Messy

Trådstartare
Någon som kan förklara skillnaderna mellan de olika modellerna?

Provade en på min idag, har haft problem med prickar på manken efter sadlar... men denna låg still, inget rugg, och inga prickar!:banana:
Det var en gaaaammmal sadel (säkert 10-15år om de nu tillverkades då).
Heter typ Pessoa flatback, så jag antar att det inte är modellnamnet.

så, vad skiljer alla amo å paris osv åt?

Sv: pessoa

Som jag fattat det har det aldrig funnits en modell vid namn Paris utan det stod bara på sadelknappen - vilket jag tror det gjorde på alla deras modeller tidigare.

Jag har både en pessoa av den gamla modellen (hette dom inte bara nelson pessoa?) Paris är väl bara för att dom äldre modellerna tillverkades i frankrike. Och en AMO, sadlarna ligger ganska lika (båda är Normal bom), möjligtvis att den äldre modellen är lite bredare och mer "close contact".

Jag har också en 10-15 år gammal pessoa sadel till min häst, köpte den till min gamla häst och det var bara den sadeln som låg bra på henne, ingen annan passade! Har den nu till den nya hästen också, ligger helt okej på henne med men måste ha pad under.

Min gamla skruttsadel är en Nelson Pessoa också flatback, men jag tror inte att modellerna skiljer sig sådär jättemycket, på min gamla häst så var sadelutprovaren väldigt övertygad om att en ny pessoasadel skulle ligga lika bra. Men jag vet dock inte vilken av modellerna hon pratade om, tror att de har fortsatt göra en sadel utifrån den gamla modellen så att säga och sen utvecklat andra modeller.

men undra om det är samma bom på alla men olika komfort för ryttaren?

blir inte klok på sidorna jag surfar runt på, de nämner nämligen bara hur det är för RYTTAREN :crazy:

Det kan vara så, eftersom jag ville byta ut min gamla skruttsadel för den är typ helt platt (för mig då, hästen satt den som en smäck på) :p Och jag provade säkert 5 olika märken på sadlar och ingen låg bra, men sen när det tyvärr inte var någon mening på att satsa på en ny sadel till hästen längre så ringde sadelutprovaren till mig och sa att hon fått in en pessoasadel och enligt hennes mått skulle den ligga bra på min häst (provade aldrig), den var bara 2 år gammal eller nåt.

De flesta märken är faktiskt sjukt dåliga på att skriva ut hur sadeln är på hästen.. För mig iaf, är det ju det viktigaste!
Jag tror enda sättet att få reda på hur de är i bommen är att fråga en sadelutprovare, ska se om jag stöter på min på gården.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag behöver köpa en sadel som jag kan använda tills det dyker upp en sadelutprovare i närheten och det är minst 6 veckor bort.. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 175
Senast: Raderad medlem 142449
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Oknytt
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 804
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka