Permanentbädd - spån

FlipTheFrog

Trådstartare
(apropå halmbäddstråden..) Hur sköter ni era *spånbäddar*? Vilken spånsort tycker ni är bäst? Hur ofta och hur mycket lägger ni in från början och hur sköter ni den sedan?

~Flip *halmmänniska som just gått över till spån*

Sv: Permanentbädd - spån

Är jag ensam på Buke om att ha spånbädd? ;)

Well well - så här har vi anlagt våra fålars bäddar: Kalk i botten och där efter ett 2 dm lager av fint sågspån. När detta hade satt sig (efter 2 veckor) så fyllde vi på med mer spån. Nu har det gått ytterligare 4 veckor och under dessa totalt 6 veckor så har vi enbart mockat ut skit! Väldigt snabbt och enkelt. Man mockar fyra boxar på ett litet nafs och man får plats med all skit på en skottkärra.

Nu till helgen ska vi gräva ut kisset och fylla på med mer spån. Tre av bäddarna är fort fräscha och hade säkert kunnat gå ytterligare ngn vecka, men hos den största och mest kissande hästen behövs det bytas.

Månadskostnad (när grundbädden är lagd) ca 100 kr.

Haha nej du är inte ensam ;)

Vi har också "Fin" spån som är ca 1,5/2dm tjockt. Jag mockar ut Både kisset o bajset hos mina ponnyer men har kvar kisset som en bädd till den stora eftersom hon e lite känslig. Sen fyller jag på med spån lite när det behövs. det beror ju på hur mkt de kissar mm. Men jag tycker ju deffinitivt att spån är bättre än halm eftersom det luktar mindre o är mkt lätt att mocka o man behöver inte ha så tjockt för att det ska va mjukt. Men både halm o spån har ju sina För- o nackdelar :smirk:

Man ska definitivt ha kalk i botten som binder ammoniaken, annars blir det inte så kul för luftrören på hästen som alltid går med nosen i backen i boxen och letar höstrån..
Att låta piss bilda en bädd har jag alltid tyckt är lite underligt, skulle du vilja bo på piss? Naturligtvis ska pisset mockas ur även om man inte ska gräva ur permanentbäddar ner i botten..

Jag har en "korsningsbädd" ;)
Kalk längst ner och sen en bädd/ platta av torv. Ovanpå torven ett lösliggande lager med spån. Mockar ut bajs och eventuellt kiss i spånet, ströar på torven med stalosan om det är väldigt blött.

Funkar *suveränt* och det är minimal spånåtgång. Torven blir som en platta och ligger ca 8 månader innan vi byter (beror ju på hur mycket man lägger in från start). Syns nästan inte i spånet att det är torv under, och torv binder fukt långt bättre än spån.

Föredrar Stabens spån men fick ta annat denna gång. Dammavskiljt ska det i allafall vara för att komma in i vårt stall.

De permanentbäddar av spån som jag har sett har i mina ögon sett ganska ofräscha ut, dvs kissfärgade (rödbrunt) och fuktiga i spånet. Samt att det inte luktar speciellt gott.

Inte så fint och rent som när man mockar ut allt och oftast har spån som ser relativt ny (vit) ut.

Hur är det innebär spånbäddar att det blir den färgen/konsistensen på spån? eller har dessa bäddar sköts felaktigt? Lukten kan jag mycket väl tänka mig att det kommer av att man inte kalkat/haft stelosan.

Jag vet faktiskt inte, jag har torv i botten just för att undvika ofräscht spån. Spånet BLIR dock mörkare än nytt spån, eftersom det ligger så länge. Men det är torrt och luktar inte. Vill man så kan man ju slänga ut det men det är absolut inget fel på det.

Luften i stallet är kanon och får beröm av alla besökare :)

Liknande trådar

Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 475
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 659
Senast: Badger
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka