Pessoasele - tortyrredskap

B

**BORTTAGEN**

Eftersom jag är ny här på bukefalos så vet jag inte riktigt var jag ska lägga den här tråden. Jag har gång på gång läst om folk här på buke som använder sig av pessoaselen. Jag måste säga att det är nog det värsta tortyrredskap en ryttare/hästutbildare kan använda sig av.. Den borde förbjudas. Någon som håller med mig? eller någon som är en stor anhängare av detta redskap!!??

Pessoa selen är ett utmärkt hjälpmedel för vissa hästar!
Den skapar balans och hjälper hästen. Tex vissa travare har problem med att hitta takten i galoppen, där är pessoaselen ett utmärkt hjälpmedel.

Jag kan komma på andra grejer som är totyrredskap, för att inte att säga att vissa människors ridning är en totyr i sig!

Den har tråden ska ligga på hästutrustning.

Har 5 - 6 exempel på hästar som har kommit till mig på tillridning/tävling som har varit helt förstörda. Inte bara fysiskt utan även psykiskt. dom har tidigare varit hos MYCKET kända tävlingsryttare - där det slutat med att dom ej velat gå fram, bockat blivit istadiga .- men det tydligaste av allt - otroligt bakskygga och rädda om munnarna. kan inte koppla ihop det på något annat sätt än det flitiga användandet av pessoaselen. Speciellt inte när min hästskötare som tidigare jobbade hos en svensk "världsryttare" berättade att på gården där så var alla fullt medvetna om att detta var inte ett rätt sätt att utbilda hästar men - snabbt ska det gå för det handlar om pengar. jag har jobbat som beridare i ett antal stall runt om i världen och vi har använt pessoaselen flitigt på flera ställen - det enda resultat jag såg - var att hästarna blir otaktmässiga, i framvikt, skärrade och knäckta i nackarna. Fruktansvärt - många hästar klarar av den hanteringen eftersom det är så snälla djur men de som inte gör det bryts sakta ner både fysiskt och psykiskt. Tycker att ditt exempel på en travare som inte kan hitta takten i galoppen var uselt - det om något är väl tortyr. En häst som är framavlad och utbildad för att trava ska helt plötsligt trängas ihop i en sele som ska tvinga den till en taktmässig galopp - nej vart har alla seriösa hästutbildare och ryttare tagit vägen egentligen?

Missförstå mig inte!

jag har väll inte påståt att en outbildad fd travare ska slängas in i selen!
En travare har fotast svårt att få rätt på galoppen med bakbenen, det är här selen hjälper hästen!

Jag tror inte att alla hästar kan ha selen, alla djur är idivider, men som jag skrev att på vissa hästar är den bra!

Det är noga att selen spänns på rätt, det är inte meningen att man ska trycka ihop hästen.
Den är inte till att användas som genväg!
I de fallen du har beskrivit så är det inte selen som är totyrmedlet, utan människan!
Vi som människer måste se till hästen som en individ, vi måste lysna på den.
Så nej, det är inte selen den är fel på, utan hur vissa använder den!

Jo men eftersom den används så otroligt fel även av sådana människor som man tror ska kunna - så borde det väl ändå vara bäst att förbjuda den - ingen häst skall behöva tvingas till någonting - det står tillochmed i vissa reklamutskick om selen att det TVINGAR hästen i en korrekt form och den TVINGAR hästen att arbeta med rygen och bakbenen. - vart är vi på väg - Tvång skapar bara spänningar.. På samma sätt som jordbruksverket har förbjudit gramantygeln som tvångsmedel så borde dom förbjuda pessoaselen!

Gramantyglen är inte förbjuden!

Det är mkt man borde förbjuda i sådana fall!

Ryttare som inte kan rida, bett över huvudtaget, igentligen borde de inte ha en ryttare på ryggen heller, för då tvingar man ju hästen att jobba!

Håller med dig!! Rätt använd är den bra tycker jag, men den ska så klart inte användas varje dag och inte av oerfarna människor. Men mycket av det vi sätter på våra hästar kan ju vara skadligt om det inte används rätt....allt från sadlar, bett och olika hjälptyglar, fel skoning mmmm.

Grammantygeln är ej förbjuden. Det finns mycket med utrustning som man måste vara försiktig med, mjuk i handen, använda på rätt sätt, få råd hur man använder utrustningen om man ej provat förr o s v. Sunt förnuft kommer man långt med.

Okej, men såg den så grym ut? Jag tycker att alla hästsaker är grymma OM DE ANVÄNDS FEL. Gör den så att hästen går i form?

Så att när hästen blir slöar med bakbenen så får den ett ryck i munnen? :confused:

Att förundras över:

"Alla" vet att god ridning handlar om bakdelen. Som kommer in under hästen, bär vikt och avlastar den känsliga framdelen. ÄNDÅ handlar alla "hjälp"-tyglar om framänden (jo, också Pessoa-selen gör det).

Varför kallar vi oss skapelsens krona?

Gramantygeln är förbjuden ur djurskyddsypunkt om du använder den för att tvinga eller placera hästen i en form - använder du den som en martingal - dvs för att hindra hästen att slå upp näsan är det tillåten!

Nej det är helt fel. Dadde har anmält jag vet inte hur många ryttare för felaktig användning av graman. INGEN har blivit fälld.
Det står att man inte får använda gramanen på ett felaktigt sätt, men eftersom den används på massa felaktiga sätt och ryttarna inte blir fällda så är det tillåtet att använda den på ett annorlunda sätt än en martingal.

Sedan fungerar inte en graman och en martingal på samma sätt, dom har inte ens samma användningsområde.

Du kan väl anmäla hela hoppeliten i världen för felaktig användning av graman så får vi se hur många som blir fällda, och då lär vi oxå få se att gramanen får användas i stort sett hur som helst utan att någon ens får en tillsägelse.
Länk till Daddes hemsida där man kan läsa om det.

jag har själv en pessoasele som jag använder å den fungerar bra på mina hästar, kan inte säga att någon utav hästarna verkar spännda eller stretar emot.

orsaken att jag köpte å började använda selen är att tant som behandlade en häst där jag jobbade i england använde sig utav den.

anser inte att det skulle vara ett tortyrredskap, har du använt en sådan själv?

ber om ursäkt, såg att du har erfarenhet lite längre ner här i tråden.. då undrar jag istället hur ni har använt selen egentligen? utbildingssyfte?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 921
Senast: Squie
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 106
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama