Youmeoh

Trådstartare
Buke brukar ha så himla bra koll på allt mellan himmel och (under)jord, så jag gör ett försök här när Google sviker mig.

Lillebror har precis upptäckt att han har pepparrot i sin trädgård. I mängder! Jag, som tycker att pepparrot är himla gott till allt möjligt, har såklart varit där och grävt upp en hel del.
Men nu till problemet... Hur förvarar jag den bäst?? Har aldrig tagit reda på färsk pepparrot.

Och som en bonus tar jag gärna emot recept med pepparrot :D Helst veg. eller fisk

@Youmeoh: Frys den hel (skalad eller om det räcker med att skrubba den, huvudsaken är att den är ren) inlindad i folie som får ligga i en plastpåse pga den starka lukten. Vik tillbaka folie lite och riv det som behövs när den fortfarande är fryst.

Jag använder pepparrot när jag gör en röra till tunnbrödsrullar: rökt lax, kesella, gräddfil, finhackad rödlök, salt, svartpeppar och pepparrot. Sedan är ju pepparrotssås en klassiker till kokkött (jag vet att det inte är veggo men det är ju flera som läser tråden). Jag brukar också smaksätta naturell Philadelphiaost med pepparrot, det är mycket godare än den som är smaksatt redan.

Jag är fö väldigt avundsjuk, jag måste se om jag kan få pepparrot att trivas här för det är verkligen något jag använder!

Jag har ett projekt på gång. Hittade för några år sedan ett par små taniga blad av pepparrot invid ett äppelträd. Har sedan dess gödslat och rivit undan gräs där den växer. I år har det blivit två plantor med tyvärr ganska små blad än. *När den blivit lite kaxigare ska jag gräva upp den och planera den på riktigt. Nästa år kanske!
Pepparrot finns i mina trakter vid i stort sett varje gammalt hus.

Jag har ett projekt på gång. Hittade för några år sedan ett par små taniga blad av pepparrot invid ett äppelträd. Har sedan dess gödslat och rivit undan gräs där den växer. I år har det blivit två plantor med tyvärr ganska små blad än. *När den blivit lite kaxigare ska jag gräva upp den och planera den på riktigt. Nästa år kanske!
Pepparrot finns i mina trakter vid i stort sett varje gammalt hus.

Din verkar ju då inte spridit sig som det ogräs som det hotas med att den är. Precis som med tex mynta (som ibland dör här :meh:) rekommenderas det ofta att den odlas nergrävd i en hink :nailbiting:

Din verkar ju då inte spridit sig som det ogräs som det hotas med att den är. Precis som med tex mynta (som ibland dör här :meh:) rekommenderas det ofta att den odlas nergrävd i en hink :nailbiting:
Va? Var har du läst det??
Jag har ALDRIG sett pepparrot som sprider sig! Den är synnerligen stationär.
Däremot är kanske hink behändigt för att man ju gräver upp den stup i ett? Fast jag har aldrig sett det odlat så.

Däremot ar den ju svär att flytta helt. De finns alltid någon liten tjockare rottråd som bildar en ny liten planta. Men den är inte speciellt aggressiv och vill man inte ha den så hackar man bort den. Den går lätt att utrota ovan mark.

Däremot är kanske hink behändigt för att man ju gräver upp den stup i ett? Fast jag har aldrig sett det odlat så.

Däremot ar den ju svär att flytta helt. De finns alltid någon liten tjockare rottråd som bildar en ny liten planta. Men den är inte speciellt aggressiv och vill man inte ha den så hackar man bort den. Den går lätt att utrota ovan mark.

På flera odlingsforum. Fast det kanske gäller längre söderöver?

Jag har ju som sagt sett samma råd om mynta men jag är ju glad om min sprider sig och inte dör :meh:

Hos lillebror har den spridit sig rejält och verkar inte ha några planer på att lugna sig i sin utbredning :angel: Har dock ingen aning hur det kan ha gått till, de har inte bott i huset så länge, utan tagit över efter ett gammalt par som tyckte om att odla både vanliga och ovanliga växter (de har lite allt möjligt i trädgården, har nog bara hunnit utforska en liten del)

Pepparrot är väl känt för att kunna ta över hela gräsmattan typ... Jag har inte provat att odla det själv men det är ju väldigt smarrigt!

Pepparrot är väl känt för att kunna ta över hela gräsmattan typ... Jag har inte provat att odla det själv men det är ju väldigt smarrigt!
:eek: Bilder?

Måste vara beroende på odlingszon tror jag. Här i zon IV finns inga sådana problem. Jag har aldrig sett den i gräsmattor. Bara i gräskanter och andra ställen där gräs inte slås av eller klipps. Har själv jobbat rejält för att få den att trivas i fet jord med god bevattning.....

Måste vara beroende på odlingszon tror jag. Här i zon IV finns inga sådana problem. Jag har aldrig sett den i gräsmattor. Bara i gräskanter och andra ställen där gräs inte slås av eller klipps. Har själv jobbat rejält för att få den att trivas i fet jord med god bevattning.....

Ja, jag tror det är zonen som ställer till det för oss (jag har ju zon V tom).

Vi hade pepparrot i gräsmattan vid vårt förra hus. Trots att jag ovetandes körde över den med gräsklipparen de första åren så kom den starkt tillbaka när jag slutade klippa den :)

Har ingen egen erfarenhet men det är vad jag alltid hört att den är mest känd för ;), antar att Google har bilder.

Har ingen egen erfarenhet men det är vad jag alltid hört att den är mest känd för ;), antar att Google har bilder.
Hittade inga bilder. Googlade förstås när jag läste det här.
Hos oss finns den som sagt vid alla gamla hus men aldrig att jag sett den sårida sig.

Roten är seglivad. Vilket förklarar att den inte fanns första året på min tomt men sedan när jag började sköta om trädgården (vilket förra ägaren inte gjort) så dök det upp blad. De är nu ett dussintal ganska taniga blad i år.

Du tänker inte på jordärtskocka?

Nej, fast jag skrev med även den i mitt första svar men fick inte mobilen att skriva rätt så jag raderade :D

Vet att min förra svärmor hade bekymmer med den (alltså pepparrot) och det var i zon IV med utpräglad sandjord.

Vet att min förra svärmor hade bekymmer med den (alltså pepparrot) och det var i zon IV med utpräglad sandjord.
Men, hur yttrade sig problemet? Tog den över i gräsmattan? Invaderade den i odlingar?

Förlåt min frågvishet men jag fattar inget. Skulle gärna vilja få den att bli lite "invasiv" för att kunna odla den med framgång. Och jag bor på ren sandjord....

Men, hur yttrade sig problemet? Tog den över i gräsmattan? Invaderade den i odlingar?

Förlåt min frågvishet men jag fattar inget. Skulle gärna vilja få den att bli lite "invasiv" för att kunna odla den med framgång. Och jag bor på ren sandjord....

Ingen aning, det var före min tid i huset. Men om du googlar "pepparrot sprider sig" får du en lång rad av träffar :).

Ingen aning, det var före min tid i huset. Men om du googlar "pepparrot sprider sig" får du en lång rad av träffar :).
Jag börjar undra om det finns olika sorter?
De jag är bekant med är gamla rötter och plantor som säkert är hundra år gamla och överlevt i åkerkanter och gamla trädgårdar. Kankse är de "invasiva" mer nya, förädlade??

För mig känns detta helt nytt och obekant. Det är första gången jag någonsin hört talas om att den skulle sprida sig.

Jag hade pepparrot invid grönsakslandet hela min ungdom och många vuxna år. Säkert runt 45 år. Aldrig någonsin såg jag den ta vägen någon annanstans än de få plantor som växte där. Inte hos någon granne eller i någon närbelägen trädgård heller.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Hej kära buke. Jag har så ledsen och förkrossad att jag behöver skriva av mig och ha någon som lyssnar. För åtta år sedan träffa jag...
Svar
8
· Visningar
2 070
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka