Pessoa Magic-system

linhe063

Trådstartare
På försäljarens hemsida står det:
"Unikt formade bett för att skona hästens tunga och gom.
Magic System-bett förhindrar att bettet vinklas upp i gommen, trots att det är ledat.
Kombinerar rörligheten hos ett ledat bett med den kontroll som en stång ger.
Förhållningen går också igenom mer direkt eftersom inte hela bettet rör sig i hästens mun, utan bara den del som tygeln förhåller."

Får man tävla på ett enledat tränsbett med magic-system? Har ställt frågan till ridsportförbundet men de har inte gett något svar på frågan.

Sv: Pessoa Magic-system

Jag har ett sånt tvådelat och eftersom det är delat(men beter sej mer som ett rakt bett) var det ju fritt fram att tävla med det. För så har det stått i TR och jag har inte kunnat tyda det annorlunda.

MEN enligt nya TR och bredd på bettet så är det för smalt. Iaf mitt. Minsta bredd är nu 14 mm på tränsbett och det tvådelade är smalare än så.
Så ingen dressyrtävlan på det alltså. Och det borde vara för bredden på bettet och inte hur det beter sej i munnen på hästen.

Jag fick ett luddigt svar från förbundet att bettet måste vara ledat. Verkar inte som att de vet svaret egentligen. Får kolla upp tjockleken på det, men det är säkert för smalt. :mad:

Har du något tips på annat bett som har rätt tjocklek men som funkar på ungefär samma sätt?

Jag puffar upp en gammal tråd lite. Är intresserad av om man får tävla dressyr på Pessoa Magic systems tredelade bett. Någon som vet?

För det första finns det inget som säger att ett tränsbett inte får vara hur smalt som helst. Det är bara reglerat vad gäller kandar och bett på unghästar.

Magic Pessoas tredelade har ingen rundad mittdel vilket TR kräver. Tungfrihet på tränsbett verkar alltså inte vara tillåtet.

Tyvärr, jag måste hänga på ett vanligt tredelat nu i veckan så hästen vänjer sig till tävlingen den elfte :devil:.

Sprenger har ett tvådelat med lite tungfrihet.
Jag har det i stallet, kom förbi och kika om du är nyfiken!

Jag har tittat på de två-delade, men jag vet inte om pållan gillar det. Ska prova vanligt 3-delat idag så får jag se vad hon säger.

Vad har du för storlek?

På tok för långt. Men tack ändå.

Är det någon som vet varför mittdelen måste vara rund? Vad ligger till grund för detta? Tungfrihet gör ju knappast ett bett skarpare.

puttar upp denna tråden igen :D, jag är intresserad av det 3delade magic bettet och då till hoppning. jag har precis skummat igenom TR III och hittade bara vilka bett som var godkända till ponny (och dåliga bilder på vilka 3delade de fick rida på :()

får man tävla hoppning på magic betten? tror min polle kan fungera bra på det, men det känns trist att träna på ett bett och tävla på ett annat som hästen ev inte trivs med :(

får man tävla med det i lokal clear round dressyr?? har ett nu som jag ridit nästan varje dag med och är helt förälskad i det, hästen är super mjuk och går super fint på detta bettet :love:.

jag vet att det är tränsbett man ska ha i dressyr men detta är ju "egentligen" ett 3delat dropp bett. :angel:

Hej, en fråga angående tvådelat pessoa magic om det är okej, var kan man köpa dem? har letat runt på nätet men hittar inte...
Svar uppskattas :)

googlar man pessoa magic så får i alla fall jag fram flera Internet butiker, t ex top horse, riders corner m,m.

Liknande trådar

Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 474
Senast: IngelaH
·
G
Utrustning Har ett pessoa magic bit, tredelat med "guld" mittdel - men hur ska det sitta? Det är ju ledat olika åt olika håll, som jag förstått är...
Svar
2
· Visningar
1 198
Senast: grl
·
Utrustning Hej! Skulle vilja höra åsikter om Pessoa 3 delat "Magic System" bett, någon som kanske har erfarenhet av det bettet? Är det ett bett i...
Svar
3
· Visningar
1 120
Senast: Sorbe
·
Utrustning Tänkte ungisen skulle "lära sig" eller åtm vänja sig vid att gå på sitt tvådelade utan tejp runt leden för att stabilisera. Ett par...
Svar
9
· Visningar
1 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka