Pengar tillbaka?

Ginne

Trådstartare
Ni som jobbar som ridlärare/tränare eller arrangerar kurser hur skulle ni göra i följande situation:

En tvådagarskurs startar med att deltagarna få veta att tränaren inte mår så bra. Eleverna får veta att tränaren kommer senare och får rida för arrangören under tiden. Flera av eleverna har åkt ett antal mil för att komma till träningen. Det visar sig vid andra ridpassets början att tränaren är ordenligt sjuk och inte kan genomföra träningen. Ett andra ridpass rids ändå med enkla övningar. Vissa av de deltagande väljer att rida även dag 2, medan andra väljer att inte komma.

Ska deltagarna ha alla pengar tillbaka, en viss del eller inga pengar alls tillbaka, i vilken situation och varför?

Sv: Pengar tillbaka?

Väljer man att rida bägge dagarna tycker jag inte att man ska ha några pengar tillbaka eftersom man då har gjort det valet själv. De andra tycker jag ska få om inte hela avgiften så iaf största delen av avgiften tillbaka.

Om nu inte arrangören kan anses ha samma kompetens som skulle haft kursen, det framgår ju inte.

Ginne skrev:
Ni som jobbar som ridlärare/tränare eller arrangerar kurser hur skulle ni göra i följande situation:

En tvådagarskurs startar med att deltagarna få veta att tränaren inte mår så bra. Eleverna får veta att tränaren kommer senare och får rida för arrangören under tiden. Flera av eleverna har åkt ett antal mil för att komma till träningen. Det visar sig vid andra ridpassets början att tränaren är ordenligt sjuk och inte kan genomföra träningen. Ett andra ridpass rids ändå med enkla övningar. Vissa av de deltagande väljer att rida även dag 2, medan andra väljer att inte komma.

Ska deltagarna ha alla pengar tillbaka, en viss del eller inga pengar alls tillbaka, i vilken situation och varför?

Hej!
Jag tycker att den första dagen borde deltagarna få tillbaka sina pengar för(den tänkte tränaren kunde ju inte närvara)

De som valde att inte komma dagen efter ska få tillbaka hela avgiften för båda dagarna.(Självklart ska de inte behöva betala för en kurs de inte får)

De som trots allt valde att komma dagen efter ska betala för den dagen. För det var deras eget val att återkomma trots att de visste att den tränaren de skulle ridit för ej kunde närvara. Dock kanske priset kunde sänkas på den andra dagen beroende på vad det var för tränare som hade lektioner dag 2.

håller med ovanstående..beror på kompetensen på arrangören..

Arrangören hade inte samma kompetens som tränaren. Andra passet reds för en annan person som inte heller hade samma kompetens. Det är möjligt att vissa deltagare hade en viss behållning av lektionerna medan andra kommit längre och inte fick ut speciellt mycket, åtminstone inte så mycket som kunde förväntas om den ursprungliga tränaren hållit i kursen.

Om folk väljer att stanna kvar eller inte beror troligen ibland på hur man plannerat med transport etc. Om man betalt för övernattning för hästen kan det tänkas att man stannar enbart för att man har problem att ta sig hem, att man plannerat.

Jag anser att alla bör få tillbaks kursavgiften, de som väljer att rida andra dagen bör betala vad den aktuella tränaren skulle tagit för motsvarande lektion(er) minus så där en 20% då det inte var helt självvalt.

Det beror på.

Antagligen kan dom inte boka av ridhuset med så kort varsel utan måste betala för detta ändå.

Tränaren som blir sjuk ska självklart inte ha några pengar.Men ges chans att komma vid ett senare tillfälle och "ta igen".

Alltså deltagarna får betala "sin" del av ridhushyran och sedan om dom vill stanna kvar och rida i ridhuset. Deltagarna för kursen får tilbaka den del av kursavgiften som inte är ridhushyra.

Om arrangören har en buffert som täcker ridhushyran bör deltagarna få alla pengar tillbaka.

/KT

Rider deltagarna för ersättaren anser jag inte de ska ha pengar tillbaka. För då har de ju godkänt ersättaren.

Men de som väljer att inte rida för arrangören, de ska ha sina pengar tillbaka anser jag.
Kan ju se till mig själv. Vore jag anmäld till en kurs med "Herr storfräsare i hoppning", och sedan fick veta att det var "Herr Gräsrot" som skulle ha träningen i stället, då är det ju inte alls säkert jag vill betala och vara med, då jag kanske inte alls tror "Herr Gräsrots" träning skulle ge mig valuta för pengarna.

Jättesvårt, jag tycker att de här besluten borde fattats på plats och informationen gått ut till alla - stannar ni kvar får ni betala X kronor.

Men som det ser ut nu hade jag nog tyckt att det var rimligt att man som ryttare fick betala för den tränare man faktiskt ridit för, d v s dennes träningsarvode och eventuell ridhusavgift.

Ginne skrev:

Jag hade givit pengarna åter om jag varit tränaren som blivit sjuk, mkt pga att det är det som är mest fair. Alternativt ordna en annan kurs någon annan helg!

Svårt när informationen från början var ganska luddig. "Han kommer senare". Har man en bit att åka så hoppas man ju på det bästa!
Funderar på hur lång tid som är skälig att vänta innan man reder ut en situation som denna? 1 vecka eller mer?

Jag tycker situationen ska redas ut så fort som möjligt, vilket jag anser vara när man har fakta på hand (vad har hänt, vad kostar ersättningstränare etc).

Är du arrangör eller deltagare?

Varför ska deltagarna behöva betala så arrangören får täckning för sina utgifter? Jag förutsätter då att kursen beräknades gå med vinst och inte gjordes på ideél basis. Vem anmäler sig till en kurs där det framgår att, vid händelse av att kursen blir inställed tas 25% ut i banhyra?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 081
Senast: Lavinia
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 841
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama