pencillin injektioner alltid i halsen?

Snowball

Trådstartare
Ger man alltid i halsen eller kan man sticka i rumpan på häst? Jag har fått lära mig att man ska dela upp dosen i två eftersom det handlar om 40 ml (stoooor häst), är det det vanligaste tillvägagångssättet?

Ger man alltid i halsen eller kan man sticka i rumpan på häst? Jag har fått lära mig att man ska dela upp dosen i två eftersom det handlar om 40 ml (stoooor häst), är det det vanligaste tillvägagångssättet?

Jag har aldrig fått till mig att jag ska dela upp det i två. Däremot att man får va noga med att ge låååångsamt så att det inte samlas i en stor bula (som visserligen försvinner sen).

Och så brukar jag ta varannan dag/sida.

Jag har gett min 33ml per dag och då allt på en gång i halsen. Jag skulle gissa på att man ger i halsen på grund av skaderisken. Det är tryggare att stå vid bogen på hästen och ge en spruta än vid bakdelen. Jag skulle i alla fall tänka mig för både en och två gånger innan jag stack en spruta i baken på min häst. =)

Jag har gett i bak en gång, på veterinärs inrådan och på kliniken. Jag hade inte gjort det hemma, just på grund av skaderisken. På kliniken stod hästen i en sån där undersökningsspilta och jag utanför bommarna, så det var rätt låg skaderisk.

Min häst är visserligen lite lustig, han gnäggar när man kommer med spruta eller avmaskning eller vad som helst som de flesta hästar tycker illa om..

Ja varannan dag/sida gör jag också men en vet lärde mig att för att det inte ska bli den där stora bulan, 40 ml är mycket på en gång, så skulle man dela upp det och sticka två gånger med ett par cm mellanrum?

Dessutom så hade inte apoteket tillräckligt stora sprutor här, de har bara 20 ml, (men hur mycket smink som helst kan de ha i sina butiker mad), så det blev nödvändigt med två injektioner i alla fall

Vi var tvungna att ge en häst i rumpan , glömt varför nu. Men det var ingen rolig historia, tre personer minst för att få till det.

Jag har gett min 33ml per dag och då allt på en gång i halsen. Jag skulle gissa på att man ger i halsen på grund av skaderisken. Det är tryggare att stå vid bogen på hästen och ge en spruta än vid bakdelen. Jag skulle i alla fall tänka mig för både en och två gånger innan jag stack en spruta i baken på min häst. =)
Hade du 50 ml spruta då? Min häst är väldigt snäll men visst är det större risk vid bakdelen dock så är vi på dag nio nu och hästen verkar helt klart lite besvärad på halsen

Ja varannan dag/sida gör jag också men en vet lärde mig att för att det inte ska bli den där stora bulan, 40 ml är mycket på en gång, så skulle man dela upp det och sticka två gånger med ett par cm mellanrum?

Dessutom så hade inte apoteket tillräckligt stora sprutor här, de har bara 20 ml, (men hur mycket smink som helst kan de ha i sina butiker mad), så det blev nödvändigt med två injektioner i alla fall

Men om du tar 2 sprutor så behöver du ju inte sticka 2 ggr?
Det blir ju väldigt många stick om du ska sticka 2 ggr varje dag..

Vi har gett i rumpan men det är som sagt svårt, muskeln där är väldigt hård, nålen blev helt böjd, gick knappt att få i, plus sparkrisken då.

Man kan sticka i bröstmuskeln också, i "kuddarna" mellan frambenen.

På kor o grisar sprutar man i halsen för att inte riskera förstöra det bra köttet i skinkan.
På föl undviker jag alltid halsen, för blir de stela har de svårt att dia. Har även fått det sagt att risken för att de chockar minskar ju längre bort från huvudet man sprutar.

@OutOfService Jag blev instruerad att göra just så att sticka två gånger med ett par cm mellanrum men det kanske bara är denna vet som har den metoden? Jag har varit rätt så förskonad för pencillinbehandlingar (endast två gånger, samma vet bägge gånger men första gången räckte det med fem dagar och det var min gamla häst som verkligen är gudasnäll och som man knappt behöver hålla i) så jag har gjort som vet sa men det kanske inte är det bästa sättet? Så jag vill gärna höra alla andras erfarenheter.

För övrigt kan en häst chocka "lite" ? En dag så blev hästen rejält upprörd efter vi var färdiga och stod i ett hörn och "tjurade" eller nåt. Min gamla häst chockade en gång men då var det faktiskt vet som injicerade och det gick bra den gången tack och lov

På kor o grisar sprutar man i halsen för att inte riskera förstöra det bra köttet i skinkan.
På föl undviker jag alltid halsen, för blir de stela har de svårt att dia. Har även fått det sagt att risken för att de chockar minskar ju längre bort från huvudet man sprutar.
Lustigt, pratade med grannen som har haft både kor och grisar och han sa att grisar brukar man sticka i skinkan? Verkar som om veterinären har olika metoder.

Borde det inte vara ju längre från hjärtat man sticker desto mindre risk för chock? Och om hästen har chockat fortsätter man med injektioner, vilket jag har gjort återigen på vets inrådan men gud så nervöst det var när gamla hästen hade chockat eller bör man avbryta behandlingen?

@OutOfService Jag blev instruerad att göra just så att sticka två gånger med ett par cm mellanrum men det kanske bara är denna vet som har den metoden? Jag har varit rätt så förskonad för pencillinbehandlingar (endast två gånger, samma vet bägge gånger men första gången räckte det med fem dagar och det var min gamla häst som verkligen är gudasnäll och som man knappt behöver hålla i) så jag har gjort som vet sa men det kanske inte är det bästa sättet? Så jag vill gärna höra alla andras erfarenheter.

För övrigt kan en häst chocka "lite" ? En dag så blev hästen rejält upprörd efter vi var färdiga och stod i ett hörn och "tjurade" eller nåt. Min gamla häst chockade en gång men då var det faktiskt vet som injicerade och det gick bra den gången tack och lov

Finns säkert olika tankar och idéer beroende på veterinär. Men jag har gett penicillin ett antal ggr på både min häst och hästar i stallet där jag jobbade och hsr aldrig fått till mig att sticka 2 ggr.

Hade det varit min häst så hade jag dragit upp det i 2 sprutor och bara stuckit en gång, men gett det så långsamt som möjligt.

@OutOfService Sätter du kanylen först och sedan sprutan så att säga? Är det någon risk med att det kommer in luft när man sätter dit sprutan? Använder du en rosa kanyl?

hästen har nu fått penicillin i nio dagar för envis besvärlig mugg som visade sig bestå av rikliga mängder stafylikocker (stavning?). Det är klart bättre men inte helt borta, enligt vet skulle jag behandla tills det var bra :confused: och nu är vet utomlands och ej tillgänglig. Och jag är nervös då hästen konstrar mer och mer vid behandling och jag är rädd att hon ska chocka rejält eller att kanylen ska gå av eller något annat hemskt.

Rent statisktigt sett har jag nu stuckit så många gånger att risken för chock eller andra komplikationer känns jättestor :eek:

@OutOfService Sätter du kanylen först och sedan sprutan så att säga? Är det någon risk med att det kommer in luft när man sätter dit sprutan? Använder du en rosa kanyl?

hästen har nu fått penicillin i nio dagar för envis besvärlig mugg som visade sig bestå av rikliga mängder stafylikocker (stavning?). Det är klart bättre men inte helt borta, enligt vet skulle jag behandla tills det var bra :confused: och nu är vet utomlands och ej tillgänglig. Och jag är nervös då hästen konstrar mer och mer vid behandling och jag är rädd att hon ska chocka rejält eller att kanylen ska gå av eller något annat hemskt.

Rent statisktigt sett har jag nu stuckit så många gånger att risken för chock eller andra komplikationer känns jättestor :eek:

Ja, alltid kanylen först och sen sprutan. Aldrig testat på annat sätt, eftersom jag brukar "kasta" in den lite efter att ha knackat lite på stället jag ska sticka.
Det enda man ska tänka på är att det inte ska komma blod i kanylen och att det inte ska va luft i sprutan. Ja rosa kanyl är vanligast :)

Hästen börjar väl tröttna, så det är klart riskerna ökar då. Men att kanylen skulle gå sv tror jag inte och att hästarna chockar allvarligt är ovanligt.

Tänk på att ju mer du oroar dig, desto större risk att hästen blir stökig. Så slappna av och tänk inte ut några hemska scenarion i huvudet, tänk att det kommer gå bra i stället! :)

Har du någon som hjälper dig att hålla hästen?

Ja jo jag vet att jag gör hästen nervös och jag har hjälp att hålla hästen men igår gick det verkligen inte bra :crazy: och vet sa 7 - 14 dagar och visst muggen är bättre och man ska inte medicinera i onödan men jag är tveksam till när jag ska sluta med penicillinet och vet är som sagt var inte i Sverige just nu :( Suck vilken beslutsångest om vad som är bäst egentligen

Ja dom kan chocka lite. När jag behandlade min ena för en skitdryg luftvägsinfektion fick hon först 10 dagars penicillin. Inga problem alls. Vid åb var hon fortfarande inte frisk så då skulle hon ha ytterligare sju dagars kur. Första dagen tyckte jag hon kanske reagerade lite konstigt men tänkte att nu är hon väl bara trött på det här sprutandet. Andra dagen samma och tredje dagen chockade hon. Visserligen milt mot hur det kan vara men min snälla ponny blev som förbytt och såg spöken och blåste.

I samråd med vet. avbröt vi då behandlingen.

Har alltid satt kanyl först och sen spruta.

Sprutade mitt föl i nästan 30 dagar:-/

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 127
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 386
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 351
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka