Personsök, lite frågor.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare knasigare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 955
K

knasigare

Nu har den lille hunden avklarat en lydnadskurs, gick jättebra. Men nu hade jag tänkt att börja med personsök med honom.

Någon som vet hur det funkar på en sån kurs? Ska dom ha några förkunskaper? Har man dom lösa eller springer dom fritt? Känner att jag inte har någon koll alls på det här riktigt.

Vet att min hund är väldigt duktig på att söka, har tränat lite hemma att gömma saker och sen säger jag sök och han letar upp det.

Sen undrar jag en annan sak, om man tränar viltsök, finns risken då att han börjar springa efter vilt i skogen när man inte tränar? Just nu bryr han sej nämligen inte om rådjur eller liknande alls och jag vill helst inte att han börjar följa spår på egen hand. Lite därför jag valt personsök också. Men undrar om den risken är stor?

Sv: Personsök, lite frågor.

När jag har gått kurser inom personsök så har vi börjat med att ha hundarna kopplade, när hundarna markerar att den vindat in något följer man helt enkelt med hunden ut till figuranten ibörjan. Ordet "sök" lägger man till allt eftersom...
När hunden är mera säker på sin uppgift så tränar vi med lösa hundar, och föraren får bara uppehålla sig i "korridoren".
Att leta upp föremål blandar vi inte in ordet sök med, utan använder ordet "leta". För våra hundar är det skillnad på om de ska leta föremål eller människa.
När vi tränar personspår har vi alltid hundarna på spårlina.

Mitt tips är att du ska bestämma dig för vad du vill träna med hunden, personspår/sök, eller viltspår. Sen kör man på det man valt under en tid så man inte blandar in allt för mycket olika saker för en nybörjarhund.
En hund som spårar en människa ska ju fortsätta spåra människan även fast det hoppat en hare eller ett rådjur över spåret. Därför tycker jag att man bör välja till en början.

Lycka till! Personspår/sök är roligt att hålla på med:laugh:
/Qbaby

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 064
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
404
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 303
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 433
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka