pensionärspension

S

Sammy

Hej,
Finns här i sverige också något som pensionärshästpension?
Jag har en pensionär och se väldigt gärna till att hästen kann njuta sina pension i en stall för pensionärhäster, om något som det finns här i sverige.
Jag ska inte sälja hästen för jag vet att hästen kan inte ridas eller användt till avel och jag vill inte tar risken att hästen kommer att säjes vidare eller går med någon slakttransport. Så jag ska behålla hästen själva men har en lite problem med plats, här hemma.
Jag vill nämligen jättegärna har en ridhäst för att rida ut med min man (vänta redan 2 år på det pga problemar med f.d. häst, som fick avlivas och sen ny hästen jag köpte som har kissing spines och kan inte tränas) men det går inte att har 5 häster här (jag har två minishettisar med)
Travare mår dock bra i hagen, så jag tycker att det är inte rättviss mot hästen at avliva henne nu, även om hon inte kan ridas.
Däreför undrar jag...

Sv: pensionärspension

Det är ingen dum ide, tänker mej en stor äng med en stor skogsdunge... Där det går gamla hästar och bara njuter av livet i solen...:love:

Har själv en gamling (född 1977)... Han har fått gå kvar för han har varit så himla pigg och fräsch och verkar trivas med livet att bara gå och skrota i hagen...:laugh:

Mvh Domino_s

Så vitt jag vet så finns inget pensionärshem likt de dom har i England, här i sverige.

Det är nog om man känner någon som har behov av ett sällskap till sin häst.
Jag tror att det är svårt att få någon annan att stå för de kostnader som en häst ändå är om man inte kan använda den, det gör man ju bara till sina egna hästar.

Fast, jag har ju ett pensionärsstall, åt min gamla arbetsgivare, har en fd lektionshäst, 27 år, en fd tävlingshäst, 23 år och en skadedrabbad ponny, 18 år.

Jag har eget litet stall hemma på gården, dessutom en skada i ryggen som gör att jag inte kan rida fullt ut, därför så passar det mig alldeles utmärkt att ha dessa pensionärer att pyssla om på ålderns höst.

Men som sagt, det hör nog inte till vanligheterna att man kan hitta någon som är villig att ta hand om en pensionär.

Jag skulle kunna tänka mig att själv står för kostnader om jag skulle hitta en riktigt lilla paradis. I holland finns också pensionärshemmet för gammlingar. Så bra...
Men de finns mer hästar som ville njuta deres höst än platser...

Jag skulle kunna tänka mig att själv står för kostnader om jag skulle hitta en riktigt lilla paradis. I holland finns också pensionärshemmet för gammlingar. Så bra...
Men de finns mer hästar som ville njuta deres höst än platser...

Håller med om att det skulle finnas..

Tex till alla pensionerade travare/galoppörer som ju tjänar egna pengar, det borde sättas av en viss procent av deras vinster som går till deras pension.. :idea:

Sen så kan de som vill öppna pensionärsstall och hästarna betalar för sin skötsel och sitt uppehälle med egenintjänade pengar.

Sådant skulle jag absolut ställa upp på, kanske skulle man starta upp?

Liknande trådar

Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 864
Senast: BobberiBoo
·
S
Hästvård Tyvärr blir det så att min sto ska avlivas. Jag vet inte om det blir snart eller efter sommar, men jag fundera hur jag ska göra. Jag...
Svar
8
· Visningar
2 377
Senast: Sammy
·
S
Hästvård Hej, I april förre året köpte jag en varmblodtravere och det blev kanska snabt klart att hästen hade väldigt store problemar som...
Svar
5
· Visningar
986
Senast: Sammy
·
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 358
Senast: lilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025