Penicillin....

M

Muppe00

Jaha, nu ska en av hästarna gå på penicillin i ett par dagar pga spiktramp i hoven.

Hur många av er ger penicillin själva?

Och hur gör ni när ni sticker hästen, snabbt el försiktigt?

Hur mycket av kanylen sticker ni in?

Och hur sprutar in penicillinet, vinklar ni om kanylen?

Jag vet att många gör olika nämligen och är lite nyfiken på hur Ni gör....
 
Sv: Penicillin....

Har gett min häst penicilin sprutor en gång och jag säger aldrig mer! :crazy:

Hur många av er ger penicillin själva? Ja gjorde det som sagt var

Och hur gör ni när ni sticker hästen, snabbt el försiktigt?
Försökte sticka snabbt, dvs klappa och sen sticka in. Men min häst lärde sig att klapparna var början till något som gjorde ont!

Hur mycket av kanylen sticker ni in?
Stack in mer än hälften? hm 2/3delar ca, väntade en stund för att se om det kom blod och satte sen på sprutan.

Och hur sprutar in penicillinet, vinklar ni om kanylen?
Var tvungen att spruta på båda sidorna pga stor dos. Men vinklade inte om utan stack på nytt med ny kanyl.
 
Sv: Penicillin....

Muppe00 skrev:
Jaha, nu ska en av hästarna gå på penicillin i ett par dagar pga spiktramp i hoven.

Hur många av er ger penicillin själva?

Och hur gör ni när ni sticker hästen, snabbt el försiktigt?

Hur mycket av kanylen sticker ni in?

Och hur sprutar in penicillinet, vinklar ni om kanylen?

Jag vet att många gör olika nämligen och är lite nyfiken på hur Ni gör....

Ger aldrig mer penicillin, sen en av mina hästar fått anafylaktisk chock.

När jag gjorde det så stack jag en gång på vardera sida djupt i halsmuskeln med ny kanyl. En viss styrfart får man ju ha, det går lättare då. Jag stack in kanylen nästan till plastploppen. Naturligtvis aspirerar man var gång.
Eva
 
Sv: Penicillin....

Jag har gett flera ggr själv. Jag sticker snabbt (hästar har ju rätt tjock hud så man kan behöva lite extra fart plus att det gör mindre ont). Brukar köra klapptekniken. Dvs klapp, klapp, kanyl. Kanylen sticks in mellan 2/3 till helt. Aspirerar för att se att det inte kommer blod. Inj. penicillinet. Går ut ur boxen och stänger! Ifall hästen får en chock så vill man inte vara i närheten. Så jag sprutar alltid i boxen och lämnar hästen själv där i några minuter efteråt.

/Maria
 
Sv: Penicillin....

Hur många av er ger penicillin själva?
Jag gör det.

Och hur gör ni när ni sticker hästen, snabbt el försiktigt?
Jag stryker med baksidan av handen över halsen en/ett par gång/er knackar ev. en gång med en knoge sen "hugger" jag till.

Hur mycket av kanylen sticker ni in?
ca 2/3

Och hur sprutar in penicillinet, vinklar ni om kanylen?
Aspirerar först sen så sprutar jag långsamt in det, ibland så vinklar jag om kanylen, beror lite på hur det går att spruta in.
 
Sv: Penicillin....

Jag gav min själv sist, tyckte det vara lika bra att lära sig :D

Har henne i boxen med grimma och grimskaft, gärna någon som håller och kliar nacken annars håller jag henne själv.
Klappar henne lite på halsen, "nyper" tag i skinnet och sätter i hela nålen ganska snabbt i trekanten mellan bogblad, nackband och halskotor. Det är lättare att sätta i den än man tror.
Sätter dit sprutan och drar tillbaka lite för att se att det inte kommer blod. Sprutar sakta, och drar tillbaka lite emellanåt.
Gav henne 30ml tror jag, behövde inte vinkla om men bytte sida varje dag.
Går ut ur boxen och låter henne vara i fred en liten stund.

Hon lärde sig snabbt vad som skulle hända, men stog ändå helt stilla. Vet blev lite imponerad då hon knappt kunde sedera henne :rofl:

Blev lite nervös en gång när det kom blod precis när jag drog ut nålen, men det vara bara från huden.
 
Sv: Penicillin....

Jag ger själv.
Jag brukar nypa hästen lite i skinnet några gånger så känner dom inte så mycket. Sticker in hela kanylen ganska så snabbt och sprutar i hälften (oftast är det 50 ml) drar ut kanylen en bit och vinklar om och sticker i den igen och sprutar i resten. Ibland krävs det att någon håller om örat för att hästen inte vill stå stilla.
Sprutar varannan gång på ena sidan om halsen och varannan på andra. Alltid i boxen.
 
Sv: Penicillin....

Precis så gör jag... det kunde ha varit jag som skrivit ditt inlägg...:rofl:
 
Sv: Penicillin....

Hur många av er ger penicillin själva? Jag! Kanske låter det sjukt, men jag tyckte det var väldigt väldigt kul och lärorikt... :angel: :) Längtar tills jag någon grån får bli vet.

Och hur gör ni när ni sticker hästen, snabbt el försiktigt? Snabbt. Först nypa och sen in med den.

Hur mycket av kanylen sticker ni in? Ehm... 2/3 - hela.

Och hur sprutar in penicillinet, vinklar ni om kanylen? Ja, först sticker in, sen kolla att det inte kommer blod. Sen spruta in hälften och vinkla om och kolla så det inte kommer blod och sen spruta in resten.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 903
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp