Permanent bädd.

Sv: Permanent bädd.

Ja, jag vet det, men är det ännu värre att ha spånbädd om stallet är lite mindre ventilerat?
Nej, det skulle jag nog inte säga att det är, men huvudsaken i mitt svar är att ett dåligt ventilerat stall inte är lämpligt att hålla djur i oavsett vilken bädd man har. Därför gav jag tipset om ventilationsgaller i dörrarna.

Anlade min första permanentbädd för 3 veckor sedan hade kalk i botten men visste inte hur mycket så av vad jag har förstått här så blev det ett ganska tunt lager, ovanpå det bara halm.

Har tyckt att det har fungerat jättebra :D fram till i går då jag tyckte att det luktade lite, hur ofta kan man strö på kissfläckarna och vad är bäst kalk eller stalosan?

Bädden är jättebra och fast i halva delen av boxen men i andra delen känns det som den inte satt sig riktigt och är lite gropig (det är där han kissar mest) har försökt att fylla extra halm där man det verkar inte ha någon effekt vad gör jag? :confused:

Nej har inte vänt ner skitarna tagit ut allt....
Kan jag börja göra det nu och menar du hela bädden eller bara där den inte satt sig så bra?

Köp lite torv eller spån för att fylla groparna med. Det ligger still lite bättre än långa halmstrån gör.
Jag har permanentbädd av halm och spån. Halmen bli i bottenlagret lite som "armeringsjärn" och spånet kan fylla upp emellan.

Ju fortare du får bädden jämn, fast och djup desto bättre.

Nej. En bra permanentbädd luktar inte.

Om din bädd gör det så måste mer kalk/stalosan + spån/torv/halm läggas på.

Du får vara beredd på att det går åt mycket strö de första veckorna. När bädden blivit tillräckligt hög så kommer det knappt gå åt ngt alls. :)

Nej. En bra permanentbädd luktar inte.

Om din bädd gör det så måste mer kalk/stalosan + spån/torv/halm läggas på.

Du får vara beredd på att det går åt mycket strö de första veckorna. När bädden blivit tillräckligt hög så kommer det knappt gå åt ngt alls. :)

Håller med!

Det är här jag tror många gör fel dvs man lägger in alldeles för lite i början. Speciellt om man använder torv och kutterspån som är ganska dyrt.

Men den kostnaden får man ta i början för sedan är det som du säger, senare går det åt mycket mindre. Bädden måste ju bli så tjock att kisset kan rinna ner i det undre lagret och ytan kan vara torr.

Börja direkt och blanda in det i hela bädden, utom på dom ställen som du vet förblir torra. Om det finns sådana. En del hästar pinkar ju bara på ett ställe.
Så småningom lär du dig var och hur mycket som behöver sparas och vändas ner. Resten mockar du ut som vanligt.

Rätt skött får man balans i bädden och slipper lukten. Som redan sagts behövs mycket halm i början, men därefter mycket lite för att hålla bäden fräsch.

LIA

Liknande trådar

Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
437
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
418
Senast: Wenniz
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
595
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
1 048
Senast: Magnum
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka