penis sköljning, tömning av analsäckarn..?

Sv: penis sköljning, tömning av analsäckarn..?

Endast om det behövs efter rekomendation av Veterinär.

Svaret på båda frågorna är: har aldrig gjort på någon hane/hund av den enkla anledningen att det aldrig behövts!

hur ofta gör ni en penis sköjning? och hur ofta behöver ni tömma analsäckarna?

:bump:

Penissköjlning gör jag aldrig.
Analkörtlarna tömmer jag dock ibland på hunden jag har nu. De verkar ibland inte som de tömmer sig bra själva. Det märks på hunden.

"If it´s not broken, don´t fix it!" Finns inget skäl att pilla i onödan, då gör man nästan garanterat saken värre.

Tack för svaren:)! blev dum förklarad idag när jag sa att jag inte behöver
göra det på min hund.. (har inga som helst problem) men personen sa att man skulle göra det endå, penis sköljningen då.

tycker själv att man inte ska vara framme och pilla för mycket,
när det inte behövs!

Alldeles riktigt. Man ska aldrig vara där och greja i onödan, det rubbar bara den naturliga hudfloran.

Tömma analsäckarna har jag behövt göra ibland när den ena hunden haft problem.
Första gången han fick problem hade vi ingen aning om vad det var och beställde tid hos veterinären, men innan vi hann dit så hade gegget letat sig ut genom att göra hål i huden! :eek:

Aldrig behövt tömma analsäckarna på någon hund än iaf. Sköljer förhud etc (med jodopaxlösning) gör jag hyfsat ofta dock, då nuvarande hane har en del problem med förhudsinflammationer.

aldrig hittills! det gör han så bra själv.. :)

Analsäckarna får jag tömma ca var 6-7 vecka.

Hur tömmer man analsäckarna? Har aödrig haft några sådana problem med min hund, än iaf. Men intressant att veta hur man gör.

hur ofta gör ni en penis sköjning? och hur ofta behöver ni tömma analsäckarna?

:bump:

Analsäckarna tömde vi aldrig på hunden, det klarade han av själv.
Penissköljning tycker jag mig minnas att vi gjorde några gånger, men då på veterinärens inrådan, eftersom hunden fick en förhudsinflammation.

Håller med om att man nog inte ska hålla på och peta i sånt som funkar bra alldeles av sig själv, utan vänta tills (om) det blir problem. Kan inte tänka mig att det gör nån nytta att hålla på annars, det kan säkert BLI problem av det istället.

Jag har aldrig gjort någotdera under de två och ett halvt år jag haft min hund.

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund blir inte av med e-coli. En gammal dam. Njurprover visar inga förhöjda värden. Vad gör att hon inte blir av med det...
2
Svar
28
· Visningar
2 405
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
389
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 040
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka