Själv äger jag inte en pessoasele och har aldrig använt en sådan heller, dock känner jag några som har den.
Eltiryttaran i tex tyskland har inga fina metoder på sina hästar. Har en kompis som har jobbat hos en ryttare i Elitklassen, och det var skräck historier hon berättade om!
Historer som skede varje dag helt naturligt!
Jämfört med de historierna så er användnignen av pessoaselen en piss i Nilen, lika så andra hjälptyglar.
Kan de ryttarna behandla sina hästar på de viset, så skiter de i att få rätt funktion på pessoaselen, då de vill uppnå snabba resultat!
Vet man hur det går till i vissa länder som tex Tyskland så förstår man varför man inte ska köpa häst där i från (och jag skulle aldrig sälja en häst dit heller).
Så även om man är Elitryttare så behöver man nte anväda hjälptyglar på sätt sätt, de har oftast många hästar i omlopp och varje häst kan inte ta sin tid, utan det ska går fort!
De som inte håller säljs!
Mina hästar är friska, starka och framförallt glada, fast jag i bland använder graman när jag rider, och i bland inspänning när jag tömkör
Man ska vara försiktig med hjälptyglar, man ska veta vad man gör, man ska veta om det är ett bra hjälpmedel för hästen.
Har man inte så många hästar och gott om tid, så är det inget problem att behandla varje häst som den idivid den är och utgå fårn dens förutsättningar!
Jag tycker det är lite lustigt hur otroligt duktiga folk verkar tycka att de är.
Vissa borde inte sitta på en häst, inte ens utan hjälptyglar! Men endå så finns det folk som behandlar sin hästar som skit, folk som inte har någon kunskap, folk som tror de har kunskap (fast de inte har det) osv.
En duktig ryttare vet sina begränsningar! En duktigt ryttare annser att man hela tiden kan lära sig något nytt!