Pessoasele - tortyrredskap

Fast hon skrev väl att hon tyckte att gramanen är lika illa den??? så fattade jag det iallafall :crazy:

usch... tycker selen såg hemsk ut, skulle aldrig använda den på hästen.

Hur använder man den på rätt sätt?

Jag tycker det är lite lustigt hur otroligt duktiga folk verkar tycka att de är.

Jag erkänner att jag inte är personen som blir särskillt imponerad av titlar och "namnslängande", eftersom jag träffat många som ridit i många, många år, men ändå saknat känsla för hästar. Men trådskaparen skriver faktiskt att hon har arbetat som beridare i flera länder och år, och sett den användas av världsryttare som använder den i syftet att utbildningen skall gå fort. Trots detta skriver nästan alla att "visst blir det ett tortyrredskap i fel händer" eller "man måste ju veta vad man gör". Är ni så mycket duktigare ryttare alltså? Själv skulle jag aldrig använda mig av den eller annan hjälptygel (skulle kanske vara en martingal om jag nån gång fick för mig att hoppa). Om de är så svåra att använda korrekt så borde det inte finnas många som kan hantera dem rätt, och har man blivit så duktig så borde man väl inte behöva hjälptyglar?

Jag håller med trådskaparen. Hållbara hästar måste få tid på sig! Idag hoppar de flesta över grunden för att de vill komma snabbt framåt. Hästarna är de som får lida. Detta gäller egentligen inte bara pessoaselen utan de allra flesta hjälptyglar, omdiskuterade bett o.s.v. Folk som säger "man måste ju veta vad man gör", menar ju faktiskt "jag vet vad jag gör", men om hästsverige hade så många duktiga ryttare som visste sina begränsningar så skulle vi ha mycket friskare, starkare och gladare hästar.

Mvh/Marie

Själv äger jag inte en pessoasele och har aldrig använt en sådan heller, dock känner jag några som har den.

Eltiryttaran i tex tyskland har inga fina metoder på sina hästar. Har en kompis som har jobbat hos en ryttare i Elitklassen, och det var skräck historier hon berättade om!
Historer som skede varje dag helt naturligt!

Jämfört med de historierna så er användnignen av pessoaselen en piss i Nilen, lika så andra hjälptyglar.

Kan de ryttarna behandla sina hästar på de viset, så skiter de i att få rätt funktion på pessoaselen, då de vill uppnå snabba resultat!

Vet man hur det går till i vissa länder som tex Tyskland så förstår man varför man inte ska köpa häst där i från (och jag skulle aldrig sälja en häst dit heller).

Så även om man är Elitryttare så behöver man nte anväda hjälptyglar på sätt sätt, de har oftast många hästar i omlopp och varje häst kan inte ta sin tid, utan det ska går fort!
De som inte håller säljs!

Mina hästar är friska, starka och framförallt glada, fast jag i bland använder graman när jag rider, och i bland inspänning när jag tömkör ;)

Man ska vara försiktig med hjälptyglar, man ska veta vad man gör, man ska veta om det är ett bra hjälpmedel för hästen.
Har man inte så många hästar och gott om tid, så är det inget problem att behandla varje häst som den idivid den är och utgå fårn dens förutsättningar!

Jag tycker det är lite lustigt hur otroligt duktiga folk verkar tycka att de är.
Vissa borde inte sitta på en häst, inte ens utan hjälptyglar! Men endå så finns det folk som behandlar sin hästar som skit, folk som inte har någon kunskap, folk som tror de har kunskap (fast de inte har det) osv.

En duktig ryttare vet sina begränsningar! En duktigt ryttare annser att man hela tiden kan lära sig något nytt!

Ursäkta om jag är trög, men funkar den såhär. Om hästen går med sänkt huvud/hals så blir linan bakom rumpan slak och drar inte i munnnen. Om hästen höjer halsen så dras linan åt och hästen "dras" ner . Är det så?

Skönt att någon här verkar haja! Det finns många olika sätt att plåga en häst till att göra som ryttaren vill - pessoaselen var bara ett exempel. Om man jämför hållbarheten på tävlingshästar förr och nu (jo jag har gått igenom ett antal försäkringsbolags statistik) Så är det helt sjukt hur medelåldern på hästarna har sänkts - jag tror att felanvända hjälptyglar, forcerad utbildning och felaktig ridning är den största orskaken. Vill ännu en gång påpeka - att en häst som "arbetar" i en pessoasele ÄR i framvikt och TVINGAS till en onaturlig form vilket helt logiskt måste medföra en psykisk och fysisk knäckning!

//Inie

Vad vill du egentligen nå med att skriva såhär?
Ska du vara en magisk liten fe och omvända Sveriges ryttare som använder Pessoaselen?
Goooooood Luck isf. ;)

Jag har använt en sådan sele, hade två stycken. (den ena är dock ett hemmabygge som faktiskt fungerar bättre än den köpta)
De hästar den har använts på är långt ifån psykiskt sjuka.

Så, varför generaliserar du såhär? Alla hästar mår inte dåligt av det, de får varken fysiska eller psykiska men av själva selen. (sen kan ju den som longerat hästen "knytit ihop den" på nåt sätt och vart dum och orättvis mot på andra sätt, men själva selen är ju faktiskt inte skadlig om den används som den ska)

Ganska omoget faktiskt, komma här och förklara hur dumma de som använder sig av sånt här är. Inge bra, tjejen.

Och (jag citerar) det är nog det värsta tortyrredskap en ryttare/hästutbildare kan använda sig av /../ Den borde förbjudas.
Vad har du för makt egentligen?

Har du inte sett värre saker än en pessoasele?! :eek:
Och du skulle vara erfaren inom -vaddetnuvar- sa du? :smirk:

Oj.. Ursäkta om du blev upprörd.. har ingen makt det borde du väl förstå. detta är ett diskussionsforum och jag lägger fram mina åsikter. Ok lite drastiskt att säga att det NOG är det värsta hjälpmedel en hästutbildare kan använda sig av - men skriver också på ett annat ställe att det bara var ett exempel och att det finns många andra sätt att plåga sina hästar på! Ville bara vara så tydlig som möjligt. Angående min erfarenhet så anser jag mig ha såpass mycket kunskap från utbildning av både hopp och dressyrhästar att jag förstår att man inte skall använda sig av tvångsmedel för att nå sina mål. Tyvärr är det väl så att ridsporten håller på att förvandlas till den industri som tyskarna har gjort den till - nu för tiden verkar mycket handla om att tillverka tävlingsmaskiner. Jag driver sedan många år ett utbildningscenter- de första som mina hästskötare får lära sig är att hästarna skall ha respekt för dig men också älska dig, all ridning och utbildning skall vara ett samspel där tvång och slag är förbjudet. De uppfödare som lämnar hästar till oss får noga veta att det inte tar en månad att rida in en häst så att den arbetar i en "vacker" form och är redo att visas på div test. Lämnar dom hästarna till oss så får dom räkna med ett grundligt arbete där det tar längre tid - med det ger också hållbara och glada hästar.

jag hoppas att du blev klokare av mitt svar sen så vill jag gratulera dig till att du har så förstående och starka hästar - och ja jag vet att många hästar tål den behandlingen (har jag också skrivit på ett ställe) Har sett många hästar med väldigt bra psyken som går med på det mesta.

ps; jag har sett otroligt mycket värre saker än en pessoasele men dom grejerna tänker jag inte ta upp för jag hoppas vid mitt liv att inte någon här på bukefalos använder sig av sådana saker.

//Inie

då har jag nog enligt dig träffat världens grymmaste å hemskaste människa som dessutom tar betalt för att plåga hästar åt div hästmänniskor i england.

en equieterapth (vet inte stavingen? men hoppas ni hänger med på vad jag menar) som har lång utbildning å behandlar alla möjliga sorters hästar (dressyr, fälttävlan, hopp, poloponnisar galoppörer you name it) som använder sig utav denna sele. där jag jobbade hade vi en häst m ryggproblem som skulle longeras å hon kom å behandlade hästen ett par ggr iveckan med nån slags impulsmaskin ( sänder ut impulser för att bearbeta muskler) svårt att förklara men det finns säkert nån här inne som vet va jag pratar om.. plus att hon longerade honom m selen. hon började med ca 5min i varje varv å ökade dosen varje gång hon kom. detta för att hästen inte ska få träningsvärk plus att den hade ju som sagt ett ryggproblem. hon påpekade att hjälpmedel som ex gummisnodden bara får hästen att kröka fint på nacken å sacka efter med bakbenen om man har en "lat" häst.

jag anser inte att mina hästar går i framvikt när jag longerar dem med selen, då får man nog ta å spänna in dem bra i selen, visst jag håller med dig att selen tvingar hästen att arbeta då den trycker på bakifrån när hästen tar upp huvudet ex vis men så länge hästen trampar inunder sig så gör den inte det. men trycket avgör ju hästen själv så länge du inte spänner in hästen så att det konstant trycker på därbak. fyskisk å psykisk knäckande är selen i sig inte utan användaren men så är det väl med allt?

visst tror jag oxå att hållbarheten på tävlingshästarna från förr var bättre än nu, men sedan får vi oxå ha i tankarna att det är svårare nu, då räknar jag in alla katergorier ridsport. ta vilken idrott som helst å då har säkerligen medelåldern sänkts, ta ex fotboll å ishockey där förslitningsskador är ganska vanliga. så frågan borde väl mer eller mindra vara hade tävlingshästarna klarat av dagens tävlingshästars krav?

så vad tycker du om att lägga tömmen bakom rumpan på hästen när du tömkör på volt? det har ju samma effekt...

