Peppa mig att plocka/städa här nu!

Pallas

Trådstartare
Jag är bra på att städa och plocka, men jag avskyr det. Dessutom är jag en "allt eller inget"-mäniska, vilket är en klar nackdel i de här fallen. Jag blir liksom inte nöjd om jag inte minutiöst rensar och sorterar varenda låda och skåp inifrån. Som ni hör är det ogörbart att hinna allt på den lediga tid som finns avsatt för detta, därför skiter jag helt i det istället. Nu behöver jag en rejäl arselspark samt hjälp med en priolista och musiktips för att komma igång!

Ska jag börja med köket (så jag kan avbryta städningen för att laga mat sedan)? Eller med badrummen för att de är lättast (bara att gå direkt på städningen, inget plock där)? Eller med att vika tvätten (den stör mig mest eftersom den är ivägen överallt hela tiden)?

Sv: Peppa mig att plocka/städa här nu!

För mig fungerar det bäst att köra korta sekvenser med lite egenberöm emellan (få sätta sig ner och ta en kopp kaffe, lite datortid etc.).
Det ger mig också frid och mer städlust om jag kan smita in i ett nystädat rum och bara njuta innan jag går ut på "slagfältet" igen....
Börja med badrummen, så att de glänser.
Beröm med kaffe etc.

Vik och stoppa undan tvätt och plocka i vardagsrum och sovrum innan du kör över dem (då kan du passa på att renbädda samtidig). Sätt dig ner och njut innan det är dags för slutsvängen.

Köket gör du sist, gärna i kombination med matlagningen så att det sedan är rent och fräscht innan ni lämnar det.

Det bästa tipset är förstås att göra resten av familjerna delaktig så att man hjälps åt!:)

Haha, nu sitter jag här med en kopp kaffe efter att precis ha totalsanerat ett badrum (nu snackar vi flyttstädningsmässigt). Köket kommer jag inte hinna ta sist, för det här projektet är inte klart förrän 22-23 ikväll... Hushållsgörat har blivit eftersatt ett tag av olika anledningar. Det är inte katastrofskitigt eftersom vi hafsat igenom det stötvis med jämna mellanrum, men det har aldrig blivit gjort allt på en gång. Jag upplever att det håller sig bättre om man inte fuskar.

Nu när jag har skurat badrummet förundras jag lite över min mans städprioriteringar också. Han tycker att dammsuga är det viktigaste som finns. Då föser han ihop allt i högar och dammsuger runt dem. Skit sedan samma om det ligger kissiga lakan i en ihopnycklad hög nånstans, stinkande sopor under vasken och det inte finns några rena bestick, det kommer ändå ett triumferande "jag har DAMMSUGIT!". Suck... :angel: "Åååå, vad bra!", är ju det enda som går att kläcka ur sig, liksom. Jag har försökt ta upp detta med i vilken ordning man bör göra saker för att det ska uppfylla "rent" i sammanhang som inte är i omedelbar anslutning till hans dammsugande. Det går inte in. Han verkar inte fatta/eller skiter i att det inte är någon idé att dammsuga när det ligger dammråttor på nattygsborden och kläder överallt. Sen är det ju inte han som är slarvig med grejer och kläder, det är det jag och barnen som är. Suck.

Ytterligare ett badrum avkalkat och i övrigt sanerat. Ommöblering av vardagsrum påbörjad. Nu: köket.

Vardagsrummet är en riktigt ärkesvår nöt. Egentligen borde jag ta bilder så ni får hjälpa mig! Det är helt omöblerbart efter hur vi använder rummet och med de möbler vi har. Vi behöver ny input. Hur jag än gör ser det för jävligt ut! :cry:
(Nu när jag drog i lite möbler ser jag också vad min man lämnat när han dammsugit...)

Peppar mig väl själv då:

Disken fixad. Badrummen klara. Vardagsrumsmattan piskad. Lunch lagad och avnjuten. Sopsorteringen fixad.

Härligt jobbat, jag kanske måste städa ikväll jag också när jag kommer hem från jobbet? Jag känner att jag blir inspirerad! Eller så kanske jag drar loss masonitskivorna från golvet så får man och barn städa?!

Jag håller också på att rensar idag!
Badrummet är nu rent iallafall:laugh:

Nu håller jag på att gå igenom en massor med papper och hivar det mesta(hur länge bör man spara betalda fakturor?)

Sen har jag faktiskt bokat tvättstugan för att torktuma dunjackorna så jag kan hänga undan dom sen.

Men det är för mycket junk kvar!

Funderar på om jag ska fortsätta hemma eller om nästa steg är källaren så jag kan få in grejerna som ska ut ur lägenheten där?

Vad duktig du är! Jag har också alldeles för mycket junk... :crazy: För din del röstar jag på källaren. Annars kommer du stå där med en massa skit i lägenheten som du inte har någonstans att göra av, plus noll energi att städa förrådet med.

Ok, min checklista hittills:

[x] Fixat disken
[x] Lagat käk
[x] Möblerat om hela vardagsrummet samt fått igång en dator efter det jätteprojektet
[x] Dammat vardagsrummet
[x] Sorterat återvinning
[x] Sanerat två stora badrum

Nästa lista att ta itu med:
[_] Fixa saft till tjatiga femåringen
[_] Vika och sortera in tvätt
[_] Torka alla ytor i köket
[_] Samla ihop smutstvätt
[_] Mocka åt hästen
[_] Laga mat igen (fan vad tråkigt)
[_] Koppla in alla datorer på nätverket och få det att fungera :crazy::cry::confused::mad:

Möbler och inredning som passar rummet och aktiviteterna som ska äga rum där är mitt absolut bästa tips. Det är så mycket roligare att städa när det som kommer fram är snyggt och genomtänkt! Om rummet inte blir mer praktiskt som städat än som ostädat så gör iallafall jag hellre något intressantare med min tid :angel:.

Källare är tråkigt! Men lite bättre är det nu iallafall, så får jag göra ett till ryck där ikväll eller imorgon. Har köpt massa plastbackar på ikea så det blev roligare då iallafall.

Sen har jag också hunnit:
Har inte längre någon smutsig tvätt(allt som går att tvätta är nu tvättat, kuddar, filtar osv)'
Däremot har jag gott om våt tvätt....
Bröd är innen i ugnen
Sytt om hästens tyglar(legat som halvfärdigt projekt en stund...)
Fått ner en omgång grejer till i källaren
Gått ett varv till soprummet.
Gått igenom ännu mera papper, som nu måste sorteras in någon stanns...

Vad vi är duktiga:cool:

[x] Fixa saft till tjatiga femåringen
[_] Vika och sortera in tvätt
[_] Torka alla ytor i köket
[_] Samla ihop smutstvätt
[x] Mocka åt hästen
[x] Laga mat igen (fan vad tråkigt)
[x] Koppla in alla datorer på nätverket och få det att fungera
[x] Hänga ett par tavlor
[x] Slänga vissna påskliljor
[x] Plocka undan på verandan
[_] Damma i sovrummet
[_] Röja och effektivisera i garaget
[_] Gå till affären och slänga återvinning/panta flaskor
[_] Ta ut stålar till hovslagaren
[x] Slappa i soffan och somna tidigt

Möbler och inredning som passar rummet och aktiviteterna som ska äga rum där är mitt absolut bästa tips. Det är så mycket roligare att städa när det som kommer fram är snyggt och genomtänkt! Om rummet inte blir mer praktiskt som städat än som ostädat så gör iallafall jag hellre något intressantare med min tid :angel:.
Nu har jag efter sju sorger och åtta bedrövelser lyckats möblera vardagsrummet så det funkar med våra möbler och behov. Nu återstår att få maken att tycka det blev lika bra. Surgubbe! Fula och gamla möbler har vi, men de är funktionella, det är huvudsaken.

Dorinda: Vilket dagsverke! Hoppas brödet blev gott! Kanske man skulle baka lite imorgon?

Här blev det dammsugning av nedervåningen (de rum som inte används som byggupplag...), fixat badrummet nere, ryckt masonite, gjort kattlådan, varit på stallmöte och duschat med tjejerna. Sambon och svärfar hann ta upp halva golvet i köket så imorgon väntar den delikata uppgiften att börja skotta sågspån (får dock ske efter vårt besök på badhuset).

Sar: vore det inte smartare att bada efter sågspånsskottandet? *vis av erfarenhet*

På grund av (tack vare?) det trevliga vädret fick jag en till punkt på listan:

[_] Bygga klart växthuset och sätta ut tomaterna.

Fanken!

Sar: vore det inte smartare att bada efter sågspånsskottandet? *vis av erfarenhet*

På grund av (tack vare?) det trevliga vädret fick jag en till punkt på listan:

[_] Bygga klart växthuset och sätta ut tomaterna.

Fanken!

Jo, det förstås men då hinner barnen lägga sig och det är ju för deras skull vi åker till badhuset!;)

Ah, tänkte inte på det... Duktiga är vi hursomhelst! :D

Och hittills idag har jag gjort... inte ett skapandes grand! :o

Jag håller också på att rensar idag!
Badrummet är nu rent iallafall:laugh:

Nu håller jag på att gå igenom en massor med papper och hivar det mesta(hur länge bör man spara betalda fakturor?)

Sen har jag faktiskt bokat tvättstugan för att torktuma dunjackorna så jag kan hänga undan dom sen.

Men det är för mycket junk kvar!

Funderar på om jag ska fortsätta hemma eller om nästa steg är källaren så jag kan få in grejerna som ska ut ur lägenheten där?

Jag funderar också på det där med fakturor.. håller också på och rensar men kastar alla betalda cdon och bokus och såna fakturor, plus gamla mobiloperatörens räkningar.. de jag sparar nu är Volvo-kortet (varför vet jag inte), hyran, och fack och a-kassa.. Man vet ju aldrig.. Men någon här kanske vet om kan kasta allt? eller jag har en speciell kasse som ska eldas upp :D

En fråga till er: Kan man städa närsomhelst på dygnet? Eller är det under en viss tid? Har fått för mig att efter 21:00 får man inte städa, men lite plock borde väl knappast höras. Men om jag går ut nu till terrassförådet så lär ju grannarna tycka att det är lite i senaste laget. Nej, vill va på säkra sidan. Tar det imorgon istället och är de fin dag så kan jag ju inte hålla på och städa, det går ju inte :D. Hoppas på sol.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka