Pessoa lr pelhambett?

E

Emmaaa

Min polle är grymt het vid hoppning, hon blir helt förbytt när hon ser ett hinder. I dressyren är hon jätte känslig i munnen, går i bra form och jobbar mkt bra. Men när jag hoppar med henne blir hon jätte stark, skenar runt hela banan och skiter i vad jag säger. Så min hopptränare sa att jag måste bettsla upp henne till antingen Pessoa lr pelhambett. vilket tror ni skulle passa bäst? rider nu på vanligt tvådelat. har aldrig provat starkare på henne. men hade pessoa på min förra ponny. Men tkr att hästen blir väldigt ryckig med pessoa. har hört flera andra som tkr samma. Så undrar därför vad ni tycker är bäst?

tacksam för svar :)

Sv: Pessoa lr pelhambett?

de är alltid svårt att bedömma en sådan sak när man inte sett hästen. min ponny är väldigt känslig och hon går väldigt lätt sönder i munnen. oftast rider jag henne på hackamore, men i hoppningen använder jag första ringen på pessoa, eftersom det blir lite av en hävstångs effekt. jag tror inte på principen att "betsla upp hästen" hjälper. oftast blir skarpare bett bara ett större problem, för det krävs oerhört mkt av ryttaren för att det ska funka på skarpare bett. jag tror mer på att du ska öva mkt på att göra halt, få hästen att lyssna på dig och inte bara sticka iväg. jag har haft samma problem med min ponny, att hon bara tar övertaget och drar. hon hoppar allt, spelar ingen roll vilken höjd, men det går inte att skena runt en bana för förr eller senare sker en olycka. träna mkt på att få din ponny lugn och sansad. om de så krävs att ni gör halvt 23 ggr på en långsida så är det värt så mkt när det väl släpper! om du känner att din häst drar innan hindret, lägg dig på en volt innan det och jobba jobba jobba. om hästen skenar varje gång du vänder upp mot hindret, så är det bara att ta ett till varv på volten. (har tittat på zara här på buke väldigt mkt, därav tipsen ;)) kom ihåg att ibland löser inte skarpare bett alla problem, det kan räcka med att hästen lär sig att det är du som bestämmer! lycka till!

Ställer mig väldigt frågande till en tränare som rekommenderar pessoa, eller uppbetsling öht. Men din tränare borde väl kunna svara på vilket bett han/hon anser passa er bäst?

Lite svårt att säga vad din häst trivs bäst på. En del har ju pessoa på sina hästar en del pelhalm du kanske kan låna utav ngn innan du köper ett eget o ch se vad som fungerar bäst.
Min häst är med väldigt pigg i hoppningen men jag brukar träna med att hoppa henne med ett vanligt tredelat plus maringal fungerar bra, Har mest ett pessoa lr jaktstång vid banhoppning lr likande då jag vikll ha extra koll så att hon inte ska ligga på så mkt i handen.
Jag tränar även att hoppa mkt seirer, kombinationer och liknande. Även mkt bommar med olika "höjder" så hon inte bara kan springa på utan måste kolla vart hon är benenen.=)
Lycka till med din häst:idea:

Svar till alla:

vi övar grymt mkt på att göra halt och att hästen ska lyssna, och det gör hon jättebra när hon inte har ett hinder framför sig. jag kan göra halt och volt inne på hoppbanan, bara inte hon har ett hinder framför sig. Jag har tränat för min tränare i 2 år och han vet hur jag rider. Köpte min ponny jag har nu i januari, så har tränat regelbundet för han med henne.
Då hon har fullblod i sig har vi kommit fram till att hon är grymt het och nervös. när det går i den farten släpper hon ryggen och hoppar helikopterhopp. så därför måste jag betsla upp henne för att hon ska gå samlat och jobba med ryggen. efter ett tag när jag har ridit på detta så kan jag kanske byta tillbaka till tvådelat igen, som jag verkligen hoppas på att jag kan göra.

Fast det känns väl ändå lite fel att "skylla" på att hon är fullblod? Dom är ju ändå individer, och det finns en hel del fullblod som varken är heta eller nervösa.
Sen ska inte hästen behöva ett skarpt bett i munnen för att jobba med ryggen. Om det är som du skriver så kan hon ju det i dressyren, då skulle jag hellre jobba vidare med samma sak och samma bett i hoppningen.
Givetvis så är det ditt val, och om du vill ha skarpare bett så tycker jag att du ska fråga din tränare om vad h*n föredrar av dom två betten.

HEJ :D jag har båda på min ponny då hon vänjer sej och "lär" sej hur hon ska kunna hantera bettet för att kunna sticka med det.hon tycker att det vanliga pessoat är lite för starkt så nu har jag ett tre delat gummi pessoa på mitten ringen och blir hon förstark så har jag en ring till. men ett tips ärom din häst är känslig så ta gumipessoat. min äääälskar det bettet. jag rider bara med det i hoppningen då hon är en helt annan häst att rida i markarbete/dressyr;) men jag har altid med pelamet och det "vanliga" pessoat till tävling då hon är olika helatiden. lycka till med din häst:laugh:

Svar till alla:

vi övar grymt mkt på att göra halt och att hästen ska lyssna, och det gör hon jättebra när hon inte har ett hinder framför sig. jag kan göra halt och volt inne på hoppbanan, bara inte hon har ett hinder framför sig. Jag har tränat för min tränare i 2 år och han vet hur jag rider. Köpte min ponny jag har nu i januari, så har tränat regelbundet för han med henne.
Då hon har fullblod i sig har vi kommit fram till att hon är grymt het och nervös. när det går i den farten släpper hon ryggen och hoppar helikopterhopp. så därför måste jag betsla upp henne för att hon ska gå samlat och jobba med ryggen. efter ett tag när jag har ridit på detta så kan jag kanske byta tillbaka till tvådelat igen, som jag verkligen hoppas på att jag kan göra.

Skulle jag valt mellan dom två hade jag valt pelham då jag inte är så förtjust i pessoa.

Men kan du inte istället försöka få henne att lyssna även framför ett hinder? Många halter osv. det borde din tränare kunna hjälpa dig med. Betslar du upp nu kommer det att bli svårt för dig att gå ner till det tvådelade igen.. Bättre att du "lär" hästen vad den får och inte får istället för att betsla upp. Bara för att ponnyn lyssnar och stannar bättre med det skarpa, behöver inte det betyda att den kommer göra det sen när du byter tillbaka till det tvådelade. Och när du ridit på det skarpa ett tag så kommer snart ponnyn att lära sig att skita i även det skarpa bettet och rusa mot hindret och du kommer då behöva betsla upp igen.

Jag gjorde så själv, att jag betslade upp när min häst rusade, i dag ångrar jag att jag gjorde så istället för att lära hästen att ta det lugnt.

Hoppas att det löser sig med din i alla fall :D

//Diana

har bara läst rubriken men pelham skulle jag säga :)

kl

Hörde att pessoan vid hoppningen ger ett obehagligt "knyck" uppe i gommen när du hoppar och sen släpper på tygeln, om det stämmer så är ju inte pessoan så bra vid hoppningen.

Som någon annan sa: skyll inte på att det är fullblod i ponnyn.
Du menar att en ponny som är het och nervös skulle bli lugnare av ett skarpt bett?? Det har aldrig fungerat hittills i världshistorien, men hey, du kanske har tur. :cool: Eller, och detta är mer troligt, får du en häst som blir ännu mer stressad och med stor sannolikhet börjar gå uppåt istället (dvs studsar) vilket knappast är att föredra. Tagga ner lite själv (missförstå inte, jag menar att du inte ska ha bråttom, detta kommer ta tid) och gå tillbaka i utbildningen, lösningen sitter inte i skarpa bett, utan i god ridning och bra grundutbildning!

Du har inte funderat på jaktkandar/kimblewick?

Om du väljer pelham skulle jag inte rekommendera ett delat, utan ett rakt sådant. Dessutom får du bäst finlir om du rider med två tyglar på det. Om det var mitt val, och jag bara hade pelham/pessoa att välja på skulle jag definitivt tagit pelhamet, med dubbla tyglar.

Lycka till!

//C:)

Hmm, den sidan skulle inte jag kalla tillförlitlig. Pessoa är inget hävstångsbett, det är ett hissbett.

Att mundelen skulle slå i gomen vid eftergift (och särskillt vid hoppning?) är en fysisk omöjlighet. Däremot finns det en chans att det händer när man tar i bettet.

Men att pessoa inte är lämpligt att använda, det har du helt rätt i! :)

Inte en häst till som tvingas gå med ett pessoabett. Läs gärna Sorbes insändare i nyaste ridsport om hur bettet fungerar!

Rakt pelham kanske gummi eller rak jaktstång kanske kan vara nått? Men samråd med din tränare och du kanske får testa dig fram lite vad som passar. Min häst behöver byta bett ganska ofta för att vara nöjd. En jaktstång ger dig ju olika möjligheter i vilken styrka du vill ha, beroende på var du placerar tygeln.

Har själv lugnat ner min oerhört heta häst genom att hoppa några skutt nästan varje dag, eller rida över bommar. Det sliter inte på hästen samtidigt som den får vänja sig vid att hinder inte är något man behöver hetsa upp sig över utan kan ta det med lite ro;)

Jag tycker inte att du ska använda ett Pessoa-bett. Red förut min ponny på pessoa-bett men min dåvarande tränare berättade hur det funkade, vilket gjorde att jag ändrade snabbt :p. Läste senaste ridsport och sorbes beskrivning av pessoabettet.
Där det bl a stog att många tror att deras hästar fungerar jättebra på pessoa-bett för att hästen inte protesterar. Det beror på dubbla signaler och den kan inte säga ifrån. Istället viker de in näsan och släpper kontakten med bettet så att de upplevs mjuka i munnen. Vid en förhållning med ett pessoa bett trycks bettet ihop mot hästens gomtak, sammtidigt som bettet trycker mot tänderna. Det trycker även i nacken vilket gör att hästen vill sänka huvudet för att undvika obehaget i nacken. Samtidigt vill hästenhöja huvudet för att komma undan smärtan i munnen. Så bettet skapar frustration hos hästen då den ger dubbla signaler.

Så om jag skulle valt mellan pessoa och pelham så skulle jag valt pelham(rakt).

Pessoabett är verkligen inte ett alternativ anser jag, tycker det finns tillräckligt många anledningar till varför här ovanför. Som jag fattade har du en ponny och en ponny får du bara tävla på pelham med delta, alltså inte dubbla tyglar som ju är att föredra. Därför tycker jag, om du nödvändigtvis måste betsla upp, att du ska prova ett rakt kimblewick. Notera att du bara får tävla ponny på detta bett med tygeln i den stora ringen. Kanske vore det bra att prova att rida på detta bett med tygeln i den stora ringen, det blir inte ett "svagt" bett men inte heller jätte starkt. Men självklart vore det bäst om du inte betslade upp, kanske du ska prova olika typer av tränsbett innan, rakt, tredelat osv innan ev. uppbetsling. Om jag har fel i något jag skrivit, rätta mig gärna.

Jag ska ge er lite mer bakgrundsfakta om min ponny.

Hon kom hit från Holland när hon var 4 år, blev inriden här i Sverige. Säljs till en tjej som blev rädd för henne eftersom hon är så himla pigg. Får stanna där ett år, men går bara i hagen. Äter inte och tappar alla sina muskler och sitt hull. Hon säljs då till en familj som börjar bygga upp hennes muskler, hon är fortfarande väldigt smal då. Men hon blir riden fel, behöver inte jobba med ryggen och trampar inte under sig. så hon musklade sig fel. Ca ett år senare köper vi henne och sätter henne på bete så hon lägger på sig, och börjar om helt med henne. Hon hade mask, två låsningar i ryggen och avr felvaccinerad när vi köpte henne. allt det är fixat nu, men vi tror att pga låsningarna tror hon att hon fortfarande har ont och hoppar helikopterhopp. Så just nu hoppar jag henne på mellersta ringen på pessoa, och hoppar väldigt lågt så hon inte rusar och använder ryggen. och det går framåt! hopppade henne igår, o guuud vad fin hon var! hon är såklart fortfarande väldigt pigg, men hon stannar kvar hos mig utan att jag behöver dra o slita i henne. Har läst allt ni har skrivit om pessoabett, men det funkar verkligen super på henne! :)

Här är en bild på henne när hon var ny.
http://i256.photobucket.com/albums/hh174/EmmaPrahl/SL380765.jpg?t=1215627882

Två bilder för nån vecka sen. http://i256.photobucket.com/albums/hh174/EmmaPrahl/SL381312.jpg?t=1215627956
http://i256.photobucket.com/albums/hh174/EmmaPrahl/SL381314.jpg?t=1215627981

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Just nu har jag bettproblem, eller vem har inte det egentligen ? ;) I dressyren rider jag på ett vanligt tredelat som funkar bra...
Svar
5
· Visningar
977
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka