Personlighetsförändrad över en natt

Gnist

Trådstartare
Ja, det har en av vovvarna här hemma blivit till min stora förvåning. Har aldrig varit med om en så stor och plötslig förändring hos en hund någonsin och då har jag ju haft hund i rätt många år.

Har tidigare haft en hund med liknande bakgrund och personlighetsförändring, men det var ändock ett "lindrigare fall".

Jag antar att många nu tror att nån av alla mina allmänt galna jyckarna blivit helt komplett galen/aggressiv eller något annat hemskt, men så är tack och lov inte fallet ;)

Jag har också (förutom alla galenpannorna) i min ägo en 4-årig omplaceringshund som inte haft ett så lätt liv, utan snarare ett väldigt hårt och tufft liv vilket resulterat i en mkt otrygg och pga det nog så smal hund som inte kommit till ro i min stora burdusa hundflock eller i vår familj med barn, kompisar som stojar omkring, vilket gjort att vi börjat fundera på hundens framtid och olika alternativ..

Hunden har alltså sedan ankomsten för ganska många månader sedan smugit omkring med låg kroppshållning och svansen mellan benen, som skrikit rakt ut när man stampat snön av skorna, eller om man skyfflat snö eller gjort hastiga rörelser på närmare håll än 2 meter etc. etc. vilket kanske säger lite om vad hunden kan tänkas ha varit med om. Dock har hunden hela tiden varit mkt hanterbar och snäll och helt utan aggressiva tendenser eller tendenser till stressnafsande osv = har haft på känn att där under fanns en bra stabil grundmentalitet.

Häromdagen så skuttade hunden glatt ut, rusade omkring som en tok med övriga jyckar, viftande svans och kom glad som attans fram och hoppade upp för att bli klappad :eek: Detta har hållit i sig och hunden har också äntligen börjat lägga på hullet och se ut som en hund ska göra.

Vi har inte egentligen gjort något alls speciellt med hunden annat än att behandla den som alla andra och absolut inte förändrat något sista tiden heller, så jag antar att tryggheten till slut infann sig och att det blev som att trycka på en strömbrytare.

Det måste vara något med den ödeskogska luften som är bra för sådana hundar, helt klart :bump:

En liten solskenshistoria så här på torsdagskvällen :love:

Sv: Personlighetsförändrad över en natt

Vad kul, grattis!!!

Var med om en liknande resa med min omplacering, hunden flydde rummet om en fluga slogs ihjäl och skrek rakt ut vid kloklippning bland annat. Men som du säger har hon inte heller haft några aggressiva tendenser, hon är en orolig själ som fått lite för tuff behandling. Men visst är det underbart när de ändrar sig när de får en chans!!!

Min la också på sig, fick tjockare päls och musklade sig fantastiskt fint, fast det tog ett år innan det märktes.

Verkligen jätteroligt att höra!

Jag har haft att göra med ett par kusar som plötsligt förvandlats, men aldrig en hund. Måste vara en härlig känsla!

Ja, men man vet ju aldrig hur klurig ni bukare kan vara :D

Skulle hellre satsa en tia på att det är "Gnistluften" som
gjort att förändringen är ett faktum.
Tänk vad lycklig vovven måste vara nu,
när denne insett vilket fint hem h*n hamnat i :love:

Åh vad härligt! Hoppas det går fortsatt bra. Vilken tur den hunden haft ändå, som hamnat hos er. :)

Jag var också med om något liknande, fast då skedde förändringen när hunden kom till mig. Min tiks kullsyster som var förhållandevis vanskött och rädd blev helt förändrad när hon klev av bussen här hos oss. Hon har varit här förut och kände uppenbarligen igen sig. Med ens blev hon som vilken hund som helst, glad i hågen och busig och kelen. Upp i vikt gick hon snabbt även om hon kan reagera lite mer än de andra på höga röster så är det en helt annan hund än hon var innan.

Det är fint sånt där. Och skönt med hundar som repar sig så pass fort ändå. Undra om man själv skulle göra det.

Åh, så härligt! :love::bump::bump:
Det är verkligen fantastiskt att se hundar (och andra djur med för den delen) förändras och ta stormkliv i positiv riktning sådär. Har själv fått se det flera gånger och blir lika lycklig varje gång. Det känns verkligen när något är rätt och bra :laugh:

Vad kul :D

Fullt ös på damen då :p

Underbar känsla när man ser hur en hund förädras till det bättre/tryggare :love:

Trodde nån hund fått en stroke innan jag öppnade o såg att det var du!

Det är så underbart när det händer :laugh: När hunden helt plötsligt är glad och lycklig som de ska få vara.
För min omplacering tog det också tid innan han insåg att livet faktiskt kan vara riktigt bra och att man inte behöver vara rädd och bli orolig för allt och inget.
Nu är han en lugn och trygg hund och man kan inte ens ana hans jobbiga förflutna.

Vad härligt! Himla fint när man får kvitto på att man tagit väl hand om hunden, att den njuter av livet :)

Härligt!
Jag har varit med om samma sak med en katt, som i ett år höll till vid stallet och fick mat men sprang och gömde sig när en människa kom. En dag kom han fram och åt fast jag stod kvar och jag kunde försiktigt peta på honom. Nästa dag klappade jag honom och sedan blev han den mest människokära katt jag träffat.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 512
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 556
Senast: Sel
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais... 2
Svar
28
· Visningar
6 637
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 999
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka