Pengar är ett känsligt ämne här på Buke..

malinsky

Trådstartare
..så jag frågar istället vilken stam ni skulle föredra om ni skulle köpa en unghäst/föl idag. (med hingst som är verksam nu) Kombinationer är jag ute efter :) Jag gillar blandningen mellan gammal "hederlig" svensk dressyrstam och ny sportigare modell av hingst. Vad säger ni? Finns det några "absolut inte" eller "yeah, gimme" ;)

OCH hur mycket säger poängen på fölchampionaten egentligen? Hur mkt bör jag titta i annonser på vilka poäng fölet får. Är det mer vanligt att en häst med lägre poäng kan bli bra ändå, medans har en häst fina poäng på gångarter tex så följer det med genom livet om ingen ovetandes ryttare förstör gångarterna för den, eller kan de bli sämre, "växa ur sig"?

Sv: Pengar är ett känsligt ämne här på Buke..

Jag har 6 stycken hästar, och inga av dom har jag köpt för stammens skull, och dom är precis vad jag letar efter när det gäller hästar, snälla och trevliga (hmm... frånsett en som jag förnärvarande har lite hanteringsproblem med).
Men det beror kanske på lite vad man ska ha hästen till, fast bara för att mamman / pappan är bra hopp / dressyrhästar så behöver det ju inte betyda att fölet blir detsamma. Så själv skulle jag aldrig lägga ner flera 100 tusen kr på en häst för att den har bra stam.

Jag som är stamtavlenörd :p har förstås några hingstar som jag inte är så förtjust i. Men idag förekommer de ofta rätt långt bak i stammarna, och då är det sekundärt.

Det som jag reagerar mest på är konstiga kombinationer och ifall vissa hingstar förekommer flera gånger i stammen!

Med konstiga kombinationer menar jag t ex ett sto som är dressyrstammat sedan flera generationer tillbaka, och som kanske har flera stjärnor i släkten. Sen har man korsat henne med en hopphingst som inte har så mycket gång :eek: Eller tvärtom, idel hopphästar i generation efter generation i stammen, och så har man valt en hingst med väldigt låga hopp-poäng! En sån häst är inte värd så mycket för mig förrän den visat att den kan prestera något.

En häst med Jovial och/eller Drabant flera gånger i stammen är inte heller så attraktiv för mig! Man kan faktiskt få för mycket av det goda ;)

Min "drömstam" på ett föl eller en unghäst idag skulle vara Briar - Flamingo - Presto xx - Gaspari!

Det är som du säger jätte många hingstar som faller en i smaken - däremot så finns det ännu fler hingstar som inte faller mig i smaken :angel:.

Poängen på fölchampionat säger egentligen: vilka poäng den fölungen fick den dagen dömd av just den domaren. ( som även har vetskap om stammen ,ägaren och uppfödaren vid bedömningtillfället.)

Hur mkt man ska gå på poäng när man letar föl låter jag vara osagt. Däremot så struntar jag själv i poängen om jag letar föl - däremot så kan stammen på en fölungen få mig att ringa på annonsen eller åka och titta på fölet. Sedan så tittar jag ev. på tidigare avkommor till mamman om det finns - stabila avelsston präglar ofta sina avkommor så att dem många gånger är stöpta i samma form.

Helen

Det där att stona präglar sina avkommor.....om du har ett sådant sto, syns det redan på först fölet tror du? På alla?

Mitt sto har bara haft ett föl hittills men många som ser honom tycker att han är sååå lik sin mor.

Skulle vara intressant att kunna kika in i framtiden och se om hennes ev blivande föl skulle få lika många likheter.....

Rie - *flummar ordentligt*

*svarar alla*

Jag letar på kul bland annonser.. i fantasin på jakt efter min blivande dressyrhäst (föl!) som ska ha kapacitet för att gå långt i sin utbildning, (och jag med den :angel: )

Jag är ju lite torsk på Gaspari jag också, vette klåen varför faktiskt..

Men för en ännu väldigt okunnig som jag, så är det svårt att sovra bland annonserna för att se vilka som kan vara gobitar och inte... *suck*

Jag har sett många hästar som är skyhögt bedömda på fölvisning och sedan blivit klass 3 eller sämre på 3-årstestet. Fölvisningen säger enligt mig inte mycket alls. Jag säger som Clownen, stammen och stoet och det egna intrycket väger tyngre än poäng från visning.

Det finns många kombinationer jag skulle vilja se, alldeles för många för att jag ska kunna skriva ner dem. Men Sandro Hit, D-linjen, Caprimod och R-linjen kombinerat med W-linjen och en del fullblod skulle ju inte vara helt fel! :D

Haha! Där fick jag till det! :rofl:

Om jag skulle köpa en gångartsfölunge så skulle jag helt klart åka till Tyskland och köpa häst!

och jag skulle snegla på R - linjen, F - linjen och Lauries Crusador xx om jag vore utomlands. Sandro Hit blodet skulle jag använda granskningslupp på bakbenen när dom rör sig :D. W - linjen intresserar mig om det är Wordly avkommor ;).

Listan kan göras hur lång som helst

Jag vill ha gammal stam i Gaspari är jag verkligen förtjust i och ser gärna han i stamtavlan inte allt för långt bak!

Immer, hertigen(jag gillar hästar som har egen vilja) :)

Kom på att jag glömt F- och B-linjerna.

Tänk dig ett stoföl e Sandro Hit - Rotspon - Fidermark - Lauries - Hohenstein - Donnerhall

Hrm. Ska nog leta efter ett Donnerhall-sto och sen börja betäcka. Om 15 år kan jag ha slutavkomman. Fast det skiter sig ju när Fidermark är död - får kanske bli Florencio istället, eller Falsterbo...

:D
Drömma kan man ju alltid göra.

B-linjen :o vilka gillar du då ? Istället för Florencio så tog jag nog French Kiss :D.

Eller en Sandro Hit - Lauries Crusador xx betäckt med Rubin Royal. :p Ser en ädel snygg högbent sak framför mig med fantastiska gångarter :angel:.

clownen skrev:
B-linjen :o vilka gillar du då ? Istället för Florencio så tog jag nog French Kiss :D.

Eller en Sandro Hit - Lauries Crusador xx betäckt med Rubin Royal. :p Ser en ädel snygg högbent sak framför mig med fantastiska gångarter :angel:.

Och i stället för French Kiss skulle jag ta Fürst Heinrich...FK är för köttbullig för min smak. Rubin Royal-Donnerhall låter som änglasång i mina öron ;)

När jag började "drömma" om avel i gymnasiet så var min drömhäst e. Master-Amiral. Flyinge hade ett stoföl med den stammen som jag såg på nån bild och blev helt såld på (Delfi kan den ha hetat). Kände dessutom flera Master & Amikralavkommor, som alla var charmtroll men HETA! Så jag vet inte om kombinationen vore så jättebra....

Annars är jag väldigt förtjust i Don Charly, så hans pappa Don Gregory vore nåt... Gärna blandat med lite holländskt dressyrblod!

Vad snygga köttbullar du äter då :angel:

Hälsningar Helen

Halloj,

När jag köpte mitt sto för ett år sedan så gick jag(rättare sagt vår tränare) enbart på stammen(Lord-Landmeister-Fasolt), hade inte sett henne irl innan jag fick hem henne.

Iom att jag köpte henne främst för avel så vågade jag göra så här. Nu visade det sig tack och lov att jag fick en väldigt trevlig häst på köpet :banana:

Nästa häst jag ska köpa ska också vara holsteiner (löjligt jag vet men står det holsteiner i papperna så är jag såld, måste vara en gammal ungdoms grej :angel:) Min stora dröm är att skrapa ihop pengar och åka ner till holsteinerförbundets fölauktionerna och shoppa loss :bump:

//Jenni

Oftast så är det billigare att handla direkt av uppfödarna ;)

Helen

Jag bryr mej inte sa mycket om vad olika poang hit och dit sager. For det ar en omdomes grej och olika personer tycker olika om olika hastar.
Daremot tittar jag pa stam, men jag ar ocksa av asikten att en super-hast inte avlas fram, utan bara blir. Sjalv har jag ett korsningssto, som har de basta gangarterna jag nagonsin sett. Jag betackte henne med en skackhingst i hopp pm att fa ett skack-fol. Istallet fick jag en helsvart med 2 vita strumpor och en vit stjarna, men han har gangarter han med. Nar han var 1 dag gammal bytte han galopp bade fram och bak i svangarna, klarade av mycket kort galopp brevid mamma nar hon sma joggade och jag har aldrig sett liknande till fol som kan oka traven sa fint!! :love:
Hoppa har jag inte sett honom gjort annu, men jag har lovat min sambo att vi kommer att vinna OS i hoppning (eventuallet falttavlan) om 10-15 ar. Sambon skrattar gott, eftersom jag nu for tiden inte hoppar hogre an 1.20-1.30!! :crazy:

HJÄÄÄÄÄLP!!!!

B-linje, F, R och D linje.. D, menar ni Donnerhall? :o

Vilka meeenar ni? Jag är också lite förtjust i Lauries Crusador... hjärtat börjar picka lite extra då ;)

Härligt att läsa alla era svar :bow:

Cyllene skrev:
Om jag skulle köpa en gångartsfölunge så skulle jag helt klart åka till Tyskland och köpa häst!

Hej!

Nu är det inte tillåtet att prata pengar här på Buke, men om jag säger som så.. är det billigare att köpa ett bra gångarts (ingen exeptionellt super duper dunder) föl / åring från Tyskland pga... för stor marknad?? än att köpa en lika bra här i Sverige? (om man räknar in alla omkostnader också?)

Liknande trådar

Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 611
Senast: Fredag
·
Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka