Som barn bodde jag granne med en gammal herrgård (zon 4, Uppland). Där växte det pepparrot överallt. Kanske inte i gräsmattorna - eftersom de klipptes - men under träd och på andra platser där gräset inte klipptes. Försökte man gräva upp (jobbade där som trädgårdsskötare en sommar) var det viktigt att verkligen få med hela roten om de inte skulle komma tillbaka. Men i princip ett sisyfosarbete. Har sett samma sak kring slott/herrgårdar och kyrkor. Troligen inplanterade för väldigt längesedan.

@mamman: Ja, det är en av de läkeväxter som spritt sig från gamla kloster. Många munkar och nunnor som kom hit i början av kristnandet av landet hade med sig nyttoväxter från sina hemländer och en del växter trivdes här.

Vår pepparrot sprider sig om det inte klipps runt omkring den. Har även pressat sig upp mellan stenplattorna.
Sandjord, zon V, Västergötland
Är glad för den, dels är det gott och den är faktiskt väldigt vacker när den blommar :) Växer i en liten sluttning sen tidernas begynnelse någonstans ;)

Här uppe i Luleå (zon VI) sprider pepparroten sig som ett ogräs i alla fall! Jag har nyss fått plantor av en kvinna som förra sommaren verkligen försökte bli av med sina genom att gräva upp dem och ge bort "till höger och vänster". Men i år har hon ändå nästan lika mycket... De plantor jag fick planterades tillfälligt i en låda med sand, men eftersom de tydligen vill ha fuktig jord ska jag sätta dem i en nedgrävd hink (utan botten) i vår tomtgräns där det alltid är ganska fuktigt.

Jag kom ju på att jag fick en pepparrot av en klasskamrat på Komvux men den har gått ur :down:

Det är bara att inse @tanten, pepparroten tycker inte om oss och vill inte bo och sprida sig hos oss :cry:

Jag kom ju på att jag fick en pepparrot av en klasskamrat på Komvux men den har gått ur :down:

Det är bara att inse @tanten, pepparroten tycker inte om oss och vill inte bo och sprida sig hos oss :cry:
Johodå! :mad:

jag har ju grävt upp bortglömd pepparrot och fått den att frodas.
Det är de bortom min vård som inte velat sprida sig. Den jag bor ihop med nu var två taniga blad är jag hittade den. Nu är de betydligt fler. Titta bara!
20160805_1813271_zpstiyimsnq.jpg

Liknande trådar

• Låst
Relationer Hej kära buke. Jag har så ledsen och förkrossad att jag behöver skriva av mig och ha någon som lyssnar. För åtta år sedan träffa jag...
Svar
8
· Visningar
2 070
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka