Personspår eller nåt annat?

mian1

Trådstartare
Jag har tänkt gå på kurs med min nya stjärna till hösten. Husse går just nu vardagslydnad med henne och hon är jätteduktig. Jag vill göra något annat än lydnad. Jag gillar att spåra och det borde väl hon också kunna? Trots att hon inte är en basset :smirk:
Är personspår roligt? Kantarellsök? Eller finns det andra grenar som ännu roligare? (agility går bort pga storleken)

Kerstin är en GD och hon fyller ett år till midsommar.

Sv: Personspår eller nåt annat?

Personspår är jätteroligt!! (Men ska ni tävla så är det ju mycket lydnad till)

Annars kan du kanske satsa på att få henne till SVCh? ;)

Skippa inte agilityn, häftigaste ekipaget jag sett var en Berner Sennen - hon klarade däcket!

Det är inte bara hunden som är för stor utan även matten som är för gammal och trött ;) När jag var tonåring och hade golden så tävlade vi i agility och det var hur kul som helst. Nu skulle jag aldrig orka banan runt ens i småhundsklassen :o

Tävla behöver vi inte göra. Vi har inget att bevisa för andra. Vill bara vara duktiga för vår egen skull. Har övat lite på att Kerstin ska spåra mig eller husse när vi gömmer oss i skogen. Hon blir helt vild och är jätteduktig på att hitta. Inte med nosen i backen så som Ester gör, men hon lär väl sig hon med.
Får bara lära mig att ha säkerhetsvästen på när vi tränar för att skydda mig mot svanspisk. :crazy:

Vanlig lydnad är inga problem. Hon är en fantastiskt lättlärd hund och hon är väldigt mjuk och lugn till sättet. Det där med sitt-ligg-stå och mer slavisk lydnad är inte direkt min grej. Det känns trist och tråkigt. Däremot att tuffa runt och leta efter saker - det är kul!

Hade jag haft tävlingsambitioner så tror jag inte att det varit så svårt att få henne att bli rikigt duktig. Till på köpet är hon mycket vacker (säger jag helt opartiskt ;) ) och jag tror säkert att hon kunnat få bra kritik på utställning.
Bägge föräldrarna är mentaltestade med gott resultat så hon har att brås på!

Jag förstår inte riktigt din frågeställning faktiskt :crazy:

Tänker du gå en appellkurs i spår? Vill du veta vilka lydnadsmoment som ingår i det eller hur ett personspår går till?

Personspår var inget för min hund...hon struntade i slutet och fortsatte knata runt i skogen. Dock har jag precis börjat med viltspår, och det tyckte både jag och jycken var mycket roligt!
Hon har en fart på 110 km/h igenom hela spåret och grabbar klöven i slutet. Efteråt bär hon stolt omkring på sin vinst :rofl:
Satsar ju givetvis på att få en viltspårchampion så småningom :banana:

Jag funderar mest på vad som kan vara roligast. På ren amatörnivå och bara för skoj skull. Kanske personspår är något man behöver träna länge och i etapper innan man känner att man "kan något"? Då kanske kantarellsök är bättre?

Är ute efter nån sorts kurs som är rolig och som ger ett ganska snabbt resultat (resultat = att vi känner oss duktiga). "Skuttiga" grejer är inget för mig. Ingen agility, hunddans eller liknande. Kerstin är inte så skuttig heller.

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Jag har en (ung) golden mer åt showtypen, som tyvärr har fått tagit det lite väl lugnt under en period. Nu vill jag att vi ska försöka...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 264
Senast: Sail
·
Hundavel & Ras Då jag blev tvungen att köra hem foderhästen i helgen och därför behöver sätta fokus på något annat får ni stå ut med ännu en rastråd:D...
Svar
11
· Visningar
1 506
Senast: Grana
·
Övr. Hund Jag har en dansk/svensk gårdshund på cirka 1,5 år. På många sätt är hon en underbar och mysig hund men hon har vissa beteenden som jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 109
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar