Permanentbädd-expertråd, tack!

C

Cillavan

Jag tänkte ha permanentbäddar med halm när jag flyttar till vår gård som vi just har köpt. Med min gamla hingst är jag övertygad om att det går bra, även unghästen, men sedan har jag en märr på drygt 600 kg som ofta kissar mycket samt även blöter sitt hö vid fodringen. Är det möjligt att ha permanentbädd med en sådan?? Eller kommer det att bli en vattensäng?
Förr om åren hade man ju ofta sådana bäddar och man måste väl även ha haft det till större hästar, så det borde väl gå om det sköts bra. Har ni några bra tips? Och hur roligt är det att mocka ut den, eller rättare sagt hur ofta brukar ni göra det? Tänkte lägga kalk, pressad halm och sedan löshalm enligt instruktionsboken. Vad jag minns har jag själv endast haft erfarenhet av halmbädd i spilta på ridskolan när jag var liten, och det är ju lite skillnad.

Sv: Permanentbädd-expertråd, tack!

Så här gjorde jag. Kalk i botten, massvis med halm, mockade inte på nästan 2 veckor utan bara vände ned skiten hela tiden samt halmade mera. Den brann i hop så himla bra, och blev superfin. Därefter så plockade jag bara bort skiten samt halmade vid behov, blev det för blött skalade jag lite försiktigt bort det blöta bara. Min boxgranne tyckte jag var skitäcklig som bara vände ned skiten så hon plockade ut sin hela tiden...men hennes bädd blev aldrig speciellt bra och det tog en evighet innan hon fick någotsånär fast botten. Bäddar kan man göra lite hur som helst, bara dom är funktionella samt inte börjar stinka. Tycker det inte finns några direkta regler på hur man bör göra, blir det en bädd så blir det.

Ett annat tips är att lägga ett dm tjockt lager torv alt spån (ej kutter) i botten efter kalkning och REJÄLT med halm över. Sen gör man som föregående talare; man vänder ner bajset, stampar till och mer halm ovanpå.
Jag anlade bädd för ung tre veckor sen och NU kan jag börja ta ut bajs och lite kiss som finns i halmen över bädden. I början var det ett evigt vändande av bajs och tilltrampande, men det lönar sig! Ha tålamod! Det bästa med bädd är att det inte går åt någon halm i princip samt att det är så lätt att mocka. Lägger väl in en bal var 3:e var 4:e dag...

//Alice

Tack för era svar. Men frågan om bädd passar för väldigt "blöta" märrar kvarstår. Och hur länge låter ni bädden ligga?
En kemisk fråga: hur förbränns urinet? Brinner det med halmen så att ammoniaken neutraliseras och delas upp i vattenånga och andra ämnen? Avdunstas sedan vattnet? Eller kommer bädden i slutet av perioden att bli blöt?

Ni som svarade, vad har ni för hästar?

Jag har en normalkissande :D häst, men har haft andra hästar på bädd också, och det har funkat.
Brukar ha kalk underst, sedan ett tjockt lager torv (överlägsen uppsugningsförmåga!) som får sätta sig lite innan jag lägger på halmen. Strör med halm ca varannan dag, och blir det riktigt blött nångång skrapar jag undan halmen och lägger på mer torv.
Har funkat kanon för mig, supersmidigt att mocka och har aldrig haft problem med lukt.
Brukar anlägga bädden i sep och mocka ut i maj, ungefär.

Lycka till!

/Josefine

Tack! Hur hög blir din bädd när du mockar ut?

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 105
Senast: Korven
·
Hästvård Hur sköter ni era permanentbäddar av halm? Hur har ni byggt upp dem? När min häst flyttade in för snart 6 veckor sedan bestämde jag...
Svar
5
· Visningar
2 154
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama