Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ger man alltid i halsen eller kan man sticka i rumpan på häst? Jag har fått lära mig att man ska dela upp dosen i två eftersom det handlar om 40 ml (stoooor häst), är det det vanligaste tillvägagångssättet?
Hade du 50 ml spruta då? Min häst är väldigt snäll men visst är det större risk vid bakdelen dock så är vi på dag nio nu och hästen verkar helt klart lite besvärad på halsenJag har gett min 33ml per dag och då allt på en gång i halsen. Jag skulle gissa på att man ger i halsen på grund av skaderisken. Det är tryggare att stå vid bogen på hästen och ge en spruta än vid bakdelen. Jag skulle i alla fall tänka mig för både en och två gånger innan jag stack en spruta i baken på min häst. =)
Ja varannan dag/sida gör jag också men en vet lärde mig att för att det inte ska bli den där stora bulan, 40 ml är mycket på en gång, så skulle man dela upp det och sticka två gånger med ett par cm mellanrum?
Dessutom så hade inte apoteket tillräckligt stora sprutor här, de har bara 20 ml, (men hur mycket smink som helst kan de ha i sina butiker mad), så det blev nödvändigt med två injektioner i alla fall
På kor o grisar sprutar man i halsen för att inte riskera förstöra det bra köttet i skinkan.Ger man alltid i halsen eller kan man sticka i rumpan på häst? Jag har fått lära mig att man ska dela upp dosen i två eftersom det handlar om 40 ml (stoooor häst), är det det vanligaste tillvägagångssättet?
Lustigt, pratade med grannen som har haft både kor och grisar och han sa att grisar brukar man sticka i skinkan? Verkar som om veterinären har olika metoder.På kor o grisar sprutar man i halsen för att inte riskera förstöra det bra köttet i skinkan.
På föl undviker jag alltid halsen, för blir de stela har de svårt att dia. Har även fått det sagt att risken för att de chockar minskar ju längre bort från huvudet man sprutar.
@OutOfService Jag blev instruerad att göra just så att sticka två gånger med ett par cm mellanrum men det kanske bara är denna vet som har den metoden? Jag har varit rätt så förskonad för pencillinbehandlingar (endast två gånger, samma vet bägge gånger men första gången räckte det med fem dagar och det var min gamla häst som verkligen är gudasnäll och som man knappt behöver hålla i) så jag har gjort som vet sa men det kanske inte är det bästa sättet? Så jag vill gärna höra alla andras erfarenheter.
För övrigt kan en häst chocka "lite" ? En dag så blev hästen rejält upprörd efter vi var färdiga och stod i ett hörn och "tjurade" eller nåt. Min gamla häst chockade en gång men då var det faktiskt vet som injicerade och det gick bra den gången tack och lov
@OutOfService Sätter du kanylen först och sedan sprutan så att säga? Är det någon risk med att det kommer in luft när man sätter dit sprutan? Använder du en rosa kanyl?
hästen har nu fått penicillin i nio dagar för envis besvärlig mugg som visade sig bestå av rikliga mängder stafylikocker (stavning?). Det är klart bättre men inte helt borta, enligt vet skulle jag behandla tills det var bra och nu är vet utomlands och ej tillgänglig. Och jag är nervös då hästen konstrar mer och mer vid behandling och jag är rädd att hon ska chocka rejält eller att kanylen ska gå av eller något annat hemskt.
Rent statisktigt sett har jag nu stuckit så många gånger att risken för chock eller andra komplikationer känns jättestor
För övrigt kan en häst chocka "lite" ? En dag så blev hästen rejält upprörd efter vi var färdiga och stod i ett hörn och "tjurade" eller nåt. Min gamla häst chockade en gång men då var det faktiskt vet som injicerade och det gick bra den gången tack och lov
@OutOfService Sätter du kanylen först och sedan sprutan så att säga? Är det någon risk med att det kommer in luft när man sätter dit sprutan? Använder du en rosa kanyl?
hästen har nu fått penicillin i nio dagar för envis besvärlig mugg som visade sig bestå av rikliga mängder stafylikocker (stavning?). Det är klart bättre men inte helt borta, enligt vet skulle jag behandla tills det var bra och nu är vet utomlands och ej tillgänglig. Och jag är nervös då hästen konstrar mer och mer vid behandling och jag är rädd att hon ska chocka rejält eller att kanylen ska gå av eller något annat hemskt.
Rent statisktigt sett har jag nu stuckit så många gånger att risken för chock eller andra komplikationer känns jättestor