Pengar till körkort

Kira

Trådstartare
Sitter och funderar och behöver lite tankar från annat håll.
Vår grabb ska nu börja på körskola. Han har kört mycket hemma, och nu sa körskoleläraren att ca 20 lektioner nog räcker, så kan han köra upp.
Han körde en dubbellektion idag för första ggn, och den kostade 880:- En till dubbellektion är bokad till den 2 jan.

Nu till kärnfrågan. Det blir ju ganska mycket pengar. Var skulle ni tagit dom ifrån:
1. Bankkonto i grabbens namn, där mormor och farmor satt in pengar till körkort eller lägenhet.
2. Ta av eu-bidraget till gården, som igentligen ska betala mina hobbyhästars hö (som redan är inköpt)
3. Ta av lånepengar som vi lånat för att bygga carport, renovera en gammal hobbybil, måla om huset etc, så långt som dom nu räcker....

I-landsproblem, jag vet, men hur skulle ni ha tänkt?

Sv: Pengar till körkort

Om jag ska vara lite fräck så skulle jag sagt fortsätt kör hemma och testa att köra upp. :p

Annars tycker jag alternativ 1 verkar mest lämpligt. Har farmor och farfar satt in pengar till körkort så är det väl nu de ska användas? Blir det pengar ÖVER på alternativ 2 så kan väl de kanske vara (en del av?) ert bidrag till hans körkort, men alternativ 3 tycker jag inte låter som någon strålande idé.

20 lektioner:eek:

Jag övningskörde max tio gånger privat innan jag började på körskolan och tror jag körde 11 lektioner väl där inna jag körde upp!
ca 8000:- gav jag allt som allt för mitt körkort!

20 lektioner?!

Jag tog 4 stycken.
Tänker också vara fräck och säga att kör hemma för att få mängd träningen och med jämna mellanrum på körskola. Har ni möjlighet att köra med honom så är ju det jättebra.

Jag vet att mamma var med på ett par av mina körlektioner för att få tips om vad de tittade på.

Låter som logiska svar. Jag tror jag snöade in på det där "eller lägenhet". Det är ju inte billigt med nånstans att bo i Stockholms eller Uppsalas län....

Tack för era åsikter

20 lektioner:eek:

Jag övningskörde max tio gånger privat innan jag började på körskolan och tror jag körde 11 lektioner väl där inna jag körde upp!
ca 8000:- gav jag allt som allt för mitt körkort!

När jag tog körkort för 30 år sen beräknade man typ lika många körlektioner som år eleven var, om man var helt nybörjare.

Nu tänker man visst inte så. Det är ju så mycket som ska in. Halkkörning, droglektioner osv. I Uppsala där han kör, kuggas ca 85% av alla som kör upp, pga att de bara kört som privatister. Inga bra odds.

Vi övningskör så mycket vi kan med grabben, men tyvärr bor han inte på orten, då han går på gymnasium 40 mil bort.
Annars kör han epa-traktor, så själva körvanan har han. Han ska bara lära sig det rätta "tänket" och se alla faror också.... Det var vad körskoleläraren sa i alla fall.

Alt.1

Jag körde mycket hemma, men min pappa har ju automat och kan inte alls det där extra som trafiklärare kan, jag tog nog oxå kring 20 lektioner, gick intensivkurs. Sen innan uppkörningen körde jag 4-5 lektioner. 20 lektioner är inte mycket tycker jag. Jag körde upp 2 ggr. Det är 8-10 lektioner bara där. Intensivkursen var på 2 veckor. Det är 2 lektioner/dag. Man lär sig inte fickparkera snabbt och säkert på 40 minuter.

Mitt körkort slutade på 20.000kr, då inkl. resa till och från körskolan och även boende och mat där. Min syster ligger 20.000kr och bara väntar på att hon ska få tummen ur. Min bror där emot, valde fordon på gymnasiet och skulle därför få 20.000kr till en bil när han fixat körkortet, men lillebror börja röka så det avtalet rev mina föräldrar.

Går ha på körskola i sthlm nu? Kanske ger mer om han får en intensivkurs på tex. sportlovet?

Går ha på körskola i sthlm nu? Kanske ger mer om han får en intensivkurs på tex. sportlovet?

Intensivkurs låter ju jättebra!!
Ska kolla på det alternativet. Passar ju utmärkt eftersom han inte bor hemma, utan 40 mil bort.
Kanske skulle vara bra precis i början av sommarlovet, då han fyller år i mitten av juni.
Tack för bra tips!

Halvt OT, men när jag började på körskola efter att ha småövat privat i omgångar så tyckte min körlärare att det räckte med fem lektioner. Det kanske blir billigare om han kör lite mer privat först?

Edit: Så kan det gå om man skriver för långsamt. Sorry!

hehe, jag lärde mig mest av med alla dumheter jag lärt mig själv efter epa-traktor körningen :D:angel:

Nä, allvarligt. Jag hade kört min epatraktor i 1 år och ävningskört lite med mina föräldrar. Jag fick 10 körlektioner av dem, hade kanske behövt 5 av dem. Tror du verkligen han behöver hela 20 lektioner?

Jag skulle satsa på alternativ 1, och om de pengarna inte räcker ta lite från nr 2?

Min ena dotter tog körkort alldeles nyligen.
Vi bor också i Stockholm.

Hon körde väldigt mycket med mig, tog först en lektion för att Stämma av, självklart ansåg körskolan att hon behövde ett antal lektioner, men inte så många som 20.
In alles blev det max 8 lektioner och tre uppkörningar. En privat i Farsta, en i Jakobsberg via körskolan och tillslut körkort i Köping privat. Hon har betalat hälften själv.

Så mitt förslag är att ni beställer tid antingen i Farsta eller Jakobsberg och kör som attans i de omgivningarna.
Min dotter kuggade på skitsaker rent ut sagt. Hon körde nästan bra innan körkortet som hon gör nu.

Det viktigaste är att hålla nerverna i styr.

Kolla upp paketpriser på körskolorna så kan ni komma ner lite i pris. Kolla gärna även nystartade bilskolor.
Be körskolläraren att få köra i de omgivningar där sonen skall köra upp.

TJUGO lektioner???? Det tog jag som INTE körde något hemma alls då min mamma är hysteriskt åkrädd och inget rolig alls att köra med. Kunde knappt hitta dragläget när jag började köra. Om han kört mycket hemma lät det som väldigt många lektioner. Såååå länge sen är det ju inte jag tog körkort (typ 10 år sen). paketpriser för privatister finns det fortfarande? Man kör en lektion övar hemma på en hög med saker med handledaren kör en till och så ingår teorin? Tror det var typ fem lektioner inklusive teorin om jag inte minns helt fel.

Javan

Nu vet jag inte var du bor, men jag gissar att det inte är i storstad.
det är en ruggig skillnad med Stockhólmstrafik och trafik i mindre städer.

Min dotter som körde upp i Köping höll på att skatta ihjäl sig åt stads-trafiken när hon kärde upp. Den är i klass med en mindre trafikerad förort till Sth.

Umeå så det är väl inte världens största stad men så liten är den då inte kanske som Uppsala i jämförelse?

Men ändå... körningen är ju densamma (dvs teknik, säkerhet mm). Sen kan man ju välja att köra upp i typ Södertälje om det väldigt stor skillnad för köra upp i stockholms city det skulle jag nog inte vilja heller. Självklart är det svårare i Stockholm MEN 20 lektioner svårare? när man redan "kan" köra?

kl

min dotter har nyligen klarat av sitt körkort. Vi Övningskörde först lite privat, sedan en körlektion där hon fick reda på vad som behövde jobbas på, därefter en lektion till, mer övningskörning osv. Hon började senast av sina kompisar ock blev klar först. Se bara till så att teorin sitter annars kan det ta tid. Nu är det ju en två-månadersgräns, klarar man inte något av momenten inom tiden, får man göra om allt.

Givetvis ska pengarna tas från kontot i sonens eget namn där farmor och farfar satt in pengar just för körkortets skull.

Att ta av EU-bidraget eller lånet är ju helt absurt när det finns pengar tillägnade körkortet att ta av! Om ingenting annat får han väl se till att bekosta det själv till viss del.

Dessutom sållar jag mig till skaran som tycker att 20 st lektioner är alldeles för mycket. Hade du skrivit 10 st hade det varit många, men rimligt. 20 st lektioner är ju bortom sunt förnuft om man är normalbegåvad och har körvana sedan tidigare.

Sån jätte skillnad är det faktiskt inte mellan sthlm och en mindre ort.
Stora skillander är först och främst, folk använder blinkers, fler bilar och fler skyltar.
Testa o kör i jönköping, medelstor stad, ingen använder blinkers, ren livsfara..

Jag körde i sthlm en vecka efter jag tog mitt körkort, dock hade jag kartläsare, men överlevde och bilen var hel och vi kom till rätt destinationer. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka