Persiskt ris

karamelldrottningen

Trådstartare
Hur gör man för att det ska bli sådär fluffigt och samtidigt knaprigt? Jag har testat lite olika varianter och blir inte alls lika bra som när min vän från Irak gör det trots instruktioner :cool:

Har ni något tips på en vettig kokare (eller vad det nu heter) som man häller i olja och vänder efter halva tiden?

Vilken typ av basmatiris tycker ni är bäst och varför?

Hur tunna skivor av potatis ska man lägga ner?

Hur gör man för att det ska bli sådär fluffigt och samtidigt knaprigt? Jag har testat lite olika varianter och blir inte alls lika bra som när min vän från Irak gör det trots instruktioner :cool:

Har ni något tips på en vettig kokare (eller vad det nu heter) som man häller i olja och vänder efter halva tiden?

Vilken typ av basmatiris tycker ni är bäst och varför?

Hur tunna skivor av potatis ska man lägga ner?

Basmatiriset måste vara av god kvalité med långa fina korn. Jag köper i orientaliska butiker, ofta är det indiskt ursprung på riset.

Lägg riset i en skål med vatten och tvätta det, upprepa till all stärkelse är borta. Lägg då riset i blöt i ljummet vatten i ca 45-60 min. Låt rinna av i ett durkslag.

Koka upp rikligt med välsaltat vatten i en stor gryta och häll i riset. Låt det koka några minuter, ca 2-5 min? Beror på kvaliten på riset och hur länge det låg i blöt. När riskornen mjuknat något så slå av i ett durkslag.

Torka ur grytan och hetta upp en spegel av olja i botten, lägg i tunna skivor av potatis om det är vad du vill använda. Lägg över riset som runnit av, gör gärna en topp så det är högst i mitten.

Ta en kökshandduk och vira in locket, lägg på locket och låt riset ångas på svag värme tills det är klart.

Det är nästan omöjligt att lyckas om man inte använder en non-stick/teflonkastrull.. och riset, är det ”vanligt” basmati så blir det bara grötigt. Min svärmor klickar dessutom i smör vid ångningen, ibland använder hon potatis i botten men oftast libabröd eller bara ris.

Oj, vad hungrig jag blev... :D

Basmatiriset måste vara av god kvalité med långa fina korn. Jag köper i orientaliska butiker, ofta är det indiskt ursprung på riset.

Lägg riset i en skål med vatten och tvätta det, upprepa till all stärkelse är borta. Lägg då riset i blöt i ljummet vatten i ca 45-60 min. Låt rinna av i ett durkslag.

Koka upp rikligt med välsaltat vatten i en stor gryta och häll i riset. Låt det koka några minuter, ca 2-5 min? Beror på kvaliten på riset och hur länge det låg i blöt. När riskornen mjuknat något så slå av i ett durkslag.

Torka ur grytan och hetta upp en spegel av olja i botten, lägg i tunna skivor av potatis om det är vad du vill använda. Lägg över riset som runnit av, gör gärna en topp så det är högst i mitten.

Ta en kökshandduk och vira in locket, lägg på locket och låt riset ångas på svag värme tills det är klart.

Det är nästan omöjligt att lyckas om man inte använder en non-stick/teflonkastrull.. och riset, är det ”vanligt” basmati så blir det bara grötigt. Min svärmor klickar dessutom i smör vid ångningen, ibland använder hon potatis i botten men oftast libabröd eller bara ris.

Oj, vad hungrig jag blev... :D
Så den är på plattan i 45-60 min på ettan eller tvåan?
Och sen koka igen 2-5 min i nytt vatten eller räcker det med att man häller i salt och höjer värmen?

Morgonpasset hade en gäst som pratade om hur man gör persiskt ris :)

Bifogade filer

• 0BA00130-7F28-4769-BEA5-71FD0886B42A.webp
    0BA00130-7F28-4769-BEA5-71FD0886B42A.webp
    94,4 KB · Visningar: 34
Skölj av riset ordentligt innan du lägger i blöt. Jag brukar hålla upp det in sil, spola kallvatten och (försiktigt) röra runt i det tills vattnet som passerat genom riset är någorlunda klart.

Sen låter du det ligga i blöt i kallt vatten minst en timme (kan ligga över natten om man orkar förbereda). Tvätta sen riset en gång till innan du häller över det i kokande vatten (med salt). Koka 2-4 minuter, ta upp ett korn, känn på det. Är det böjligt men ändå hårt i mitten så är det lagom.

Tvätta ur kastrullen, häll ett tunt lager olja i botten, häll över riset och forma som ett berg. Gör lite hål i rishögen och peta ner lite smör i hålen. Spänn en handduk över kastrullen, lägg på locket och låt det värma/ångkoka i typ 45-60 minuter på låg värme.

Jag använder det här riset, kostar runt en hundring för 5kg

IMG_20180929_140942.webp

Tillägg som jag kom på nu också, det är ju ett rätt omständigt sätt att koka ris på, men det blir riktigt gott när man värmer i micron från kylen eller frysen också (till skillnad från om man följer instruktionerna på ett Uncle Bens-paket), så det är bara att göra en jätteladdning varje gång :)

Alla iranier använder riskokare. Vet att flera köper dem i Iran och tar hit, men det går kanske att köpa någon bra här också.
Går det bra med vilken riskokare som helst? Har endast sett en såndär från Iran och den verkade jättebra men vill ju hellre köpa en själv än att be nån annan köpa till mig därifrån. Dessutom har jag svårt att tyda instruktionerna ;). Så gärna svensk eller engelsk text.

@Renfis hur menar du värmer i micron? Hur länge och blandat med vatten och salt då? Och koka sedan efter det?

@Renfis hur menar du värmer i micron? Hur länge och blandat med vatten och salt då? Och koka sedan efter det?

Det blir gott att värma det i micron om du tillagat det som ovan, poängen var att om du ändå ska lägga lite tid och energi på att göra ris på det där viset så kan du lika gärna göra så att det räcker till massor av måltider. Det är riktigt gott att värma upp igen efteråt.

Har inte i något vatten eller så när jag värmer den, kör på 900W i två-tre minuter. Det kommer fortfarande ha samma konsistens och fluffighet som när det är nygjort :)

Går det bra med vilken riskokare som helst? Har endast sett en såndär från Iran och den verkade jättebra men vill ju hellre köpa en själv än att be nån annan köpa till mig därifrån. Dessutom har jag svårt att tyda instruktionerna ;). Så gärna svensk eller engelsk text.

Ska slänga iväg ett meddelande till farsan, han är iranier.

Fick detta svar: Hos Claes Olsson, Överskottlager eller där de säljer köksartiklar eller husgegård.

Han skrev åxå nåt om att kolla i affärer där de säljer saker från t.ex. Thailand eller länder där de äter mycket ris.

Verkar dock inte va så noga. Tror att de som verkligen vill ha en riskokare från Iran är de som vill ha sån där knaprig botten som alla slåss om. Då behöver man en särskild kokare. Annars verkar vilken som funka :).

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 320
Senast: JennyLz
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som... 2 3
Svar
56
· Visningar
10 804
Senast: machafuko
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme... 51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 807
Senast: Intejag
·
Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 522
Senast: Lyrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka