Pengar är ett känsligt ämne här på Buke..

Sv: Pengar är ett känsligt ämne här på Buke..

B-linjen ==> hingstar från Bolero, tex Brentano II

F-linjen ==> från Florestan, tex Fidermark, Florencio, Falsterbo, French Kiss mfl

R-linjen ==> från Rubinstein, tex Rotspon, Rubinrot, Rubignon mfl

D-linjen ==> från Donnerhall, behöver inte ge exempel va? :)

Jag skulle säga att du får bättre häst för mindre pengar i Tyskland. Men det är ju mina åsikter. Det krävs lite kontakter och att man vet vad man letar efter, men aveln där är så pass mycket större än här plus att det finns så pass mycket mer kunskap. Om man räknar in omkostnader såsom resor och annat så kanske det egentligen inte blir så mycket billigare, jag har inte räknat på det exakt.

Senast ändrad:

Underbart med någon till än jag som har fallit :love: med Caprimond!! Är han inte underbar???

Favvo nummer två är: Come Back II!!

Sen kan man ju rabbla några fler: Kostolany, Cardento, Hohenstein, Ivernel, Charly Chaplin och många, många fler! =) :d

Bellona skrev:
Underbart med någon till än jag som har fallit :love: med Caprimond!! Är han inte underbar???

Favvo nummer två är: Come Back II!!

Sen kan man ju rabbla några fler: Kostolany, Cardento, Hohenstein, Ivernel, Charly Chaplin och många, många fler! =) :d

Hohenstein och Caprimond är inte helt fel heller :love: .. Cardento har jag bara hört mkt om, vet dock inte så mkt...

Du den var inte dålig.. MMmm... Om man ändå hade pengar! =)

jag är helt såld på rubensteinblod i alla former. :love:
om allt går i lås kommer jag betäcka med rubignon 2006. har då rubinstein, feinerstern o donaumonarch inom tre led, helt ok i mitt tycke. lite trist med donaumonarch mitt bland dressyrherrarna, men har har goda gångarter så det får väl gå...!

jag tycker man kan få mycket häst för pengarna i danmark, men jag är ju ganska partisk ;) .

Säga vad man vill om danskarna och deras hästar...Sälja häst kan dom ! Dessutom så har dom en stor databas som inte går av för hackor där endast dansk registrerade avkommor får saluföras. En sådan databas skulle vi ha i Sverige också. Kanske skulle det var något för vårat avelsförbund att ta fasta på. :idea:

Hälsningar Helen

Delgardo

Kan inte låta bli att visa Delgardo. Den enda häst som försökt och LYCKATS sticka med mig på ryggen - i TRAV!! :D

Jag red honom hela förra sommaren och sedan de gånger jag varit nere nu i vinter. Första gången jag satt på honom var han bara sutten på två gånger och jag tvingades ändå rida på utebanan utan staket. Rätt vad det var började han bara trava och med de där bakbenen hade jag inte en chans. Den ökningen skulle man haft på film. Speciellt med mina halvlama försök att få honom att minska och sakta av till skritt! :D

Ska bli spännande att se vad han går för...

Cyllene skrev:
Delgardo

Kan inte låta bli att visa Delgardo. Den enda häst som försökt och LYCKATS sticka med mig på ryggen - i TRAV!! :D

Jag red honom hela förra sommaren och sedan de gånger jag varit nere nu i vinter. Första gången jag satt på honom var han bara sutten på två gånger och jag tvingades ändå rida på utebanan utan staket. Rätt vad det var började han bara trava och med de där bakbenen hade jag inte en chans. Den ökningen skulle man haft på film. Speciellt med mina halvlama försök att få honom att minska och sakta av till skritt! :D

Ska bli spännande att se vad han går för...

Skulle ge mkt för att få sitta på en sådan häst...

Om du drar ner och köper det fölet kan du väl ta hem den här till mig...
Dolce&Gabbana

VILL HA!!!

Ja, jag tittade på den också.. det känns som att det e.g bara är att blunda och peka på det utbudet som skulle säljas.. :angel:

Vackra hästar, och många med stam som jag mkt väl kan tänka mig hehe.. :love: :love: :love:

Men arligt, ska vi egentligen inte forsoka kopa sa myckt svenskt som mojligt. Ju mer svenskt vi koper, ju battre ekonomi far svenskarna att avla battre hastar. Jag tycker att kunskapen inte ar sa mycket battre i Tyskland an vad den ar i Sverige, eller nagon annanstans i varlden, daremot har de erfarenhet av serios avel och det betyder mycket - men det ar inte ett bra argument for att kopa hast darifran.

Ar det inte battre att stodja de som avlar i Sverige? Ska vi inte forsoka marknadsfora den svenska hasten battre - och det gor vi ju verkligen inte om vi aker till Tyskland for att kopa alla hastar?

Ar det inte battre att lata vara pengar stanna inom Sverige?

Är det inte viktigt att få in nytt blod då?

Hej

Undrar bara lite.
Visst kan ni hitta lika fina fölisar i Sverige.
Fölet som hette Dolce&Gabbana var ju satt till utgångspris 10.000 eur, det borde ju bli 93.250:- Sek. Och då ska ni dessutom lägga på resa ner och titta, boende och frakt hem för fölisen.
Då har ni hamnat en bit över 100.000:- Det kan man hitta en väldans fin fölis för även i Sverige.
Många stoägare i Sverige betäcker ju med utländska hingstar idag. Främst från Danmark, Tyskland och Holland, så blodslinjerna finns väl här med.

Jodå, visst kan man hitta fina föl i Sverige också. Det säger jag inte! Men jag hade nog köpt föl i Tyskland - för du hittar inga föl med DEN stammen i Sverige. Om jag nu hade haft ett par hundra tusen och köpa föl för ! ;)

Ville bara säga att om du köper häst på Verden-auktionerna så står de för frakt hem med hästen. Och resan ner kan man få för ett par hundralappar. Så DE kostnaderna behöevr inte bli så stora.

Å andra sidan - om man köper en fölunge för 100 000 kr så har man nog råd med ett par hotellnätter. Plus att det är kul att se! :)

Nu är auktionen avklarad.

Delgardo gick till USA för 21 000 Euro.

Lilla favvofölet D&G gick för 9000 Euro till Frankrike.

Dyraste fölet (Sandro Hit - Weltmeyer - Aarking**) gick för 34 000 Euro till Österrike.

Två ridhästar såldes för 110 000 Euro.

Hela listan här om någon är nyfiken.

Verkar det vara oerhört lågt pris på dem och det står Niedersachsen så är de antagligen tillbakaköpta.

Cyllene skrev:
Jodå, visst kan man hitta fina föl i Sverige också. Det säger jag inte! Men jag hade nog köpt föl i Tyskland - för du hittar inga föl med DEN stammen i Sverige. Om jag nu hade haft ett par hundra tusen och köpa föl för ! ;)

Ville bara säga att om du köper häst på Verden-auktionerna så står de för frakt hem med hästen. Och resan ner kan man få för ett par hundralappar. Så DE kostnaderna behöevr inte bli så stora.

Å andra sidan - om man köper en fölunge för 100 000 kr så har man nog råd med ett par hotellnätter. Plus att det är kul att se! :)

Jag tror det blir en resa ned nästa år! Bara det finns pengar på banken förståss.. hmm.. :angel:

Någon som följer med som kan tyska och vet hur det går till på dessa auktioner`?? :D

malinsky skrev:
Jag tror det blir en resa ned nästa år! Bara det finns pengar på banken förståss.. hmm.. :angel:

Någon som följer med som kan tyska och vet hur det går till på dessa auktioner`?? :D

Det var just den där "ekonomiska" biten som hindrar en från att åka *suck*

Men snacka om att man skulle känna sej löjlig å komma tillbaka till sin egna "hobbyavel" efter det...

Synd att du nedvärderar din egen avel på det viset så att du ska behöva känna dig " löjlig " när du kommer tillbaka - du får massor med intressanta tankegångar och nya upplevelser och erfarenheter som du kan ta till dig och få använding för se det istället som en möjlighet till vidare utveckling av din egen avelsprocess - du kommer kanske tom att ändra ditt avelsmål och ställa högre krav på dig själv och din avelsbit...

Lycka till & hoppas att du får möjlighet att resa iväg på något trevligt i framtiden......

Helen

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 611
Senast: Fredag
·
Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka