Ja, lustigt att alla högstadieelever och gymnasieelever får egna datorer via skolan men socialsekreterare får enbart tangentbord. Om ni hade egna datorer så kanske ni kunde sitta var ni ville eventuellt hemma? Nu inser jag att det är problematiskt med sekretess och all information ska förmodligen ligga centralt men ändå verkar inte så bra som du beskriver det heller.Jag behöver också
Det heter kanske flexkontor, jag döpte det för länge sedan till hela havet stormar och har glömt bort vad det egentligen kallas.
Jag jobbar som socialsekreterare. Vi växlar genom att tala i telefon, träffa klienter och skriva. Vi har mycket hög sekretess och det är absolut inte meningen att alla ska veta allt om alla ärenden.
Vi ska märkligt nog få ett eget tangentbord men inte stol (är alla pengar som lagts ner på ergonomer helt plötsligt bortkastade). Vi ska få ett minimalt skåp och ska släpa runt på våra prylar inkl tangentbordet. Är vi borta från den plats vi hittat under mer än en timme ska vi plocka ihop så någon annan kan ta platsen. Om jag har klientbesök 9:00, 11:00 och 14:00 för att däremellan skriva utredningar så bli det ett jäkla springande. Hur mycket arbetstid går inte bort på detta? Och hur mycket stress skapar det inte hos personalen? Vi kommer dessutom ha många fler färre platser än personal, därav mitt namn på det, så alla får inte plats samtidigt.
Folk ska få sitta hur man vill och det finns liten förståelse från arbetsgivaren för hur olika funktioner ska kunna upprätthålla rättssäkerheten. Dessutom ska det inte vara några regler. Jag som är doftallergiker behöver ett parfymförbud men det blir det inte.
Min erfarenhet av kontorslandskap, med fasta platser, är att man förlorar minst 30% av sin arbetskapacitet och att man känner sig korkad eftersom hjärnan har fullt upp med att sortera bort intryck istället för att vara kreativ gällande arbetet. Dessutom har förkylningar och magsjuka etc en förmåga att gå runt till alla eftersom man inte kan skydda sig genom att hålla sig på sitt rum.
Målet verkar vara att Kroppen ska kontrolleras och hjärnan ansträngas.