Pensionerad knarkhund???

F

funlight

Jag är fn hundvakt åt en fd knarkhund som varit vid tullen, vet ej så mkt om hans tidigare liv men vet att han fått "förtidspension" för att han bet 2 personer som bar på knark, de skall ju bara markera:angel:
Jag ska iofs bara ha han ett tag men jag undrar, kan de glömma bort allt de lärt sig? Jag menar om jag skulle träffa ngn som bär knark på sig så hoppar väl inte hunden på den personen utan vidare för h*n är ju inte i "tjänst" eller:confused:
Förövrigt så är den här hunden helt underbar, förutom vissa men, h*n skäller/boffar ofta när det kommer ngn eller h*n hör ngt, och h*n är heltokig i katter, äter dom inte men jagar mycket o gärna och dessutom är h*n boll/pinntokig.
Känns som h*n är stressad o inte riktigt kan slappna av vad kan jag göra för att få hunden att slappna av/stressa ner:confused:

Snälla ngn som har ett råd
 
Sv: Pensionerad knarkhund???

hehe du undviker att skriva ut könet på hunden fast det gjorde du redan i början av tråden "han bet..." ;)

Fö. har jag inga kommentare förutom att alla jag känner som haft hund som bitit en människa eller ens morrat har avlivats, vilket jag tycker är bra.

Dessutom en tjänstehund tycker man att den ska vara bättre tränad än så. Eller så ska kanske hundföraren träna mer/hålla lite bättre i kopplet :smirk:
 
Sv: Pensionerad knarkhund???

Seabaz skrev:
hehe du undviker att skriva ut könet på hunden fast det gjorde du redan i början av tråden "han bet..." ;)

Fö. har jag inga kommentare förutom att alla jag känner som haft hund som bitit en människa eller ens morrat har avlivats, vilket jag tycker är bra.

Dessutom en tjänstehund tycker man att den ska vara bättre tränad än så. Eller så ska kanske hundföraren träna mer/hålla lite bättre i kopplet :smirk:

Hunden ska enligt mig inte avlivas, är det brister i dens agerande vid arbete är det oftast förarens/tränarens fel. Vissa hundarhar högre försvarsinstinkt än andra och har personerna i fråga kanske betett sig hotfullt (enligt hunden) kan den försvara sin förare. Dock ingen ursäkt, hunden ska tas ur arbete vilket har gjort och då borde saken va lugn. Beror också på hur hårt hunden har bitit.
 
Sv: Pensionerad knarkhund???

En tjänstehund är ju van att arbeta, även om den fått pension behöver den mer än prommenader, vad gör du med den?
Instämmer med MrsScabtree att man får göra en bedömning från hund till hund innan man avlivar för att den bitit. En "arbetande" hund som blir för het under jobb är oftast inte aggressiv för övrigt.
Vad gäller boll/pinntokighet har jag aldrig gillat att aktivera genom att kasta saker åt hundar. Något enstaka kast kan vara ok men annars är det bara stressande.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pensionerad knarkhund???

Jag försöker för tillfället att träna lite sök med honom, för det måste ju han jobbat ganska mycket med tidigare, dock letar vi inte knark:angel: men såväl nyckelknippor, strumpor ja det mesta som jag kan komma på. Han tycker det är jättekul, det märks ju på honom.
Försöker även träna ren lydnad med honom då han ibland som sagt inte riktigt lyssnar då han får se en katt t ex, jag kan få hejd på honom men då får jag ta i så (vråla) och jag tycker att det ska räcka med ett vanligt tonläge.
Kastar dock inte boll/pinne med honom då jag som sagt tycker att han stressar upp sig och har sedan svårt att varva ner.

För övrigt är han en helt toppenhund som älskar att sitta i knä på både barn och vuxna, alla mottages med stor älskvärdhet och "pratar" så härligt:love: när det kommer ngn och allra helst hämta och visa alla fina skor som finns i hemmet:D

Men har du några mer tips på vad vi kan göra med honom för att han ska få jobba:confused: Min dotter hittar även på lite tricks som hon försöker lära honom och som sagt han gillar ju att det händer något som sagt.
 
Sv: Pensionerad knarkhund???

Ja det har gjorts en utvärdering på hunden, och hunden visar inga som helst tecken på aggressivitet. Men när han jobbade så blev han för het och nöjde sig inte med att markera utan nöp knarket och då även innehavaren, högg dock ej, men trots alls så skall de ju bara markera.
Glömde också att skriva att hunden är kastrerad sedan länge och har inga svårigheter att umgås med vilken hund som helst, men det hör ju inte riktigt hemma i sammanhanget.
Men hur som helst så har ju hans tullhusse nu lämnat ifrån sig hunden till en "ny" familj där han funkar hur bra som helst. Går lös på gården och stortrivs, dock tror jag ej att de kanske jobbar med honom direkt men det är ju upp till dom. Jag är nu hundvakt under en tid så jag kände att jag vill göra ngt för/och med hunden så att han mår bra.

Därav mina undringar/rådfrågning
 
Sv: Pensionerad knarkhund???

Seabaz skrev:
Fö. har jag inga kommentare förutom att alla jag känner som haft hund som bitit en människa eller ens morrat har avlivats, vilket jag tycker är bra.

Allvarligt talat, inte 17 avlivar någon frisk människa sin hund för att den någon gång MORRAT!? Det var faktiskt bland det dummaste jag någonsin hört...

Att man däremot kan vara tvungen att ta bort en hund som bits är ju en annan femma, men även här tycker jag man måste se till dels situationen och dels till vilket sätt hunden bitits på. Det är STOR skillnad mellan "huggattack" och ett litet nafs, även om även nafs inte är acceptabelt det heller...
 
Sv: Pensionerad knarkhund???

Men då borde allt va finemang! Det är ju så att knarkare som missbrukat länge ofta har ett udda rörelsemönster än vad vanliga människor har vilket kan ha fårr hunden att reagera? Sen som du säger, ett nafs är nästan obetydligt enligt mig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
32
· Visningar
1 420
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 556
Senast: vtok
·
Övr. Hund Vad gör man då? Jag vet att det är min utmattningsdepression som talar nu. Men jag kan inte rå för att jag känner mig kvävd och låst av...
Svar
17
· Visningar
4 005
Senast: Lejonelle
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp