Persier o ögonproblem, vanligt eller ej?

N

Nozer

Har en 75% periserhona här hemma. O hon tycks lida av samma sak som många andra persier där ute lider av. Iaf de jag sett. Dvs lite brunt o kletigt i ena ögonvrån.

Är det ngn som vet vad detta är o vad det orsakas av?

Ska höra med vet, igen.
Fick tidigare ögondroppar o det hjälpte. Men det kommer o går hela tiden. Inget hon verkar lida av. Men ena månaden är det där, sen kan det vara borta ngt halvår innan det återkommer.

/Tobbe

Sv: Persier o ögonproblem, vanligt eller ej?

Det är vanligt med ögonproblem på perser på grund av att en stor del av ögat inte sitter skyddat. Oproportionerligt stora ögon som gör att hornhinnan är känsligare och lättare drabbas av svårläkta sår. En del perser har hudveck, och tårsekret samlas på grund av förträngda tårkanaler.

Sen är det väl så att deras ögonfransar liskom vinklas inåt väldigt lätt. Och det ger ju som sagt skador på hornhinnan.

Om katten är kletig i ögonen men inte har en regelrätt infektion med var så brukar det funka utmärkt att skölja ur ögonen med natriumklorid. Finns jättebra små engångspipetter att göpa på Apoteket. Jag brukar använda det lilla blå paktetet som heter "Drop-it".
Det är synd om de stackars perserkatterna som ögonen nästan ploppar ur på..

Ja, du har ju fått svar och bra tips...
Försök försiktigt att klippa bort håret runt ögonen på kissen, så blir det lite mindre irritationsmoment i ögonen.

Men håret runt ögonen skyddar ögonen och hjälper till att "sortera bort skräp" så dom kan behöva det :) Men ser du att något hår ligger inne i ögat så försök få bort det.

Det går ju inte att klippa bort... Problemet är att ögonfransarna växer inåt (eller hela ögonfranskanten är rullad inåt) och det måste opereras. Heter entropion. Det är inte den vanligaste orsaken till att perser är rinnigare, men som sjukdom är det relativt vanligt på just perser.

Nu är det ju himla många år sedan som vi hade uppfödning på Perser..måste vara minst 10-15 år sedan.
Jag är inte någon förespråkare för dessa katter längre, eftersom att dom katterna som vi avlade eller mamma avlade på, redan då hade massa konstiga sjukdommar.
Men menar ni på fullaste allvar att ögonfransarnna växer innåt på dom? Då är det inte så konstigt att deras ögon rinner ju...

Nej jag menade självklart inte att man skulle raka katterna kring ögonen :rofl: Jag menade bara att man kunde klippa ner fransarna lite så dom inte skulle irritera i hornhinnan på katten.
Men nu har ju någon smart individ avlat fram katter med fransar IN mot ögat och det låter ju väldigt sunt...:D

Perser har flera ögonproblem som alla är relaterade till utseendet.
Innåtrullade ögonlock.
Dåligt fungerande tårkanaler.
Hornhinneskador pga utåtstående ögon ofta i kombination med päls i ögonen.
Vidare kan man ha enstaka hårstrån som växer innåt från ögonlockskanten men detta är inte rasrelaterat utan ngt man ser ibland på hund o katt av alla raser.
PL

Ja, jag vet inte vad jag ska skriva...
Men tack för informationen iallafall,det hinner ändras mycket på ett par år...
:D

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 201
Senast: WildHorse
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 823
Senast: vtok
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 650
Senast: Trissa
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 824
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25