PERMANENT BÄDD (varmbädd)

My Horse and I

Trådstartare
Hur gör jag för att fixa till en varm bädd i vår lösdrift.det ska vara torv i botten och halm ovanpå.. hur tjockt lager av varje ska det vara???det ska bli en bädd som i vinter avger sin egen värme och ska mockas ut till våren , Tacksam för tips!!:bow:

Sv: PERMANENT BÄDD (varmbädd)

Jag lägger spån i botten av mina bäddar, men principen är väl ungefär densamma. Jag gissar på ca 5 cm spån och sen lägger jag halmen i kakor de första dagarna. Kanske ungefär dubbla lager första dagen, sen ett enkelt lager. Det beror sen så himla mycket på hur hästen är på bädden. En del bökar runt mycket andra är ganska stillsamma och då är det enklare att få snabbt ordning på bädden.
Det viktigaste är att du är generös med halmen i början och ganska slarvig med mockningen. Då tycker jag att det brukar sätta fin fart.

Är det lösdrift skulle jag ha betydligt mer än 5 cm spån/torv att grunda med - gärna det dubbla. Det är inte dumt att ha stalosan i botten heller, för att minska lukt. Därefter vräka på med det topplager man hade tänkt ha.

Jag har tänkt mig ett lager med TORV ca 10cm plus mycket halm och min fråga var hur mycket så att man får den att brinna,alltså bli varm....

Den börjar ju brinna när bakterierna sätter igång att arbeta och det blir när urin och gödsel finns att bryta ner.
Det tar lite tid för den att starta igång, men bästa tiden är i augusti tex när det är gynnsamt för bakterier. sämsta tiden är på vintern om man har ett kallstall, men det går det också bara man ger det lite tid.

Ingen torv under, massor med halm. Ett metertjockt löst lager t att börja med, låt det packas och lägg in ca 10 kg per 15kvm och dag i början, sedan 5 kg. Mocka bara ut gödseln, släta till bädden med rör aldrig botten! Det tjocka "hårda" bottenlagret skall upp i en tjocklek på 20 cm för att börja brinna, dvs avge värme.
Jag har lagt halmbäddar i över 30 år nu, billigt, bekvämt och trevligt för hästarna och lättskött!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 539
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Behöver tips och råd med vad jag ska använda för strö till min valack som kissar mycket inne. Vill gärna ha något som är så...
2
Svar
20
· Visningar
2 682
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar