Permanentbädd

J

Jessie81

Har läst någonstans om något slags "medel" man skall använda vid anläggning av permanentbädd.

Någon som vet?

Sv: Permanentbädd

Stalosan? Hur fungerar det, och vart köper man det?

Nej, det är inte kalk jag tänker på, det jag eftersöker är någon typ av medel avsätt för detta ändamål.

Stalosan F kan man köpa på Granngården bland annat. Det neutraliserar ammoniaken och tar bort svamp och bakterier med mera. Kostar 2-300:- för en säck/låda och då räcker det ganska länge.

Har ärligt talat ingen aning om hur det fungerar, men sök på Stalosan så får du säkert fram lite info. Det ska inte vara skadligt iaf och det har beisligen fungerat eftersom en kompis använde det i bädden och den luktade inte alls. Jag använder det nu sen i höstas och det fungerar bra men jag märker inte av det på samma sätt eftersom jag har utebox.

Jessie81 skrev:
Stalosan? Hur fungerar det, och vart köper man det?

Nej, det är inte kalk jag tänker på, det jag eftersöker är någon typ av medel avsätt för detta ändamål.
Tar bort lukten. Finns på Granngården bl.a. Funkar bra.

Tack, för alla svar! :)

Skall åka till granngården och kolla närmare på Stalosan.

Är stalosan något man använder med jämna mellanrum, eller enbart vid själva anläggandet?

Ni som har permanentbädd, vilket underlag har ni då?

Om du har långt till granngården - kolla om dom har det inne på lager först.

På min förpackning står det att man ska strö på det varje dag den första veckan och sen underhålla genom att strö på ungefär en gång i veckan.
Jag brukar strö på samtidigt som jag ska fylla på nytt spån, och så tar jag bort en massa gammalt äckligt spån och krattar undan den fräscha spånen ovanpå bädden till väggkanten så jag kommer ner till pisset/bädden och så strör jag på - trampar lite - strör på ett tunnt lager ny spån och trampar på det så det packas in i bädden, och sen strör jag på löst spån ovanpå. Vet inte om det är så man ska göra men det har fungerat väldigt bra med tanke på att det är 2 hästar som kan gå ut och in som de vill på dagarna och står inne hela nätterna. Jag har bara behövt fylla på spån var 10-14:e dag och det har hållit sej luktfritt! :bow:

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 018
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 139
Utrustning Är det någon som vet vad hjälpmedlet heter som man kan sätta på släpets kulhandske (eller ev att man sätter det någon annanstans i...
Svar
4
· Visningar
228
Senast: Kristall10
·
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka