare med den på och hästarna får fina muskler och den rycker inte i munnen om man har en "ledare" där!! men den trycker på om hästen inte jobbar ordentligt och om man använder den rätt så är den helt suverän,
Men om man inte har så mycket aning så ska man gå en kurs i hur longering funkar och alla dess hjälpmedel....Heja Pessoa longen!!!!

Alla hjältyglar av alla sorter är tortyr redskap om de används fel.

Jag har en pessoasele, och använder den väldigt sällan.

Hur mycket hästen "plågas" beror på hur mycket personen har spänt in hästen. sitter selen löst som en vägledning så tycker inte jag att den är hemsk, Men drar man åt alla linor så hästen ser ut som en iller i selen då är det plågeri. :mad:
När jag har hästen i selen så är mitt syfte att träna övergångar & hjälpa hästen att hitta formen, så fort den går korrekt så berömmer jag i det ögonblicket, kopplar loss selen & jobbar någo varv utan sele för att kolla om hästen har förstått lektionen sen avslutar jag passet. Jag kör max 5 - 10 min i selen & passet varar ca 20 min i sin helhet.

Jag föredrar att sätta fast linorna i grimmans sidoringar istället för i bettringarna. Då får jag trycket på bakdelen men jag drar inte hästen i munnen.

Jag har själv ansett den som tortyr tills jag fick se den rätt använd & blev instruerad hur den faktiskt skulle sitta.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 921
Senast: Squie
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 106
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama