Personlighetsförändrad ponny

A

Annkloo

Jag skulle behöva ha lite hjälp med min ponny som är utlånad på foder som sällskap-lättare ridning. Jag har själv ägt honom i 5 år, Innan jag köpte honom har han haft en hel del olika hem,Bland annat ponny ridskola,Var därifrån jag köpte honom. Han har aldrig vart speciellt lätt att hantera, Drog och försökte kicka efter mig vid in-utsläpp,Sur att borsta,tryckte upp mig emot väggen i boxen osv.. Men efter ca 1 år vart han snällare & mer lätthanterlig. Han gick ut som foderhäst för ca 3 månader sen, Allt gick väldigt bra till en början. Han fungerade bra med det äldre stoet han delar hage & stall med. Nu den senaste veckan har han börjat vända upp rumpan emot fodervärden när hon öppnar boxdörren,Han sparkar vid borstning och klappar över rumpan & baknenen, Hon kan knappt ta av eller på honom täcket själv längre. Nu har det gått så långt att han sparkat av ett revben på en av männen omkring stallet som skulle hjälpte till med intaget,Han sparkade även emot mannen då han låg ner. Jag har med jämna mellan rum vart ute och hälsat på & kollat till honom,Longerat honom osv.. Jag åkte ut idag och träffade fodervärden för att se hur hon hanterar honom osv.. Han är precis lika "fräck" emot mig som emot henne vilket han inte vart på lång tid.
Funderar nu på om han kan ha ont någonstans eller om det handlar om nått annat ? Han kollades av vetrinär 2 veckor innan flytt till fodervärd. Han va då frisk, endast lite hosta som då behandlades. Är de någon som kan hjälpa mig med ideer ? :confused:

Sv: Personlighetsförändrad ponny

Jag skulle absolut kolla om han hade ont någonstans, att han krånglar när täcket ska på eller man klappar på ryggen eller benen tyder ju på det. Om man uteslutit att han gör så av smärta får man väl försöka luska i vad det annars kan vara, uppenbarligen är det ju något han inte trivs med.

Har pratat lite snabbt med distrikt vetrinär. Ska ringa tillbaka imorgon och fixa tid. Han va sig själv, Alltså så som han alltid vart under longeringen & tömkörningen idag.. Hade hoppats att han skulle visa något där.

Han kanske inte trivs där, utan vill hem?

Det är inte alls ovanligt att hästar som haft problem tidigare men "fixats" får återfall.

De har inte ändrat sin grundpersonlighet, de har bara accepterat att vissa beteenden inte är ok. Sedan när de komemr till nya människor ska det testas igen, och om de kommer undan med småsakerna växer ofta problemen.

Självklart kan det bero på att han har ont, men det kan också helt enkelt vara så att fodervärden helt enkelt inte passar honom, att han tagit över.

Ja han kanske vill hem.. Men den möjligheten tror ja inte att jag har nu.. Tyvärr :(

Tror att fodervärden gjort så mycket hon vågar/klarar av.. Men någon kanske kan ge tips & råd på hur vi tillsamans kan arbeta bort problemen igen ?

Om inte veterinären hittar nått som verkar göra ont. Kan även funka med en bra kiropraktor. Iallafall om han inte gör detta av smärta så skulle jag ta hjälp att träna honom av en bra tränare. Kanske NH?

Det är inte alls ovanligt att hästar som haft problem tidigare men "fixats" får återfall.

De har inte ändrat sin grundpersonlighet, de har bara accepterat att vissa beteenden inte är ok. Sedan när de komemr till nya människor ska det testas igen, och om de kommer undan med småsakerna växer ofta problemen.

Självklart kan det bero på att han har ont, men det kan också helt enkelt vara så att fodervärden helt enkelt inte passar honom, att han tagit över.

Får också hålla med, tror tyvärr att det är så enkelt att han trivdes hos ägaren för han fick ramar att hålla sig inom och av det en grundtrygghet, nu klara fodervärden inte behålla dom ramarna och då förlorar han även sin trygghet.

Tyvärr är den här grundtryggheten oftast väldigt lätt att förstöra på hästar som tidigare haft problem, som varit djupt rotade :-(

/Camilla

Vetrinären ska få kolla över honom ordentligt innan, men vad gör en kiropraktor med hästen ? Någon som kan rekomendera bra tränare i södermanland ?

Veterinär. Be veterinären komma ut och se hur han är där. Han kanske inte trivs, har skador som inte syns på utsidan eller kanske ha som många säger fått åter fall och inte vänjs bort utan istället kanske på ett otänkbart sätt. Kiroprakter. För mig låter det som en häst som har ont..

Något problem är det ju klart och tydligt, sitter det inte i fysiken så är det något psykiskt som inte fungerar för hästen. Ta ut någon som ser över hästen från topp till tå fysiskt först och främst. Finns inga skador, spänningar eller andra problem som kan orsaka beteendet, så försök kom i kontakt med en bra tränare som kan hjälpa er med kontakten till hästen. Det vill säga, ingen vanlig ridtränare, utan en duktig hanteringstränare som kanske kan se var problemet grundar sig och hjälpa till med markarbetet.

Jag har tre olika banor. Han kan först och främst ha ont någonstans alt. så testar han sin "nya människa" eller så vill han hem.

Fast en häst lever i nuet, den kan inte "längta hem". Tror inte det är så enkelt..

Kan de vara så att han inte trivs med stoet han delar hage med ? Det är bara 2 hästar i stallet,min ponny och stoet. Han är normal hög i rang,ingen bråkstake men ingen "mes" heller. Stoet är väldigt bestämd emot honom,han får inte komma fram till gringen i hagen,inte äta brevid henne. Hon sparkar om han försöker något..

Ja och nej. Den kan ju veta att den inte trivs. På så sätt kan den vilja hem. Fast den egentligen inte "Vill hem" utan snarare inte trivs...

Jag hade min förra islandshäst utlånad till en tjej som ansåg sig vara duktig. (Var inte så bra som hon trodde dock).

När jag ringde henne och pratade och hörde hur han hade det började jag misstänka att det kanske inte var så bra trotts allt.

Jag åkte dit för att hälsa på.
Tjejen ska gå in i hagen, hästen vänder och går bort. Jag går in i hagen, ropar hans namn, han vänder på huvudet och ser mig... och kommer till mig!
Denna häst visade ofta, och tydligt, när den inte gillade något.

Men så var fodervärden av den typ som ansåg sig äga hästen, eftersom hon hade den på foder... :S

Vid utlämnandet så var hästen så känslig i munnen att den lyssnade på lillfingerrörelser. Hemkommen hade den mugg, var klippt som ett halvblod (trotts att jag förbjudit fodervärden att klippa hästens man) och när man red var det som att rida en planka, där tyglarna var fastsatta i en vägg...

Tacksam att jag följde "känslan" och sa upp avtalet!

Ja absolut! Det var det jag menade, att det är skillnad på att inte trivas, och att "vilja hem"

Precis som alla sagt, kolla upp så att han inte har ont
Sedan för själva trivselns skull, vilka är skillnaderna mellan hur han hade det hos dig och hur han har det nu?
Om stallägaren och fodervärden går med på det kan man kanske försöka utjämna skillnaderna med ex liknande foderrutiner, hagtider osv.
I övrigt kanske ni kan se över hur hans vardag ser ut? Är hagen tillräckligt stor och stimulerande? om han inte trivs med sin kompis, prova att ha honom i egen hage? får han tillräckligt/för mkt motion?

Vad jag kan dra för slutsats (kan vara helt fel) är att han har svårt att lita på människor? Har hästen blivit illa behandlad förut? Påminner hans nuvarande situation om ngt som han kan ha upplevt obehagligt som yngre?
Jag tror att ilska i 99 % är rädsla så överhuvudtaget få honom att känna sig trygg, att han tillbringar mkt tid med sin fodervärd och börjar lita på henne, med både ridning och skötsel. Och kanske att du är med som stöd för både hästen och fodervärden om hon känner sig osäker?

Oavsett vad problemet är önskar jag dig lycka till :) Finns inget värre än att se att ens hästar inte mår bra utan att veta varför.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: nexxa
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar