pencilin reaktion//Bula

K

Kimsan817

Hejsan

Min häst fick lymfangit och behandlades med pencelin.
Allt gick bra men efter sista behandlingen, upptäckte jag dagen efter (!) en STOR bula på halsen. Kvällen innan sydes ingenting!
Ringde vetrinären som tyckte vi skulle avvakta iom att han inte hade någon feber och inte nämnvärt stel.
Bulan har minskat betydlig nu MEN börjat vandra!! Den har "glidit ner på bogen!!
Har någon varit med om något liknande?
(Ska ringa vetrinären igen för säkerhets skull så fort dom öppnar.)

Sv: pencilin reaktion//Bula

Ja, min häst fick också en jättebula på halsen när han hade behandlats med penecillin. Bulan kom någon dag efter att han hade behandlats klart, ringde till min veterinär som sa att jag skulle avvakta och den gick helt ner på några dagar. :)

Flyttade sig den bulan oxå?
Pratat med vetr. igen dom tyckte vi skulle avakta och dom trodde det skulle försvinna av sig själv.

Håll koll så att hästen inte får feber. Det kan bildas bölder efter att man stuckit hästen, bakterier kan komma in med kanylen, då måste man kanske öppna och dränera.
Fick detta förklarar av veterinär när jag undrade varför det är ok att sticka hästen, genom päls och smuts, utan att tvätta först.
Fick som svar att då det är väldigt ovanligt med bölder, med tanke på hur många hästar som sticks intramuskulärt varje dag, så är det praxis att göra så.

Hejsan

Min häst fick lymfangit och behandlades med pencelin.
Allt gick bra men efter sista behandlingen, upptäckte jag dagen efter (!) en STOR bula på halsen. Kvällen innan sydes ingenting!
Ringde vetrinären som tyckte vi skulle avvakta iom att han inte hade någon feber och inte nämnvärt stel.
Bulan har minskat betydlig nu MEN börjat vandra!! Den har "glidit ner på bogen!!
Har någon varit med om något liknande?
(Ska ringa vetrinären igen för säkerhets skull så fort dom öppnar.)

Min häst fick också en bula men min vet behandlade honom med en ny kur antibiotika fast pasta den gången , bulan försvann efter 10 dagar , lycka till ( min hade fortsatt feber )

Nej, den flyttade sig inte och han var feberfri hela tiden. Jag antar att veterinären redan sagt att du ska hålla koll på tempen men jag skriver det ändå, håll koll på tempen, får han feber så kontakta veterinären igen! ;) Hoppas allt går bra!

Hej alla!

Tack för alla svar. bulan har nu försvunnit av sig själv och hästen mår toppen!

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 294
Senast: Summerwind
·
Hästvård Min stackars pålle fick i lördags en stor (ca 5 cm i diameter och 1,5 cm tjock) bula högst upp på låret på ena bakbenets insida...
Svar
6
· Visningar
1 465
Senast: Låtta
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 444
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023