Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Nu har jag hört att hästarna kommer på frambenen från en person och ngn annan säger att det rycker hästen i munnen.
Det jag ser som fördel av det jag sett är att hästen är inramad. Ska longera min pålle som ska sättas i gång och jag vill verkligen att han jobbar rätt från steg ett.
Nu har jag inte provat en pessoainspänning men jag har sett den användas och jag upplevde det som att det ryckte i munnen vid varje steg hästen tog. Men i och med jag aldrig använt den själv så kan jag inte veta om den var för hårt eller felaktigt inspänd.
Be moderatorn att flytta din tråd till Utrustning istället, jag tror du får flera svar där!
Tömkör hästen istället. Speciellt under en uppbyggande fas. Där kan du anpassa inspänning efter varje dag, temprament, humör, sida samtidigt som du kan påverka hästen mer än fram eller inte fram.
Du lär dig. Bara att börja prova. Jag kunde inte heller innan jag började och tyckte det var skitsvårt men jag utvecklades tillsammas med hästen och fick jättebra resultat!! Någon i din närhet måste väl kunna lite om det. Annars finns tusentals trådar om det här på buke!!
Ja det är ju bara dig själv du hindrar dig från att upptäcka ett MYCKET bra verktyg att jobba med hästen med den inställningen. Jag förstår att du också avstod från att rida när du började för du hade ju aldrig gjort det tidigare? Vågar du ens prova longera??
Du får ursäkta men det är precis den typiska inställningen hos många hästmänniskor. Jag kan inget om det, men jag vill inte lära mig något nytt.
Jag jobbade hos en tjej som tävlar internationell hoppning. Där longerade vi alla tävlingshästarna en gång i veckan med pessoa longén och hennes hästar och även min funkade mycket bra på det. Men börja med att longera ett par gånger med slappa linor och spänn in lite i taget. Om man vill longera och om man vill ha ett riktigt resultat så är det här det enda jag rekommenderar. Att bara sätta på inspänningstyglar ger ju ingen annan effekt än att hästen kröker på nacken, den här jobbar så att när hästen höjer nacken så får den tryck runt bakbenen och "tvingar" hästen att gå under sig.
Men som sagt, var mycket försiktig i början och låt hästen vänja sig, dom flesta ridhästar är inte vana att ha nåt runt bakbenen.
Fråga gärna nån som har erfarenhet om den kan hjälpa dig att starta igång er och tänk på att longering sliter väldigt mycket på hästen. Du kan ju varva med att lära dig att tömköra. Man får motion själv då .. Skadar ju aldrig.
Jag kan inte tömköra och jag vill inte ha min häst till ngn försökskanin.
Jag kan inte rida och slutade när jag insåg det.
Jag är ingen stjärna på att longera men det går hyffsat och eftersom vet rekommenderade det(Han rekommenderade tömkörning men liksom mig sa han att det är väldigt få som kan så då är det bättre att longera.) så tänker jag göra det så gott jag kan en vecka.
Jag tycker mer inställningen är."Jag är så jävla duktig så jag behöver inte lära mig ngt mer"
Najtan.Jag skippar pessoan just nu men kanske testar senare.Eftersom min häst ska sättas i gång så vill jag inte att han blir frustrerad el spänd i onödan.
Jag vet att longering sliter och gör det väldigt sällan men eftersom vet rekommenderat det så ska jag göra det en vecka(-en vilodag)
Ska prova att longera med två linor fast på volt.
Mitt tips är att använda en goug, som hjälper hästen att söka sig neråt, framåt men som inte tvingar ihop hästen som jag kan tycka att inspänningar gör ibland. du kan ju även göra så som du föreslog, att ha hästen med två linor, en på utsidan o en på insidan. Men jag tycker iaf att gougen är ett himla bra hjälpmedel, och har använt den en del till min nya häst som har svårt att sänka halsen och arbeta i låg form.
Hundavel & Ras Haha, det är en generalisering som allt inom biologi ;) och ja, tänkte att jag skulle länka en artikel om baby schema som tillägg till...
Ekonomi & Juridik Tack till alla som gett goda ord och varit stöttande ❤️ Precis vad jag behöver just nu - en plan framåt! Känns så bra i magen att ha...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.