Penicillinchock

Sofie.S

Trådstartare
Mitt halvblod drabbades av penicillinchock igår, sjätte dagen med behandling.
Första gången (4år gammal) som han får penicillin.
Jag trodde att han skulle dö, är ett under att han klarade sig undan med sår i munnen och skrubbsår. Han ramlade omkull flertalet gånger och en av gångerna höll han på att inte komma upp igen, slog huvudet i krubban och lämnade blodspår på väggarna.

Att jag hann ut ur boxen är jag så tacksam för!
Idag känner jag mig både ledsam och glad på samma gång, sån obehaglig upplevelse!

Men nu, vad gör vi nu? Någon som haft en häst som chockat?
Aldrig mer penicillin?

Min veterinär gick såklart på semester idag..
Har dock pratat med jourhavande veterinär efter "anfallet".

Hittade en artikel från 2005 där en kvinna forskar kring detta, hon vill att man ska höra av sig till henne. Har testat att ringa utan svar.
Ringde till växeln och fick bekräftat att hon är kvar på SLU iallafall.

Det är bärarsubstansen i penicillinet (prokain om jag inte minns galet) som de reagerar på, när det kommer in i blodet och når hjärnan. Alltså inte själva penicillinet.
Den forskare du hittade var nog samma som pratade lite om ämnet på SLUs Hippocampusdagar, när jag var där 2006. Jag hittade en liten minnesanteckning, att det främst är hästar med låg halt av nåt enzym som bryter ner prokainet som reagerar så här. Jag skulle tro att den forskningen är ganska avslutad.
Och om jag minns rätt var rekommendationen att inte ge intramuskulärt penicillin till de här hästarna. Intravenöst ska gå bra. (eller Hippotrim via munnen, i de fall det är sannolikt att trimetoprimsulfa biter på bakterierna man vill bli av med)

Hej!

Min förra fick en pc-chock sjätte (näst sista) dagen i kuren. Vi hann inte ens ut ur boxen utan hon plöjde ner min sambo och fortsatte sen över stallgången rätt in i nästa boxvägg. Låg där och sprattlade ett tag, men kom sen tillbaka och var som vanligt. Dock gav smällen henne en låsning i ryggen - så det kan vara värt att kolla upp.

Min tjej fick aldrig mer pc. Ryggproblemen uppdagades några år senare.

Jag kan inte längre spruta hästar, mina händer skakar för mycket. Och ja, det var så sjukt obehagligt!

/ Lavinia

Och om jag minns rätt var rekommendationen att inte ge intramuskulärt penicillin till de här hästarna. Intravenöst ska gå bra.
Fast det förutsätter förstås att det här var just en reaktion på prokain. Det förekommer ju också såvitt jag vet överkänslighet mot själva penicillinet. Men jag tänker att om hästen inte reagerat på de tidigare 5(?) doserna så låter det i mina öron inte solklart som en typisk allergi (anafylaktisk) reaktion utan mer som en IM injektion som av misstag blivit IV.

Min gammelman fick också en pc-chock. Som tur var bara en liten chock med inga skador på pålle.
Han fick inget mer pc

Mitt halvblod drabbades av penicillinchock igår, sjätte dagen med behandling.
Första gången (4år gammal) som han får penicillin.
Jag trodde att han skulle dö, är ett under att han klarade sig undan med sår i munnen och skrubbsår. Han ramlade omkull flertalet gånger och en av gångerna höll han på att inte komma upp igen, slog huvudet i krubban och lämnade blodspår på väggarna.

Att jag hann ut ur boxen är jag så tacksam för!
Idag känner jag mig både ledsam och glad på samma gång, sån obehaglig upplevelse!

Men nu, vad gör vi nu? Någon som haft en häst som chockat?
Aldrig mer penicillin?

Min veterinär gick såklart på semester idag..
Har dock pratat med jourhavande veterinär efter "anfallet".

Hittade en artikel från 2005 där en kvinna forskar kring detta, hon vill att man ska höra av sig till henne. Har testat att ringa utan svar.
Ringde till växeln och fick bekräftat att hon är kvar på SLU iallafall.

Det låter som en "klassisk" procainchock, finns dock inget som säger att de här hästarna inte kan få penicillin igen eftersom de som sagt reagerar på att prokainet går direkt i blodbanan vilket kan ske även om man ger det helt efter boken, du kan inte alltid se om du går igenom ett blodkärl på väg ut ur musklen igen t.ex. Man kan inte göra något annat än det ni gjorde dvs, försöka stänga inne hästen och sätta sig själv i säkerhet, det här är grunden till att penicillin IM alltid skal ges i boksen med huvudet mot dörren så att man snabbt kan komma ut och stänga inne hästen om den chockar.

Det ser hemskt ut och det är några långa minuter innan hästen faller till ro igen, men jag skulle inte vara rädd för att behandla hästen med penicillin igen senare i livet.

En av mina fick en prokainchock. Ingen veterinär ville någonsin att han skulle ha i.m. penicillin igen. Han fick hippotrim eller om han behövde penicillin fick han det i.v.

Jag protesterade inte, jag var rätt glad att slippa riskera att det hände igen (hände dag tre på penicillinkuren). Men så fort penicillinchock nämndes så ville ingen vet ge/ordinera i.m. penicillin/prokainpenicillin.

Tur att det gick väl för er.

På min arbetsplats undviker vi att ge PC överhuvudtaget på de hästar där man känner till att de tidigare reagerat på PC, mest för enkelhetens skull. Men på de tusentals hästar som passerar årligen så är det nog inte mer än 10 stycken.

Det som jag upplever är dåligt är att hästägaren som är tillsagd att spruta ofta inte har fått tillräcklig info om hur man går tillväga om en häst chockar, samt vilka rutiner kring själva sprutandet som borde finnas rent säkerhetsmässigt. Precis som @MalanMjöl skrivit ska man ALLTID spruta i boxen, häst vänd med huvudet mot vägg i riktning mot boxöppning och personen som sprutar med rygg mot boxdörren för att snabbt kunna ta sig ut och stänga om något händer. För det är just det enda som kan göras om den chockar, stäng om hästen och dämpa belysning och vänta ut chocken.

Absolut alltid ha din egen rygg mot boxöppningen, inte hästens huvud. Det är du som ska komma ut snabbt om hästen chockar, inte hästen. Hästens halssida mot boxöppningen, huvudet kommer då peka mot en boxvägg.

Mailade och fick svar från kvinnan som forskat på PC chock, tyvärr ej möjligt att skicka in blodprov då studien är avslutad.
Däremot fick jag länkar med information om hennes studie.
Hon skrev även att de håller på att ta fram penicillin som inte innehåller prokain.

Ska anmäla biverkningen ikväll iallafall!

Får hålla tummarna att vi inte kommer behöva överväga att ge penicillin igen. Ska ringa och prata med vet när han är tillbaka från semestern.
Ska även ringa ut ET.

Min ena chockade på penicillin i samband med lång behandling. Har för mig att chocken kom på 13e eller fjortonde behandlingsdagen. Det var en mild chock och hon gick aldrig omkull, men nog så otäckt. I våras när hon var sjuk igen beslöts det i samråd med veterinär att hon inte skulle behandlas med pc pga chocken. Kommer att fortsätta undvika det även om vissa veterinärer anser att "en chock är ingen chock" och att det är onödigt att låta bli. Det jobbiga med min är att hon inte tål hippotrim heller för det slår ut magen helt på henne och hon slutar äta. Så får liksom mest hålla tummarna att hon inte behöver behandlas...

@Sockerbit jag tycker dock att alla veterinärer jag någonsin mött är supernoga med att informera om risken för PC, alltid spruta hästen i boxen, stå med huvudet mot dörren och dörren öppen för människan att ta sig ut osv.

Har nog heller inte träffat en enda hästägare som inte vetat om detta under alla 40 år typ .

Men du ser säkert mer eftersom du jobbar med det du gör förstår jag ju !
Men ändå som sagt - min bild ang veterinärers noggranna info och hästägares insatthet är mycket goda :)

Jag tänker dock att eftersom antibiotika behandling IM som absolut inte ska vara IV blir tillförlitat lekmän som inte är vana att injicera öht och ännu mindre på häst som kan bete sig väldigt olika utöver det , så givetvis blir även möjligheten att det faktiskt injiceras lite tokigt (nålen rör på sig, man glömde kolla om det kom blod vid baksugcheck , etc) en ökad risk . Det faktumet går ju inte riktigt att komma ifrån.

Senast ändrad:
Min veterinär gav i stallgången...
Ren slump att stallägaren såg första dagen jag skulle sticka och berättade för mig.
Mitt förra sto stack jag i gången.
Jag har faktiskt aldrig hört talas om hästar som chockar.

Därför har jag extra svårt att släppa hela situationen, var inte alls beredd på att något alls skulle hända.
Veterinären gav instruktioner båda gångerna HUR jag skulle sticka, men han själv gjorde det i gången på båda hästarna.
Vill inte ens tänka på hur det hade kunna sluta om han stått uppbunden..

Ren slump att stallägaren såg första dagen jag skulle sticka och berättade för mig.

Därför har jag extra svårt att släppa hela situationen, var inte alls beredd på att något alls skulle hända.
Veterinären gav instruktioner båda gångerna HUR jag skulle sticka, men han själv gjorde det i gången på båda hästarna.

Det är jättevanligt tyvärr. Eller var i alla fall förr (här sprutar numera DV i boxen). Att det visas och förklaras fint och pedagogiskt och man får se första injektionen ges. I stallgången :S

Vår häst chockade på den allra sista sprutan, var dock en "mild" reaktion men nog så obehagligt!
Jag är dock mycket tacksam mot vår tränare som informerade mig andra dagen när jag sprutade i stallgången vad som kan hända och hur det är säkrast att göra, det hade tyvärr veterinären missat att informera mig om.

Tur att du och hästen klarade er utan allvarliga skador. Jag hade inte gett im penicillin igen, det finns ju alternativ om det är helt nödvändigt att ge hästen penicillin (intravenöst).

Jag förstår faktisk inte att vem som helst får lov att ge sprutor som kan få fatala följder. Tänk dig att en sjuksköterska som fått 1 minuts undervisning i penicillininjektioner nu är ensam ansvarig för din 10 dagar långa behandling!

En häst som får PC chock kan skada båda sig själv och omgivningen svårt. Det är helt klart en stor risk och informationen från veterinären är oftast bristfällig och gås igenom så snabbt att det är svårt för djurägaren att få med sig alla punkter. Att vet själv sprutar i stallgången är hårresande men jag är inte direkt överraskad...

Men det är ju helt vansinnigt :crazy: När jag skulle spruta en häst första gången fick jag efter noggrann genomgång provspruta hästen med vanlig b-vitamin först innan den "riktiga" injektionen och det under veterinärens överinseende. Då var det inte ens penicillin jag skulle spruta hästen med. Även om risken för penicillinchock är känt så tycker jag att det är bättre att veterinären förklarar som att man inte har några förkunskaper alls. Dessutom bör alla instruktioner finnas nedskrivna så att man kan läsa igenom allt vid behov. I en stressad situation är det så lätt att instruktioner missas eller helt enkelt glöms bort.

Tur att du och hästen klarade er utan allvarliga skador. Jag hade inte gett im penicillin igen, det finns ju alternativ om det är helt nödvändigt att ge hästen penicillin (intravenöst).

Jag förstår faktisk inte att vem som helst får lov att ge sprutor som kan få fatala följder. Tänk dig att en sjuksköterska som fått 1 minuts undervisning i penicillininjektioner nu är ensam ansvarig för din 10 dagar långa behandling!

En häst som får PC chock kan skada båda sig själv och omgivningen svårt. Det är helt klart en stor risk och informationen från veterinären är oftast bristfällig och gås igenom så snabbt att det är svårt för djurägaren att få med sig alla punkter. Att vet själv sprutar i stallgången är hårresande men jag är inte direkt överraskad...

Jag håller helt med dig! Det är vansinnigt att lämna över något som kan ge så allvarliga konsekvenser efter några korta instruktioner.

@TinyWiny och @Centaur
Det tycker många veterinärer också. Problemet är att lagen är utformad så att det är OK för djurägare att behandla i munnen eller intramuskulärt och pencillin finns inte som något oralt preparat.

Så man står med dilemmat att välja mer bredspektrad antbitoika (hippotrim) som oftast är onödigt bredspektrad eller att själv komma och spruta hästen var dag (vilket blir kostsamt för djurägaren).

IV penicillin finns, men det ska ges var 6:e timme och fås på licens, finns alltså inte registrerat till häst. Jag menar dock att även i Sverige är det egentligen inte lagligt att lämna permanentkanyl till djurägaren som själv får behandla, även om det finns veterinärer som gör det.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha behandlat min häst med penicillin IM ett par gånger nu så har jag kommit på att jag inte har riktigt koll på hur man ska...
Svar
8
· Visningar
8 704
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna