Pengar till körkort

Sv: Pengar till körkort

Oj, det låter jättemycket med 20 lektioner. Men det beror väl på vilka städer man kör i. Mitt körkort gick på 5700kr.

haha, jag körde där nere och jag va skitnervös. INGEN gjorde ju som de skulle, alla körde otroligt fort och avstånd? Vi va flera stycken i bilen och en stackars tjej fick motorstopp i trafikljuset. ALLA tutade...tyckte så synd om henne men va glad att det inte va jag :p

Jag förstår inte varför folk reagerar på att han får ta 20 lektioner :confused:
Jag har tagit 15 körlektioner samt kört privat för min syster och jag är inte ens halvvägs (endast teorin är klar) . Fast i mitt fall är 15 lektioner utplacerade på 9 månader eftersom jag får pausa körkortet hela tiden.

Dessutom är det inte säkert att det blir 20 lektioner, den siffran kan ju faktiskt bli lägre.

Tycker som alla andra , att ta dom pengarna som redan finns till körkortet.

...och jag tog 53 körlektioner. Klarade teorin på första försöket och uppkörningen på andra. Ett år tog det och det kostade 20 000 kr. av vilka jag betalade hälften själv. Tog körkort i storstad (Malmö).

Håller f.ö. med alla andra: Det finns pengar som ska användas till körkort (alternativ ett), ta dem.

Vår grabb ska nu börja på körskola. Han har kört mycket hemma, och nu sa körskoleläraren att ca 20 lektioner nog räcker, så kan han köra upp.

Det finns inga krav från Vägverket att du måste köra si och så många körlektioner och att körskolan ska godkänna dig först för att en uppkörning ska vara aktuell. Är sonen duktig, så finns ingen som helst anledning att ta just 20 lektioner, bara för körlärararen hävdar dettA. Kan bli mycket mycket mindre.

1. Bankkonto i grabbens namn, där mormor och farmor satt in pengar till körkort eller lägenhet.
Jamen givetvis ska pengarna tas här. Varför inte ?

2. Ta av eu-bidraget till gården, som igentligen ska betala mina hobbyhästars hö (som redan är inköpt)
Nej, varför då ?

3. Ta av lånepengar som vi lånat för att bygga carport, renovera en gammal hobbybil, måla om huset etc, så långt som dom nu räcker....
Nej, varför då ?

Jag bor/körde upp/övningskörde i sthlms innrstad o jag tog 5 lektioner o körde med min sambo.

20 låter MKT i mina öron...

Mina föräldrar hade en överenskommelse med oss barn - Om vi inte rökte eller drack innan vi var 18 så betalade de körkortet åt oss...

Min storebror fixade det och fick därför sitt, han kunde då använda sitt "mormorskonto" till en bil. Jag o lillebror var mer "ute i svängen" och betalde därför våra körkort själva med pengarna våra mor o farföräldrar sparat ihop till oss - fair and square :)

Men för att ge dig min åsikt - klart pengarna ska tas från kontot! :)

Det första som dök upp i mitt huvud när jag såg den här tråden var ett gammalt program av Insider, som sändes för ett par år sedan. Då skickade dom en yrkeschaufför till olika trafikskolor runt om i Sthlm. Alla utom en (vilket var Tensta körskola) sa att yrkeschauffören behövde mellan 4-20 lektioner till innan för att klara uppkörning...

Har inte läst hela tråden men måste ändå lägga mig i!!!

Jag körde mycket hemma, vet inte om jag är ovanligt talangfull:angel: (SKÄMT), men jag körde endast 5 lektioner på körskolan. Med lite tid mellan dem, fick tips på vad jag skulle träna på och pappa satt bak och hörde vad körskoleläraren tyckte. Så tränade vi massor hemma mellan lektionerna.

Körskolan ville dock boka och boka och åter boka lektioner... De ringde OFTA hem ochg frågade om jag ville ha deras lediga tider där de fått lucka osv... Det var så SKÖNT att de ringde samma dag som jag klarat kortet, min syster svarade och sa att -Nä, hon vill inte ha tiden, hon redan fått sitt körkort!

Jag tyckte då och nu, när jag hör talas om körskolor att de mest vill mjölka pengar. Nu menar jag inte att alla klarar sig på 5 lektioner, men om man kör hemma och har lite normalt vett och är FÖRSIKTIG så bör man klara sig ändå. Men naturligtvis förutsätter ju det att den som lär ut hemma är väl insatt i lagar o sådant. Känner man sig osäker så är det jättebra att nöta på körskolan, men annars tror jag mer på mängdträningen som man får hemma när man kör så fort någon ska någonstans, typ skjutsa syskonen till träning, åka till affären osv.

Lycka till iaf!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka