Penicillinchock

@TinyWiny och @Centaur
Det tycker många veterinärer också. Problemet är att lagen är utformad så att det är OK för djurägare att behandla i munnen eller intramuskulärt och pencillin finns inte som något oralt preparat.

Så man står med dilemmat att välja mer bredspektrad antbitoika (hippotrim) som oftast är onödigt bredspektrad eller att själv komma och spruta hästen var dag (vilket blir kostsamt för djurägaren).

IV penicillin finns, men det ska ges var 6:e timme och fås på licens, finns alltså inte registrerat till häst. Jag menar dock att även i Sverige är det egentligen inte lagligt att lämna permanentkanyl till djurägaren som själv får behandla, även om det finns veterinärer som gör det.

Ja att det är okej enligt lagen vet jag men i mina ögon är det ändå märkligt att man får det. Är det säkrare med permanentkanyl annars med tanke på chock?

Ja att det är okej enligt lagen vet jag men i mina ögon är det ändå märkligt att man får det. Är det säkrare med permanentkanyl annars med tanke på chock?

Det lovar jag att många veterinärer också tycker ;). Visserligen kan man väl resonera som så att hästen kan chocka också när veterinären sticker (händer med garanti för alla veterinärer även om det görs korrekt) och man kan fortfarande inte göra något annat än att se till att själv komma i säkerhet. Med tanke på hur många som ändå behandlas med penicillin procain IM var dag runt om i världen är andelen som chockar ändå låg och penicillin är ett effektivt antibiotika som är billig.

Hela grejen med chocken är ju att de reagerar på att hjälpmedlet procain i penicillin-procain kommer direkt i blodbanan istället för att tas upp via musklen. Det är alltså inte själva antibiotikan de reagerar på.

V penicillin har ett annat hjälpmedel som de inte chockar på och kan därför ges IV.
Att ge "vanlig" vit penicillin-procain IV = garanterad chock och stor risk för att hästen dör.
Nackdelen är att det skal ges var 6:e timme och att man ska söka om dispensation/licens för att få använda det som veterinär då det är ett humant preparat.

Personligen skulle jag aldrig lämna en ägare med permanentkanyl och medicin, dels för att det inte är tillåtet och dels för att kanyler klottar/böjs till så att de behöver läggas om, de blir infekterade om de hanteras fel, hästen kliar av sig proppen och står då och suger luft in i blodbanan osv.

Det känns helt enkelt för riskabelt. Det finns absolut ägare som hade klarat av det utmärkt men man kan tyvärr inte göra regler/lagar för enskilda ägare, där finns också många som inte hade klarat av det.

Det lovar jag att många veterinärer också tycker ;). Visserligen kan man väl resonera som så att hästen kan chocka också när veterinären sticker (händer med garanti för alla veterinärer även om det görs korrekt) och man kan fortfarande inte göra något annat än att se till att själv komma i säkerhet. Med tanke på hur många som ändå behandlas med penicillin procain IM var dag runt om i världen är andelen som chockar ändå låg och penicillin är ett effektivt antibiotika som är billig.

Hela grejen med chocken är ju att de reagerar på att hjälpmedlet procain i penicillin-procain kommer direkt i blodbanan istället för att tas upp via musklen. Det är alltså inte själva antibiotikan de reagerar på.

V penicillin har ett annat hjälpmedel som de inte chockar på och kan därför ges IV.
Att ge "vanlig" vit penicillin-procain IV = garanterad chock och stor risk för att hästen dör.
Nackdelen är att det skal ges var 6:e timme och att man ska söka om dispensation/licens för att få använda det som veterinär då det är ett humant preparat.

Personligen skulle jag aldrig lämna en ägare med permanentkanyl och medicin, dels för att det inte är tillåtet och dels för att kanyler klottar/böjs till så att de behöver läggas om, de blir infekterade om de hanteras fel, hästen kliar av sig proppen och står då och suger luft in i blodbanan osv.

Det känns helt enkelt för riskabelt. Det finns absolut ägare som hade klarat av det utmärkt men man kan tyvärr inte göra regler/lagar för enskilda ägare, där finns också många som inte hade klarat av det.

Tack för ditt svar :)

Det är jättevanligt tyvärr. Eller var i alla fall förr (här sprutar numera DV i boxen). Att det visas och förklaras fint och pedagogiskt och man får se första injektionen ges. I stallgången :S
Min fick det också en gång i stallgången och en gång på stallplan av vetten... (Ambulanstoriska)

Är det nån som vet om det finns nån film på en häst som chockar? Har aldrig sett och är nyfiken :o
När vi pratade med veterinär efter att våran ponny chockat så frågade hon om vi hade filmat det.. Just för att det finns så lite underlag på vad som händer. Hon pratade om att de tror att de har hallucinationer

@Lilla_Gubben Med min som chockade milt var det verkligen som om hon hallucinerade. Jag såg det direkt på hur blicken förändrades, sen spände hon upp sig (här hann jag få ur kanyl och komma ur boxen), sen for hon in i ett hörn och drakblåste, klättrade på väggen, ögonen rullade och hon var helt okontaktbar. Som sagt var det ett milt anfall och hon kastade sig aldrig så hon gick omkull osv. Men jag skriver helt klart under på att hon hallucinerade. det är en mycket sansad ponny. Stod annan häst i gången precis utanför hennes box som var helt lugn, så det fanns inget monster där :p.

Även min som chockade stelnade till och man såg på blicken. Jag slängde mig ut. Han drakblåste, kastade sig in i väggar osv. Dock känns det som det lika gärna kunde upplevts typ som ett EP-anfall än just hallucinera. Men det var helt tydligt att något hände mentalt/i hjärnan och inte sas en kroppslig reaktion.

Fortsätter att grubbla..
Pratade med veterinären, som menade att jag inte skulle vara orolig för att spruta honom igen, men det är jag!
När jag läser/pratar om chockar så verkar hans "anfall" ganska allvarligt?
Han föll ihop gång på gång, slängde sig mot väggarna så jag trodde att de skulle ge vika..
Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag lät detta hända igen!

Vad har jag för alternativ egentligen? Till nästa gång han skulle behöva PC..

Fortsätter att grubbla..
Pratade med veterinären, som menade att jag inte skulle vara orolig för att spruta honom igen, men det är jag!
När jag läser/pratar om chockar så verkar hans "anfall" ganska allvarligt?
Han föll ihop gång på gång, slängde sig mot väggarna så jag trodde att de skulle ge vika..
Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag lät detta hända igen!

Vad har jag för alternativ egentligen? Till nästa gång han skulle behöva PC..

Alternativen är oral sulfa (hippotrim), ställa hästen på klinik för i.v penicillin eller att ta risken och spruta med i.m PC igen.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha behandlat min häst med penicillin IM ett par gånger nu så har jag kommit på att jag inte har riktigt koll på hur man ska...
Svar
8
· Visningar
8 704
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30