Nej jag tycker inte att den person som du träffat verkar vara världens grymmaste människa. Att arbeta med en SEVA- maskin som jag gissar att du menar kan nog ha en bra effekt - har själv jobbat lite med dom för många många år sen. (används även på människor) Ang gummisnodd så håller jag med - den har absolut ingen nyttogörande funktion - tvärtom - står emellertid fast vid min å¨sikt ang pessoaselen som hjälpmedel då hela principen går ut på att sätta en häst i en onaturlig form! Sen måste du ju förstå att det är inte trycket runt rumpan som är det värsta utan rycket i munnen när hästen försöker slå sig fri från detta onaturliga arbetssätt som är det värsta. Oftast tömkör jag hästarna på rakt spår eftersom jag använder det vid inlärning av tex öppna, sluta, skänkelvikning, piaff och passage. Händer att jag arbetar på volt och har även jobbat hästar med linan bakom rumpan (dock ej dom jag har haft i träning utan när jag har varit anställd) Min erfarenhet från det sättet är ganska så bra då man hela tiden har kontroll över trycket och att en lina bakom rumpan endast skall användas i framåtdrivande syfte! heta eller bakskygga hästar skulle jag aldrig jobba på det sättet men stabila hästar som är korrekt utbildade och där tömkörningen endast är till för motions skull är det helt ok.
/inie

Var inne på din hemsida - såg att du var hästmassör - kul! du länkade också till en av mina största förebilder, Dadde! Du om någon har ju möjligheten att forska vidare i hästens muskulatur - ta reda på mer om hur hjälptyglar och olika sorters ridning Stärker/själper hästen! Dags att någon tar tag i denna viktiga fråga! har haft kontakt med många hästmassörer som också gått axelssons och alla dom är eniga i att dagens sätt att utbilda hästar med alla dessa onaturliga metoder är det som förstör och bryter ner våra hästar - vad är din erfarenhet från "fältet" :) /Inie

Hej allihopa!

Nu ska jag - som vanligt- börja skrika om att allt inte är svart eller vitt ;).

Alla hjälptyglar (martingal möjligtvis undantagen - den kan ju inte förstöra så mkt om den är rätt spänd) ska användas med försiktighet och av ryttare med stor kunskap, alt under ledning av en kunnig instruktör etc.

Jag har som många andra här svårt att se att P- selen skulle vara "det jävligaste av det jävliga". Det finns många andra "hjälpmedel" och metoder som säkerligen är minst lika elaka emot hästen, och som felanvänt kan göra minst lika mycket skada.

Jag tror att nästan alla hjälpmedel såsom graman, inspänningstygel, p-sele, skarpare bett etc (självklart barrering, spikbenskydd o andra avarter undantagna) kan ha en funktion att fylla i vissa fall hos vissa hästar. Det viktiga är att veta VARFÖR man använder ett specifikt hjälpmedel och vad man vill uppnå. Att klä på hästen tusen saker eller att tro att allt kan/ska användas till alla hästar är totalt befängt. Här kan ju en parallell även dras till de hästar som får ALLA sorters fodertillskott och/eller har ALLA sorters täcken och skydd på sig - all utrustning har säkert sin funktion, men samma häst kan rimligen inte behöva använda allt som marknaden har att erbjuda.

Nåväl, åter till p-selen och mina egna erfarenheter: Jag fick låna en p-sele av min tränare att longera min gamla häst på. Han funkade kanonbra på den, jobbade jättefint och såg nöjd ut. Den funkade helt enkelt super på honom, och han kändes alltid extra fin att rida dagen efter ett pass på selen. Jag brukade longera honom med den ett par, tre gånger i månaden, ffa dagen innan tävling (NEJ, han tävlade inte tre ggr i månaden året runt, kanske två ggr/ mån mars-sept).P-selen var ett bra alt som variation på arbetet för honom som var svår att få till arbete genom traditionell longering eller tömkörning. Till saken (kanske) hör att han är ett stort, tungt hbl som är lite lat och som inte blir upprörd i onödan.

Alltnog, pålle blev pensionär och promenadhäst hos en dam efter att han fått en senskada för 5 år sedan (han mår utmärkt i dag och promenadrids 6 dar i veckan), och sedan dess har jag haft ett par olika hästar (både en ny egen och en foderhäst) som jag har provat p-selen på. Ingen av dem funkade alls på den. De blev bara upprörda och stressade, och funkar dessutom båda två bra med tömkörning etc, så därför har jag inte använt p-selen till dem mer.

Med detta vill jag alltså, som vanligt, ha sagt att man får se till behoven och individen. Vissa saker funkar på vissa pållar o andra funkar på andra. Är man osäker och oerfaren ska man naturligtvis INTE experimentera själv med hjälptyglar o dyl, utan ta hjälp av t ex sin tränare (vilket jag gjorde när jag provade p-selen på den första hästen).

Gott Nytt År!

AKO

Hm...jag vet knappt om du håller med mig eller säger emot mig, men jag kan ju försöka svara ändå :D

Angående tortyrredskap och metoder, så vet jag att de finns (men har som tur var sluppit se de värsta avarterna själv), men nu var det ju pessoaselen som diskuterades. Att det finns värre saker, gör ju inte selen bättre... Det finns, som en liknelse, värre saker att äta än socker, t.ex. råttgift, men det gör ju inte att sockret blir nyttigt...

Det är självfallet svårt att ta hand om alla som individer när man har många hästar, men det fungerade ju tydligen bättre förr i tiden, så det måste ju vara genomförbart. Man måste ju hur som helst spendera ca 30 minuter om dagen, med att träna varje häst. Om man använder dessa 30 minuter på att longera hästen inspännd på en volt eller gör specifika övningar utvalda för just den hästen gör väl ingen skillnad i tid eller pengar? Ända skillnaden är väl att det kräver mycket mer av ryttaren.

Anledningen till att det finns så många idag som inte har någon hästkänsla, är för att det finns så få som kan lära ut det... Problemet är att om inte folk på elitnivå, kan sina saker, vem kan det då?!! Vem skall man vända sig till för att lära sig? :confused:
Personligen är jag mycket glad att jag har min utbildning till hästmassör i grunden för det ger mig den kunskap som behövs för att avgöra om något kan stämma eller inte. Däremot så har jag massor kvar att lära både i praktiken och teorin innan jag blir, vad jag kallar en dukig ryttare. Men det är kanske det som är så roligt med hästar och ridning? ;)

Mvh/Marie

Det finns t.ex. en studie av gramantygeln vid hoppning. De har då filmat duktiga hoppberidare som hoppat hästar i olika utbildningsstadier med och utan graman. Sedan studerade de filmerna i ultrarapid. Det visade sig då att trots att beridaren inte hade kontakt med gramanen (alltså den glappade) så hindrade tyngden från den hästen att sträcka fram halsen på ett naturligt, och fördelaktigt sätt över hindret. Jag har tyvärr bara fått denna information berättad för mig, vet inte källa o.s.v. Dessutom så är det väl få som använder gramanen vid hoppning, utan den används mest vid dressyr och uteritt...?

Min erfarenhet från "fältet" är att man nästan alltid kan se vilka hästar som ridits/tränats med inspänning. De har spända underhalsar och knutor runt tvärutskotten. Detta är inget som "vanliga" hästmänniskor lägger märke till dock. Dessutom så har de knappast mer rygg- eller bakdelsmuskulatur än någon annan häst (snarare tvärt om). Däremot så har de oftast en stark och välutvecklad bogmuskulatur (den nedre), eftersom det är den som får jobba mest.

Problemet är ju det att har man väl "insett" att hjälptyglar enbart stjälper, så vill man ju inte heller utföra tester med dem :crazy: Vilka stackare skall vara försökskaniner? Däremot så skulle jag ju kunna börja föra journal över vilka kunder som använt hjälptyglar och vilka som inte har det. Jag skriver alltid upp sådana saker ändå... Det var ju en riktigt bra ide! :idea: Men det tar ju i alla fall nått år innan resultatet är så omfattande att man kan presentera det. Vad passande att det är den första januari idag då!

Gott Nytt År!
/Marie

Det är som du skriver att de vore inte någon skillnad i tid, men tydligen så gör det det. Fråga mig inte hur!

När jag var i Holland på praktik så drogs alla hästar över en och samma kam, och det var inte bara på mitt praktikställe!

Men det kanske är så att de har inte tid/lust att lära känna varje individ och bad individen behöver träna extra på, vad den har svårt för, vad den absolut inte klarar av m.m

Har man inte så många hästar så lär man sig hur hästen fungerar, vad den klarar av osv.
Ja, kanske inte alla lär sig det...

Men man tycker ju att folk på elitnivå ska veta vad de gör! De vet de kanske, men har kanske sina egna lite hårdare varianter.
De vill få resultat på hästarna i form av muskler etc och kör då samma system på alla hästarna och blir kanske lite hemmablinda.

Det jag höll med om i ditt inlägg var vad jag tydde att du menade att varje häst är en individ, en metod är bra för en häst, medans de inte fungerar på någon annan, medans den tredje behöver tränas på ett helt annat sätt.
Och vet man inte vad man syslar med så ska man hålla sig till det man kan!

Jag håller med dig om att det är väldigt roligt med just hästar, för man blir aldrig fullärd, ständigt så dycker det upp något nytt runt hörnet som är nyttigt att kunna!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 921
Senast: Squie
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 106
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama