Pepp inför tvåan

patsy02

Trådstartare
Hade med ettan en lång och utdragen förlossning som jag då upplevde väldigt positiv. Väntar nu nummer två och det är drygt 2,5 månad kvar och jag känner att jag måste förbereda mig mentalt inför ytterligare en maratonförlossning. (Är inte såååå sugen på det just nu nämligen...:crazy:)

Behöver däför tips och råd på hur jag kan göra detta. Har jobbat tidigare med mental träning inför tävling och så, är mao lite bekant med detta och kände att jag hade nytta av det sist. Har ni tips på litteratur, avslappningsövningar eller annat som ni tycker är användbart. Bara pepptalk mottages också tacksamt ;).
 
Sv: Pepp inför tvåan

Vad skönt att du trots allt upplevde förlossningen som positiv, trots att den var lång och utdragen.

Jag kan tipsa dig om att läsa Gudrun Abascals bok "Att föda". Även om allt säkert är repetition av vad du redan kan/vet, så blev jag oerhört positiv och peppad inför min förlossning efter att ha läst hennes bok. Jag gick runt och längtade efter att få vara med om det mest fantastiska på jorden, nämligen föda mitt barn.

Efter att ha fött Filip i en snabb förlossning utan smärtstillande känner jag mig fortfarande tämligen positiv inför min stundande förlossning, även om jag är helt införstådd med att min andra förlossning inte alls behöver bli lika snabb och "enkel" som den första.

Jag tror att jag under förlossning nr 2 ändå ska ha lite mer koll på läget, och veta vad jag ska fråga eller be efter. Man har koll på de olika stadierna vilket gör att jag troligtvis kommer vara lite lugnare? Det kanske också är lite lättare att hantera smärtan, just för att man lite mer vet vad som väntar.

En mycket god vän är barnmorska. Hon berättar ofta hur omföderskor är mycket mer positiva och välkomnande till sina små nyfödda. Hon upplever det som att de "vet vad som kommer", "vad de kämpar för" på ett helt annat sätt än de som föder första barnet.
 
Sv: Pepp inför tvåan

Läste "Att föda" när jag väntade dottern, men ska kika på den igen. Kunskap är ju alltid bra ;)!

Jag upplever det snarare tvärtom, nu när jag vet vad som väntar så blir jag mer nervös... :crazy: Därför är det skönt att din vän iaf har erfarenheten att omföderskor upplever det hela mer positivt. ;)
 
Sv: Pepp inför tvåan

Den ena förlossningen är inte den andra lik, inte ens för samma kvinna. Så du ska se att det blir bra!

Själv har jag lite samma problem, fast tvärtom. Min förlossning gick så snabbt att jag inte hann med mentalt. Hade fått höra av min BM att det skulle ta tid och jag skulle gå hemma och pusta och frusta och bla bla bla. Vi fick inte ens någon sk föräldrautbildning inför förlossningen. När det väl blev dags öppnade jag mig 3 cm på en halvtimme och efter ytterligare 5,5 timmar var sonen ute. Värkarna kom så tätt (60-90 sek emellan) att lustgasen bara fungerade var 3:e, var 4:e värk, men då var den jättebra. Så jag fick epidural dessutom, för att stå ut. Dessutom var jag groggy till att börja med pga en insomningstablett jag fått. Men vem vet, det var kanske den avslappnande effekten av sömntabletten som fick fart på det hela?

Det är inte förrän nu (efter 21 månader) som jag på allvar kan tänka mig att göra om det, men bara med stöd och pepp under graviditeten inför förlossning nr 2. Så olika det kan vara!
 
Sv: Pepp inför tvåan

Jag tänkte så här...

Jag har klarat det en gång innan, och det var värt varje sekund efteråt...
Givetvis klarar jag av det en gång till!!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp