Pessoa lr pelhambett?

Sv: Pessoa lr pelhambett?

Har inte läst hela tråden, så jag kanske upprepar nåt som redan sagts. Å andra sidan är det isåfall något viktigt, tycker jag iallafall ;)

Jag tror att du och ponnyn ffa behöver MYCKET dressyr med bommar. Inte hinder (till en början) men inte helt tomt utan hinder heller. Utan bara bommar på marken och cavaletti till en början, träna på att göra halter var som helst, lägga volter mitt i en bombana etc. och gå vidare först när ni alltid behärskar tidigare steg.

Sen undrar jag litegrann över din tränare som öht rekommenderar pessoa :crazy: Det är enligt min mening ett riktigt skitbett som inte ska användas.

OM du "måste" använda ett starkare bett i en kort träningsperiod (inte permanent) tycker jag du ska kika på ett vanligt rakt kimblewick/jaktkandar. Det tycker jag är bra mkt trevligare.

Lycka till!

Sen undrar jag litegrann över din tränare som öht rekommenderar pessoa :crazy: Det är enligt min mening ett riktigt skitbett som inte ska användas.

vrf tycker alla så illa om pessoa?
Sen vill jag bara säga en sak; jag undrade vilket bett ni tycker mest om av pessoa och pelhambett. Jag undrade inte hur jag ska göra för att få min häst att lyssna och bli lugnare. För allt det ni har sagt här att jag behöver göra med henne jobbar vi med varje dag. Och nu när vi tillslut, efter 6 månader har gett upp hoppet om att kunna hoppa henne på vanligt tvådelat bett måste vi betsla upp henne för att vi inte vill riskera att krascha och dö på kuppen.
Jag är jätte tacksam för alla svar och jätteglad att så många vill hjälpa till men det låter precis som om jag fördärvar henne om jag rider på pessoa....

Jag skulle ha provat ett gag-bett modellen som finns i h--ks katalogen, ser ut som ett vanligt tredelat men ger lite hävstångseffekt..

Jag håller med alla som sagt att pessoa inte är att föredra, men det är ingen som har gett någon direkt anledning. :) Nu finns det så många här som är bättre på det här med bett än jag som säkert kan förklara det här mycket bättre, men kortfattat kan jag ta det. :)
Pessoa är visserligen inte ett hävstångsbett, men när du drar det nedåt, så går ledningen mot gommen. Det kan du enkelt se om du håller i det själv. Ledade bett är bra på det viset att hästen har möjlighet att trycka upp leden i gommen, men i det här fallet så trycks bettet upp av din hand. Det kan du säkert tänka dig själv att det ite skulle vara så mysigt. Enligt min mening, så är det ett under att pessoa fortfarande är tillåtet enligt TR...

Som någon nyligen sagt, så bör du välja ett rakt pelham om du ska rida på det. Av precis samma anledning, en led går upp i gommen. Behärskar du att rida på två tyglar, är det absolut bäst, annars ska du använda ett delta.

Sen har någon nämnt jaktkandar också, och det är också ett, enlig mig, bra bett. Det är inte riktigt lika skarpt som en pelham.

Sen så är det ju faktiskt så att alla hästar trivs med olika bett, det är ofrånkomligt. Det finns ju hästar som går bättre på pessoa än pelham, även fast jag tycker det ät motsägelsefullt. :p Så sikta du in dig på att hitta ett bett som din häst trivs, och glöm inte bort att DU också ska trivas med det!!!

Hästar går inte bra med pessoabett, det är bara det ryttarna tror. Köp senaste Ridsport om du inte har den och läs min insändare.

Kan man inte hantera två tyglar med ett pelham ska man INTE sätta på delta, då tar man ett jaktkandar!

Det är bäst att veta vad man skriver om, så det inte blir allt för rörigt, mer än vad det redan är.

Det är sant att det bästa är att folk som kan skriver hur det är, men när ingen annan gör det, så tyckte jag att det kunde vara värt ett försök. Många skriver "använd inte pessoa, gör si, gör så", men det kan vara trevligt för den som frågar att få veta VARFÖR. Kan ingen som är duktig skriva det då?
Jag ber om ursäkt om jag rört till det ytterligare, men eftersom jag uppenbarligen inte vet, kan ingen förklara det då? Och snälla, säg inte igen att jag ska köpa ridsport, det är HÄR jag ställer frågan. Orkar man inte skriva en förklaring här, då behöver man inte kommentera alls.

Varför ska man inte rida med delta på pelham då?

Senast ändrad:

min häst skenade på hinder innan då hade han rakt bett han är Fullblod ARAB min ridlärare sa till mig att testa rida i grimman det funkade bra så då skffa vi ett hackamore och nu skenar han inte alls mot hinderna längre

Ett pelham är gjort för att ridas med två tyglar, att få hävstångseffekten när man själv önskar, inte hela tiden.

Det första sakerna jag tänker på är:
#Kolla igenom hela hästen, även om det kanske bara visar sig i hoppningen så kan h*n ha ont någonstans. Använder du en annan sadel när du hoppar kan den vara problemet
# Träna mycket övergångar hela tiden samt tempoväxlingar
# Om du inte har någon tränare så skaffa en, de är värda sin vikt i guld!
# Strunta i att rida med pessoat, rid med vanliga tränsbettet istället
# Strunta i hoppningen ett tag ta ett steg tillbaka och jobba jättemycket med bommar, enstaka bommar på marken, trav/galopp bommar som får hästen att lyfta på benen och börja jobba med ryggen, upphöjda bommar m.m
Det är ingen förlust att gå tillbaka till bommar, det är fortfarande samma typ av träning som hoppning, bara utan höga hopp. Sedan får du kontrollen och det är det viktigaste.

Ha tålamod och var lugn i ridningen, även om du hoppar/jobbar med bommar/rider ut så ska ändå det vara som du rider dressyr, annars blir det livsfarligt

Lycka till!

Senast ändrad:

Jag använder pelhambett på båda mina hästar vid hoppning eftersom de blir otroligt övertända (som din häst) vid hoppning och min tränare rekommenderade att jag betslade upp för att få bättre kontroll. Och jag tycker verkligen inte att det är fel, vilket många här verkar tycka. Självklart ska man sträva eter att kunna rida sin häst på ett så milt bett som möjligt men i vissa fall funkar det inte. Det spelar ingen roll hur genomridna och fina mina hästar kan vara på marken - kommer det ett hinder blir dom genast starka och glada och jag ser det då som betydligt mildare att ha ett lite skarpare bett än att behöva sitta och dra i ett lite mildare bett för att få stopp på dom. Jag har dessutom märkt en otrolig skillnad - pojken var mästare på att hoppa av alldeles för tidigt innan eftersom jag inte fick någon chans att säga till om något, men nu väntar han betydligt bättre på mig. Likaså har jag märkt att tanten, som kan vara lite osäker vid högre höjder i hoppning, har byggt upp sitt självförtroende sen jag bytte bett. Det beror på att innan for hon iväg ifall vi t.ex. skulle hoppa en linje med 5 galoppsprång, vilket resulterade i att det blev väldigt kort för henne och hon vågade inte alltid hoppa av. Med pelhambettet kan jag lugnt få tillbaka henne och få in 5 jämna galoppsprång = perekt avsprång = bättre självförtroende! Så det där med att "usch vilken hemsk tränare som rekommenderar uppbetsling" tycker jag bara är trams. Visst, är hästen olydig och odresserad är det en sak, men nu är ju inte det fallet. Jag föreslår att du provar pelham, det är vad jag föredrar framför pessoa iaf, men det varierar ju från häst till häst.
Lycka till :D

Kanske skulle vara en idée att träna lite lydnadsövningar kombinerat med markarbete så att du får din häst lite lugnare. Om det är det du ville åstakomma med uppbettslingen vill säga... bara en tanke..:)

Lycka till :)

Vet vem du är nu när jag såg på bilderna ;) Du rider i gruppen före mig. Är starkt imponerad då du klarar av att hålla in henne såpass mycket. Såg förövrigt skit bra ut när du hoppade i Söndags på Annas minne :)

Jag tycker Micke har sagt rätt till dig. Red själv på Pessoa på min pålle när jag kom till Micke men han tyckte jag skulle ha Pelham istället för det är ett snällare bett mot hästen. Rider på det när jag hoppar och ibland testar jag tredleat för att se om det gjort någon skillnad.

Snacka mer med Micke för han är riktigt duktig på bett och bettets inverkan på hästen :)

Vet vem du är nu när jag såg på bilderna ;) Du rider i gruppen före mig. Är starkt imponerad då du klarar av att hålla in henne såpass mycket. Såg förövrigt skit bra ut när du hoppade i Söndags på Annas minne :)

Jag tycker Micke har sagt rätt till dig. Red själv på Pessoa på min pålle när jag kom till Micke men han tyckte jag skulle ha Pelham istället för det är ett snällare bett mot hästen. Rider på det när jag hoppar och ibland testar jag tredleat för att se om det gjort någon skillnad.

Snacka mer med Micke för han är riktigt duktig på bett och bettets inverkan på hästen :)

Tack så mkt. Du som har sett henne kanske vet hur mkt problem jag har att hålla in henne. Hon är grymt het vid hoppning. På Annas minne var det våran första felfria 80 runda, och hon var lugn! Det var även första gången jag hoppade med pessoa. Men jag har börjat tveka nu på pessoabett, eftersom alla säger det är så dåligt.. Men ska kanske prova ett kimblewick :)

Tack för ditt svar =D

Jag använder pelhambett på båda mina hästar vid hoppning eftersom de blir otroligt övertända (som din häst) vid hoppning och min tränare rekommenderade att jag betslade upp för att få bättre kontroll. Och jag tycker verkligen inte att det är fel, vilket många här verkar tycka. Självklart ska man sträva eter att kunna rida sin häst på ett så milt bett som möjligt men i vissa fall funkar det inte. Det spelar ingen roll hur genomridna och fina mina hästar kan vara på marken - kommer det ett hinder blir dom genast starka och glada och jag ser det då som betydligt mildare att ha ett lite skarpare bett än att behöva sitta och dra i ett lite mildare bett för att få stopp på dom. Jag har dessutom märkt en otrolig skillnad - pojken var mästare på att hoppa av alldeles för tidigt innan eftersom jag inte fick någon chans att säga till om något, men nu väntar han betydligt bättre på mig. Likaså har jag märkt att tanten, som kan vara lite osäker vid högre höjder i hoppning, har byggt upp sitt självförtroende sen jag bytte bett. Det beror på att innan for hon iväg ifall vi t.ex. skulle hoppa en linje med 5 galoppsprång, vilket resulterade i att det blev väldigt kort för henne och hon vågade inte alltid hoppa av. Med pelhambettet kan jag lugnt få tillbaka henne och få in 5 jämna galoppsprång = perekt avsprång = bättre självförtroende! Så det där med att "usch vilken hemsk tränare som rekommenderar uppbetsling" tycker jag bara är trams. Visst, är hästen olydig och odresserad är det en sak, men nu är ju inte det fallet. Jag föreslår att du provar pelham, det är vad jag föredrar framför pessoa iaf, men det varierar ju från häst till häst.
Lycka till :D

:bow::bow: tack för ett bra svar :laugh: Min polle är verkligen jätte fin vid dressyr och markarbete. Hon är även väldigt lugn när jag hoppar i paddocken, men när hon kommer ut på en jätte stor bana med massvis hinder blir hon helt vild! Så här funkar det inte med att backa ett steg o bara träna lydnad. Jag gör det varje dag! ändå är hon lika dan vid hoppning, så starkare bett är nog ända lösningen (:

Då hon har fullblod i sig har vi kommit fram till att hon är grymt het och nervös. .

Fullblod i sig:eek: Det skulle tala för att du INTE behöver betsla upp skulle jag vilja säga. Om hästen är för "het" för att hoppa så träna mer lydnad och rid dressyr innan du börjar hoppa.

Det jag tycker är ganska roligt är att alla inte läser igenom alla inlägg innan dom skriver. Orkar man inte ta sig tid att läsa igenom två sidor just då, vänta och skriv senare isf. Blir så jobbigt när alla ska ge tips som inte behövs. Och har hon redan hjälp av en tränare som hon själv trivs med och hon har ridit för så länge och tycker om, låt henne använda den tränaren.
Själv skulle jag inte vilja rida på pelham, defentivt inte pessoa. Har sett ganska många hästar som dom har plockat på det bara för att dom ska kröka på nacken. Pessoat kan du ju också vända i munnen på hästen, har sett det en gång och jag kan ju säga att hästen var måttligt glad.
Men råder en tränare som man litar på att betsla upp tycker jag man ska testa iaf. Sen om hästen din lungnar ner sig, kanske du kan testa ett rakt bett? Har testat det på två hästar, varav den ena drar på mot hinder som jag vet inte vad. Med ett rakt får man lite mer kontroll iaf. Hoppas det går bra för dig och din häst :D

Det jag tycker är ganska roligt är att alla inte läser igenom alla inlägg innan dom skriver. Orkar man inte ta sig tid att läsa igenom två sidor just då, vänta och skriv senare isf. Blir så jobbigt när alla ska ge tips som inte behövs. Och har hon redan hjälp av en tränare som hon själv trivs med och hon har ridit för så länge och tycker om, låt henne använda den tränaren.
Själv skulle jag inte vilja rida på pelham, defentivt inte pessoa. Har sett ganska många hästar som dom har plockat på det bara för att dom ska kröka på nacken. Pessoat kan du ju också vända i munnen på hästen, har sett det en gång och jag kan ju säga att hästen var måttligt glad.
Men råder en tränare som man litar på att betsla upp tycker jag man ska testa iaf. Sen om hästen din lungnar ner sig, kanske du kan testa ett rakt bett? Har testat det på två hästar, varav den ena drar på mot hinder som jag vet inte vad. Med ett rakt får man lite mer kontroll iaf. Hoppas det går bra för dig och din häst :D

Tack för ditt mkt bra svar :) Har tänkt att prova ett kimblewick med rak stång, för det finns väll? Men nu när jag har hoppat med pessoa, det kanske låter konstigt, så kröker hon faktiskt inte alls lika mkt på huvvet som hon gör när jag hoppar med tvådelat. Jag är inte säker, men det kan bero på att jag får dra så jädrans mkt i munnen på henne med tvådelat. Det behöver jag inte alls göra med pessoa. Då bara sitter jag till henne, är lätt i handen och hon stannar kvar hos mig. Hela hoppningen blir så himla mkt mjukare och finare när jag har starkare bett. men ska som sagt prova ett kimblewick. ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Just nu har jag bettproblem, eller vem har inte det egentligen ? ;) I dressyren rider jag på ett vanligt tredelat som funkar bra...
Svar
5
· Visningar
977
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka