Pessoa VS halvstång?

Och_Aye

Trådstartare
Är bara nyfiken på om halvstång verkar på samma sätt som pessoa?
Är ingen expert på bett och dess verkan, men vet iaf att pessoa är ett sk hissbett, är ett halvstång det också? Eller har det en annan verkan än pessoa?

Här är bild på det halvstånget jag tänker på:
6_4_1131_115_00_104.jpg

Sv: Pessoa VS halvstång?

Oftast är det väl bara så att halvstången är smalare och har den där kopparrullen i mitten som får hästen att tugga med på bettet

/Jenny

Ah, okej.
Menar du att själva bettet är smalare än pessoat då alltså?
Annars är det precis samma typ av bett som pessoa, fast med olika namn? :angel:

*kl*

Vad är det pessoa bett används för? Är det hävstångseffekten? Nyfiken bara... :)

Nej är ett hissbett. Både halvstången och pessoa började hoppryttare med för starka hästar. Inget av dom kommer i munnen av någon häst jag rider.

Pessoa är ett bett för ryttare som inte klarar av sina hästar.

Aldrig att sådana bett används på mina hästar eller av min hand.

Rider jag en för het häst och inte orkar med (har reumatism så har inte full styrka i mina händer och armar) så brukar jag ha ett rakt pelham med dubbla tyglar.

Förstår inte ens varför hissbetten finns vare sig de kallas halvstång eller pessoa :smirk:

Nej är ett hissbett. Både halvstången och pessoa började hoppryttare med för starka hästar. Inget av dom kommer i munnen av någon häst jag rider.

Vad menas med hissbett då :confused: Själv rider jag med ett tre delat äppelbett, snällt bett med andra ord :)

Pessoa är ett bett för ryttare som inte klarar av sina hästar.

Aldrig att sådana bett används på mina hästar eller av min hand.

Okej :D

Ja, jag skulle aldrig heller köpa ett sådant, då utseendet ser ut att vara illa nog :smirk:

Finns en kanonbra sida på engelska (trots att jag har för mig den som skrivit är svensk) som beskriver mkt om många olika typer av bett och nosgrimmor. http://sustainabledressage.com/tack/bridle.php

Pessoa finns med där och med en väldigt urförlig beskrivning. Betydligt bättre än mitt svammel :D

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag använder inte heller det.

Jag var bara ute efter att höra om det verkar likadant.

Som flera andra skrivit är det ett hissbett.
Har ridit för en känd tränare som använde detta på min häst eftersom han är framtung och gärna hänger i handen. Så jag har ridit på halvstång en längre period. Tror att jag och tränaren missuppfattade varandra på just den punkten.
Aldrig någonsin mer utsätter jag min häst för det!

Okej.
Jag kanske är helt ute och cyklar, men med ett sådant bett så får jag känslan av att man faktiskt nästan ber hästen om att tippa neråt? Alltså bli mer framtunga snarare än tvärtom?

Jag har ridit min häst med både pelham, pessoa & isländskt stång .. har stång när jag tävlar, men han funkar typ likadant på alla tre. Har skarpare bett om jag rider ut eftersom han kan bli lite het då

Jag rider på halvstång då och då. Jag ser ingen skillnad att rida på det än islandsstång. Men mitt har tre kopparringar i mittdelen. Min häst blir ganska het när man rider ut med flera hästar. Hon slänger gärna upp huvudet i tölt och trav och tappar då helt takt och form. För hästens egen skull har jag då halvstången. Jag slipper dragkampen i munnen och hon trivs bra med bettet. Jag har satt en rem under hakan i den övre ringen. Då sitter bettet lite stadigare. Jag har heller ingen nosgrimma till. Det blir säkert även lite skarpare, men jag kan rida med ytterst liten kontakt med munnen. Rider jag ut själv eller tränar i paddock har jag inget behov av skarpare bett. Då har jag vanligt tredelat med fasta ringar.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka